'Onderzoek vuurwerkramp moet opnieuw'

Mauser

VWC lid
AMSTERDAM - Het onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede moet opnieuw worden gedaan.

Dat zeggen rechercheurs die de afgelopen anderhalf jaar nieuwe getuigen hebben gehoord in opdracht van het Openbaar Ministerie in Zwolle.
Op geheime bandopnames die in het bezit zijn van KRO Brandpunt pleiten rechercheurs er voor om de zaak opnieuw te bezien.
De rechercheurs hebben tien verdwenen brandweerverklaringen van vlak na de ramp in mei 2000 in Enschede gevonden. Die verklaringen, die buiten het dossier zijn gebleven, werpen mogelijk een nieuw licht op de zaak.

Blij
Rudi Bakker, een van de toenmalige eigenaren van de vuurwerkopslag SE Fireworks die is veroordeeld tot een jaar cel, is blij met de uitlatingen van de rechercheurs. "Zij begrijpen het, zij begrijpen wat hier aan de hand is. Dit kan een doorbraak zijn van groot belang." In december maakt het OM bekend of ze het advies van de rechercheurs opvolgen.
De vuurwerkramp vond op 13 mei 2000 plaats in het vuurwerkbedrijf SE Fireworks in de wijk Roombeek. In totaal 23 mensen kwamen om het leven en 947 mensen raakten gewond.

Bron

Inderdaad, ik wil de bovenste steen bovenop hebben. Mocht blijken dat de geruchten van de extra opslag van landmijnen etc kloppen, dan kan dit nog een drastische aanpassing aan het vuurwerkbesluit betekenen.

Inderdaad, ik wil de bovenste steen bovenop hebben. Mocht blijken dat de geruchten van de extra opslag van landmijnen etc kloppen, dan kan dit nog een drastische aanpassing aan het vuurwerkbesluit betekenen.

Dat kan ik mij niet voorstellen omdat de opslag van landmijnen en dergelijke natuurlijk compleet los staan van het vuurwerkbesluit. Wel denk ik dat als het zo mocht zijn het drastische gevolgen kan hebben voor de betrokkenen, zowel SI Fireworks en waarschijnlijk ook een bepaalde tak van de Nederlandse regering die hiervan zeker op de hoogte moet zijn geweest. Wordt dus wederom vervolgd.

Grotendeels van het vw besluit is gebaseert op wat er in enschede is gebeurt. Moch nu wel bekend worden dat er wss defensie materiaal lag zal dat zeker invloed hebben op het nieuwe vw besluit. Maar ik denk dat wij er niet zoveel van zullen merken. Het zal echter wel de drempel denk ik weghalen om naar 20/25 gram per tube te gaan en max 1000 gram per cake.

Los van de eventuele nieuwe verklaringen denk ik niet dat ze het vuurwerkbesluit gaan wijzigen wat betreft opslag en afstanden.

Het vernieuwde vuurwerkbesluit is pas gekomen na de vuurwerkramp in Enschede, daardoor is er naar vernieuwing gekeken. Dat betekend ook dat er gekeken moet worden naar het toen geldende vuurwerkbesluit, een besluit wat bij langer na niet zo streng was beschreven als het huidige besluit. Mocht er inderdaad opslag van 1.1 (massa explosief) zijn geweest of opslag van munitie dan is het wat mij betreft een duidelijk verhaal want voor zover ik weet hadden ze daar geen vergunning voor (aan de ligging van het opslagterrein te zien leek het me niet veilig om daar zwaar vuurwerk op te slaan).

Ik weet niet of deze onderzoek ook de onderste steen boven haalt. Er zijn al zo veel onderoeken geweest en telkens weer andere dingen die naar boven komen. Maar hopen doe ik het wel dat de waarheid toch eens naar boven komt ook voor de slachtoffers/nabestaande.

Er komt geen nieuw strafrechtelijk onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede in mei 2000. Recent nieuw onderzoek heeft geen nieuwe aanwijzingen opgeleverd die een nieuw strafrechtelijk onderzoek zouden rechtvaardigen.

De afgelopen anderhalf jaar zijn nieuwe getuigen gehoord na uitzendingen van RTV Oost in het voorjaar van 2010.

Nieuw feitenonderzoek

Daarin vertelde een getuige dat er op 13 mei 2000, de dag van de vuurwerkramp, personeel van SE Fireworks op het terrein aan het werk was.

Het Openbaar Ministerie vond die informatie voldoende aanleiding om te onderzoeken of het oorspronkelijke strafrechtelijk onderzoek opnieuw gedaan moest worden.

Wel komt er een nieuw feitenonderzoek naar bepaalde verklaringen van de vroegere verdachte De V. Er zijn twijfels over het onderzoek naar kruitsporen op de sportbroek van De V. en hoe er met zijn verklaring daarover is omgegaan. Het OM in Rotterdam gaat dat nader onderzoeken.

Verwoest

Bij de ontploffing van de vuurwerkopslag van SE Fireworks vielen 23 doden en 900 gewonden. De Enschedese woonwijk Roombeek waar de opslag stond, werd compleet verwoest.

Het is nooit duidelijk geworden hoe de fatale explosie heeft kunnen ontstaan. De gemeente en de eigenaren van SE Fireworks kregen veel kritiek. De eigenaren werden uiteindelijk veroordeeld.

Bron

Note van mijzelf: Ik vind het wel erg jammerlijk dat men zo loopt te gooien met het aantal slachtoffers. De een roept 947 gewonden en de andere weer 900. Triest voor de echte gewonden dat die zo niet serieus genomen worden.

Back
Bovenaan