Nederlandse artsen roepen massaal op tot vuurwerkverbod

Fric

VWC lid
Vijftien grote vakverenigingen van Nederlandse artsen roepen het kabinet en de Tweede Kamer op een verbod op consumentenvuurwerk in te stellen.

Het gaat om verenigingen van onder meer plastisch chirurgen, oogartsen en kinderartsen. Zij stellen dat de viering van oud en nieuw niet in verhouding staat tot alle gewonden, schade en overlast die het afsteken van vuurwerk elk jaar veroorzaakt.

De enige oplossing is volgens de artsen een verbod op consumentenvuurwerk. Zij stellen voor meer gemeentelijke vuurwerkshows te organiseren als alternatief.

De roep om een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren is overigens niet nieuw. Onder meer GroenLinks en het Oogziekenhuis Rotterdam vragen hier al jaren om. Maar het is voor het eerst dat artsen zo massaal een beroep doen op het kabinet en de Tweede Kamer.

Door het afsteken van vuurwerk lopen jaarlijks vele honderden mensen verwondingen op. Meer dan de helft van het letsel wordt toebracht door legaal vuurwerk. Vooral kinderartsen hebben hier genoeg van, omdat kinderen die gewond raken vaak zelf niet eens vuurwerk afsteken maar alleen toekijken.

De artsen hebben ook gevraagd of de Nederlandse verzekeraars het manifest wilden ondertekenen, omdat die ook jaarlijks vele miljoen moeten uitkeren door alle schade aan straatmeubilair, auto’s en andere objecten. Maar de verzekeraars vinden een verbod te ver gaan.

Bron: AD.nl en Nu.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze wachten nog niet eens af wat het effect zou zijn door het verbieden van de babypijltjes en romeinse kaarsen. Nee hoor, ze moeten toch gewoon hun zin krijgen. :mad:

hmm apart dat de verzekeraars hier niet in mee gaan.

Zou je trouwens de bron er ff bij kunnen plaatsen?

Ze wachten nog niet eens af wat het effect zou zijn door het verbieden van de babypijltjes en romeinse kaarsen. Nee hoor, ze moeten toch gewoon hun zin krijgen. :mad:

Goed om in hetzelfde stuk te lezen dat de verzekeraars een verbod te ver vinden gaan, zij reageren in ieder geval nuchter :)

Ik wil een ski verbod vele doden en gewonden jaar in jaar uit ook een barbecue verbod jaar in jaar uit vele slachtoffers in het brandwonden ziekenhuis.

f*cking idioten :mad: een verbod lost NIETS op, cobras zijn ook verboden en daar worden er duizenden van verkocht in Nederland. Cocaïne is ook verboden, en daar worden duizenden kilos van verkocht in Nederland, vuurwapens zijn voor de meeste mensen ook verboden en daar worden er ook duizenden van verkocht.

Zodra je iets wat legaal is verbied, dan verlies je de controle over die markt. Nu word er al veel illegaal spul verkocht, en dat illegale spul is verantwoordelijk voor de meeste zware ongevallen, zodra je het legale consumentenspul verbied dan krijgt de illegale markt een enorme wildgroei en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Juist omdat er in NL zulke strenge regels zijn voor consumentenvuurwerk is er een enorme illegale markt ontstaan. Nederland heeft er met al die ***lige regeltjes zelf voor gezorgd dat we nu in een tijd leven waarin elk jochie van 14 cobra's en bigboys voor handen kan krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mensen die nog even willen lachen bij 1:44 *tegen die ondernemers zeg ik die boterham kan je ook verdienen met de verkoop van professioneel vuurwerk* Laat dat even goed tot je door dringen man man dat zegt toch genoeg over het niveau van die gasten. :bonk:

Voor mensen die nog even willen lachen bij 1:44 *tegen die ondernemers zeg ik die boterham kan je ook verdienen met de verkoop van professioneel vuurwerk* Laat dat even goed tot je door dringen man man dat zegt toch genoeg over het niveau van die gasten. :bonk:

Ja inderdaad, toen ik dit item op TV zag dat ik net lekker 's ochtends aan m'n ontbijt. Ik werd vol goede moed wakker, positief ingesteld en klaar voor een nieuwe dag op m'n werk. Klaar voor een nieuwe dag van keihard werken en m'n steentje bij te dragen aan de maatschappij, en dan komt die idioot Arno bonte ineens uit het niets op m'n beeldscherm om vervolgens de meest idiote onzin uit te kramen, pfffff mijn dag was meteen weer vertieft :frusty:

Dit is een man, die in de politiek zit, en zijn harses op TV laat zien in een programma voor jongeren om vervolgens in dat programma drugs te gebruiken. Een mafkees die drugsgebruik loopt te verheerlijken voor een doelgroep die voornamelijk uit jongeren bestaat. En toch krijgt deze mafkees telkens weer een podium aangeboden om zijn idiote mening op te dringen. Het ergste is nog dat er mensen zijn die hem geloven en het met hem eens zijn :frusty:

Hij zegt dat vuurwerkverkooppunten in NL die nu consumentenvuurwerk verkopen kunnen overstappen op professioneel vuurwerk. Natuurlijk joh! De plaatselijke fietsenwinkel die duizenden euro's heeft uitgegeven aan een bunker waarin 1.4G spul opgeslagen mag worden moet maar overstappen op het opslaan en verkopen van 1.3G spul, Hij heeft geen enkel idee van de wet in Nederland. Het is vrijwel onmogelijk om op een legale manier prof spul in Nederland op te slaan, er is simpelweg niet genoeg open ruimte in Nederland. Daar komt nog bij dat de meest verkopers die consumentenvuurwerk verkopen geen flikker weten van het spul dat ze verkopen, zie je het al voor je dat die mensen ineens met professioneel spul gaan werken? :frusty:

Pfff ik kan echt zo pissed off worden door dit soort mensen,

BAH.

Moeten ze doen vuurwerk verbieden.
Dan gaat de illegale handel welig tieren.
Mensen weten niet hoe ze bepaalde soorten proff vuurwerk moeten afsteken, wat dan het resultaat geeft dat er zeer zware ongelukken gebeuren.

Ga maar lekker verbieden hoor, maar dan ga je die gasten niet meer horen....

Ja inderdaad, toen ik dit item op TV zag dat ik net lekker 's ochtends aan m'n ontbijt. Ik werd vol goede moed wakker, positief ingesteld en klaar voor een nieuwe dag op m'n werk. Klaar voor een nieuwe dag van keihard werken en m'n steentje bij te dragen aan de maatschappij, en dan komt die idioot Arno bonte ineens uit het niets op m'n beeldscherm om vervolgens de meest idiote onzin uit te kramen, pfffff mijn dag was meteen weer vertieft :frusty:

Dit is een man, die in de politiek zit, en zijn harses op TV laat zien in een programma voor jongeren om vervolgens in dat programma drugs te gebruiken. Een mafkees die drugsgebruik loopt te verheerlijken voor een doelgroep die voornamelijk uit jongeren bestaat. En toch krijgt deze mafkees telkens weer een podium aangeboden om zijn idiote mening op te dringen. Het ergste is nog dat er mensen zijn die hem geloven en het met hem eens zijn :frusty:

Hij zegt dat vuurwerkverkooppunten in NL die nu consumentenvuurwerk verkopen kunnen overstappen op professioneel vuurwerk. Natuurlijk joh! De plaatselijke fietsenwinkel die duizenden euro's heeft uitgegeven aan een bunker waarin 1.4G spul opgeslagen mag worden moet maar overstappen op het opslaan en verkopen van 1.3G spul, Hij heeft geen enkel idee van de wet in Nederland. Het is vrijwel onmogelijk om op een legale manier prof spul in Nederland op te slaan, er is simpelweg niet genoeg open ruimte in Nederland. Daar komt nog bij dat de meest verkopers die consumentenvuurwerk verkopen geen flikker weten van het spul dat ze verkopen, zie je het al voor je dat die mensen ineens met professioneel spul gaan werken? :frusty:

Pfff ik kan echt zo pissed off worden door dit soort mensen,

BAH.

Hij rookt waarschijnlijk met die gasten mee en zijn zijn hersenen langzaam vloeibaar aan het worden.

Krijgen die figuren soms subsidie om dit te doen?

Als ze hun zin krijgen worden er veel werkeloos blijkbaar want vuurwerk leverd heeeeel veeeel slachtoffers op natuurlijk......yeah right.....word er moedeloos van......

Maar nog 12 dagen, 18 uur en 30 minuten.....dan mogen we weer.....denk daar maar aan medefreaks

Ik zie het al voor me, heel Nederland aan het Professioneel spul. Haha.. het kan niet en mag niet, maar laat staan dat iedere winkel overstapt op prof spul, aan wie gaan ze dat dan verkopen? Aan de gemeente? Aan de professionals? Ooh wacht, schietbedrijven halen het toch zelf al bij de importeur? Ach, weet je wat, gewoon aan iedereen, wat maakt dat uit. Lekker gewoon wat boekhoudkundig getover en deze winkeltjes kunnen bergen geld verdienen. Koekwous dat die Bonte is. Bah!

Man Man Man. Wat is het toch een kansloze vent die Arno Bonte. Zoek een echte baan inplaats een beetje subsidies opstrijken door middel van je anti-vuurwerk plannetjes.

Ik twijfel aan de waarheid van dit artikel. 15 vakbonden!! Vijftien is veel dus media kom eens met namen van vakbonden, namen van artsen en de hele huppelepup.

Als je dan een statement wil maken zorg dan dat het goed onderbouwt is. Want dat is dit stuk zeker niet. Zo kan ik ook een artikel de wereld in brengen. Pro vuurwerk bijvoorbeeld.

Kortom stemmingmakerij is het. En dat past precies in het straatje van Herr Bonte. Huichelaars.

Back
Bovenaan