Mogelijk verbod vuurwerkverkoop

ylke

VWC lid
Burgemeesters in Brabant denken erover om een vuurwerkverbod voor particulieren in te stellen. Dat bericht is met gemengde gevoelens ontvangen

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Wat ze bij ons doen is de prullenbakken rond half december dichtmaken. En mensen uit buurt nemen zelf het initiatief door wat te gaan ondernemen zoals brievenbussen dicht maken etcetera.

Okee, het is niet normaal dat je niet gewoon normaal je gang kan gaan zonder op te letten of er niet iets bij jou word gesloopt, maar het is een traditie het vuurwerk, en ik merk eigenlijk dat ze er niet echt moeite mee hebben om dat te doen.

Okee, ze zijn daar dus lekker slim bezig! Ze zijn dus van plan om in diverse plaatsen een verbod op de verkoop van vuurwerk in te voeren, dus ook een verbod op het afsteken...

Ten eerste, Hoe stimuleer je de handel in België? Nou, op deze manier dus, helemaal omdat het in Noord-Brabant is.

Ten tweede, Dat spul waarmee die prullenbakken worden opgeblazen is niet het meeste legale spul, ook geen spul dat je zomaar even in België haalt. Wat ga je dus krijgen? Jeugd kicked erop om dingen te slopen, maar ze blijven het doen en waarschijnlijk nog veel meer ook. Dit ziet de burgemeester en zn verdere aanhang waarschijnlijk nog niet helemaal in...

Conclusie: Laat de burgemeester zich eerst maar eens verdiepen in wat er allemaal omgaat op gebied van vuurwerk. Laat de normale consument toch gewoon lekker die ene dag genieten. Nu willen ze weer met een verbod aan komen zetten... Ik weet eigenlijk al zeker dat het er toch niet van komt!

Okee, ze zijn daar dus lekker slim bezig! Ze zijn dus van plan om in diverse plaatsen een verbod op de verkoop van vuurwerk in te voeren, dus ook een verbod op het afsteken...

Ten eerste, Hoe stimuleer je de handel in België? Nou, op deze manier dus, helemaal omdat het in Noord-Brabant is.

Ten tweede, Dat spul waarmee die prullenbakken worden opgeblazen is niet het meeste legale spul, ook geen spul dat je zomaar even in België haalt. Wat ga je dus krijgen? Jeugd kicked erop om dingen te slopen, maar ze blijven het doen en waarschijnlijk nog veel meer ook. Dit ziet de burgemeester en zn verdere aanhang waarschijnlijk nog niet helemaal in...

Conclusie: Laat de burgemeester zich eerst maar eens verdiepen in wat er allemaal omgaat op gebied van vuurwerk. Laat de normale consument toch gewoon lekker die ene dag genieten. Nu willen ze weer met een verbod aan komen zetten... Ik weet eigenlijk al zeker dat het er toch niet van komt!
Inderdaad, ik denk ook niet dat er een verbod komt, maar één ding snap ik niet.
Dit jaar is er minder schade dan vorig jaar, en zijn er ook minder mensen opgepakt, waarom willen ze dan nu een verbod, terwijl de overlast/schade juist minder wordt?
Maar wat iedereen al zegt, als er een verbod komt, gaat iedereen naar België, Polen enz, en dan loopt het echt uit de hand.

ik vind het elke keer weer grappig dat ze het hebben over opgeblazen prullenbakken enzo...ik moet het eerste rotje nog tegenkomen die een prullenbak op kan blazen. het vuurwerk waar dit allemaal mee gedaan wordt is illegaal en dus allang verboden...wanneer snappen ze dat nou eens...

Inderdaad, ik denk ook niet dat er een verbod komt, maar één ding snap ik niet.
Dit jaar is er minder schade dan vorig jaar, en zijn er ook minder mensen opgepakt, waarom willen ze dan nu een verbod, terwijl de overlast/schade juist minder wordt?
Maar wat iedereen al zegt, als er een verbod komt, gaat iedereen naar België, Polen enz, en dan loopt het echt uit de hand.

Omdat er een of andere domme burgemeester uit de wereldstad Schiedam zo nodig effe haar mening wil laten horen in het openbaar.
Ik ben zelf ook woonachtig in Noord Brabant en wanneer er echt een verbod komt hier dan weet ik wel dat ik ergens anders oudjaar ga vieren.
De mensen op het filmpje durven gelukkig wel naar de feiten te kijken en blijven niet klakkeloos roepen: ' Verbieden, verbieden en nog eens verbieden die handel '

Laat ze maar een vuurwerk verbod doen.
Dan zullen de burgemeesters van die gemeentes met het schaamrood op hun kaken in de 1ste week van januari bekenen, dat zo'n verbod helemaal niet geholpen heeft.
Want wat je verbied is het vuurwerk waar men amper schade mee aanricht.
Terwijl je het zware spul gewoon kan kopen in Belgie, of bij een handelaar.

Laat ze maar een vuurwerk verbod doen.
Dan zullen de burgemeesters van die gemeentes met het schaamrood op hun kaken in de 1ste week van januari bekenen, dat zo'n verbod helemaal niet geholpen heeft.
Want wat je verbied is het vuurwerk waar men amper schade mee aanricht.
Terwijl je het zware spul gewoon kan kopen in Belgie, of bij een handelaar.
Laat het maar niet zover komen dat er een verbod komt.
Ik denk niet dat het er komt, vorig jaar precies hetzelfde liedje, en in Maart had niemand het er meer over.
Hoop dat het weer zo gaat.

Het is weer zo ver.. ieder jaar weer hetzelfde verhaaltje over een verbod zo midden januari.

Ik neem dit verre van serieus. Ieder jaar roept er weer een burgemeester/politiek figuur dat er een verbod moet komen op vuurwerk, terwijl het allang duidelijk is dat vanuit de overheid daar geen steun voor is.

De overheid wil geen verbod omdat het duidelijk is dat ze dan alles in de illegaliteit duwen, waardoor nog meer criminaliteit komt. De illegale handel is al een groot probleem; heel transparant voor consumenten en juist daardoor erg breed, wat weer moeilijk is voor de overheid om er grip op te krijgen. Een verbod gaat sowieso averechts werken, en dat weet de overheid ook.

Echter word wel vanuit de politiek in januari altijd een negatief beeld geworpen over vuurwerk, simpelweg om het volk te laten weten dat ze tegen de vandalisme zijn. Het is altijd veel genuanceerder dan in de media staat, maar aangezien de gemiddelde Nederlander niets weet over vuurwerk, word er gewoon gesproken over vuurwerk in het algemeen en illegaal vuurwerk, zonder echt duidelijk te zijn over welk vuurwerk precies het gaat.

Gezien de gemiddelde Nederlander de media klakkeloos als waarheid aanneemt én na oud en nieuw altijd veel schade te zien valt, wil men denken dat er iets aan gedaan word. De politiek speelt hier dan weer slim op in en doet alsof ze er echt iets aan willen doen. Een vuurwerkverbod lijkt voor de gemiddelde Nederlander de snelste, simpelste en beste oplossing, dus dat word dan geroepen door de politiek/media maar dat zal er niet van komen.

Iedereen hier weet dat vandalisme en vuurwerk los van elkaar staat. Vuurwerk kan als middel gebruik worden door vandalisten, maar het is niet dat vuurwerk ansich vandalisme is. Iedereen hier weet ook dat prullenbakken niet met kanonslagen opgeblazen worden, maar met vaak knallers uit het illegale circuit (cobra6/explod/salutes etc). Een vuurwerkverbod zal dat dus sowieso niet stoppen.

Ik maak me dus niet druk, over een maandje of 2 zijn alle vuurwerkresten weg, de schade weer herstelt en denkt niemand meer aan vuurwerk, behalve wij hier. Dan zal de media/politiek weer iets anders hypen, en zal vuurwerk ook het komend oud en nieuw weer in grote getalen de lucht in worden geschoten en zal januari 2012 weer dit zelfde verhaaltje komen.

Het is weer zo ver.. ieder jaar weer hetzelfde verhaaltje over een verbod zo midden januari.

Ik neem dit verre van serieus. Ieder jaar roept er weer een burgemeester/politiek figuur dat er een verbod moet komen op vuurwerk, terwijl het allang duidelijk is dat vanuit de overheid daar geen steun voor is.

De overheid wil geen verbod omdat het duidelijk is dat ze dan alles in de illegaliteit duwen, waardoor nog meer criminaliteit komt. De illegale handel is al een groot probleem; heel transparant voor consumenten en juist daardoor erg breed, wat weer moeilijk is voor de overheid om er grip op te krijgen. Een verbod gaat sowieso averechts werken, en dat weet de overheid ook.

Echter word wel vanuit de politiek in januari altijd een negatief beeld geworpen over vuurwerk, simpelweg om het volk te laten weten dat ze tegen de vandalisme zijn. Het is altijd veel genuanceerder dan in de media staat, maar aangezien de gemiddelde Nederlander niets weet over vuurwerk, word er gewoon gesproken over vuurwerk in het algemeen en illegaal vuurwerk, zonder echt duidelijk te zijn over welk vuurwerk precies het gaat.

Gezien de gemiddelde Nederlander de media klakkeloos als waarheid aanneemt én na oud en nieuw altijd veel schade te zien valt, wil men denken dat er iets aan gedaan word. De politiek speelt hier dan weer slim op in en doet alsof ze er echt iets aan willen doen. Een vuurwerkverbod lijkt voor de gemiddelde Nederlander de snelste, simpelste en beste oplossing, dus dat word dan geroepen door de politiek/media maar dat zal er niet van komen.

Iedereen hier weet dat vandalisme en vuurwerk los van elkaar staat. Vuurwerk kan als middel gebruik worden door vandalisten, maar het is niet dat vuurwerk ansich vandalisme is. Iedereen hier weet ook dat prullenbakken niet met kanonslagen opgeblazen worden, maar met vaak knallers uit het illegale circuit (cobra6/explod/salutes etc). Een vuurwerkverbod zal dat dus sowieso niet stoppen.

Ik maak me dus niet druk, over een maandje of 2 zijn alle vuurwerkresten weg, de schade weer herstelt en denkt niemand meer aan vuurwerk, behalve wij hier. Dan zal de media/politiek weer iets anders hypen, en zal vuurwerk ook het komend oud en nieuw weer in grote getalen de lucht in worden geschoten en zal januari 2012 weer dit zelfde verhaaltje komen.
Precies, de media moet een hype hebben om hun kranten mee te vullen
Eerst was het de wietpas, nu is het vuurwerk.

Daarom laat ik dit allemaal langs me heen gaan en maak ik me er totaal niet druk over.
Ik denk dat het wel een keer als proef in een paar gemeentes kan worden gedaan.
Ben erg benieuwd met welke factor de brandjes,Baldadigheid,Vandalisme,Agressie etc is gestegen.

grtz

even ter ondersteuning van m'n post

http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...woord/waarom-komt-er-geen-vuurwerkverbod.html

Dit bericht staat er al een poos. bottomline is simpel: de groep mensen die tegen vuurwerk voor consumenten zijn is te klein.

Waarom komt er geen vuurwerkverbod?

De overheid ziet geen reden voor een vuurwerkverbod. Veel mensen kijken jaarlijks uit naar het afsteken van vuurwerk, terwijl veel minder mensen een verbod op vuurwerk willen. Bovendien zijn de afsteektijden al aangepast om vuurwerkoverlast terug te dringen. Er zijn verschillende argumenten om geen vuurwerkverbod in te stellen. Deze argumenten vindt u hieronder.

Nederland blijft een democratie ^^

Traditie

Er is in Nederland sinds jaar en dag een traditie om met oud en nieuw vuurwerk af te steken. Veel mensen kijken hiernaar uit.
Nederland is en blijft een vuurwerkland

Vuurwerkoverlast en politie

Als grenzen worden overschreden, ontstaat er vuurwerkoverlast. De politie moet hiertegen optreden en de orde handhaven.
ofterwijl, overlast is er, en het is belangrijk dat dat in de hand gehouden word.

Overlast en afsteektijden
De overheid heeft de afsteektijden van vuurwerk beperkt om de overlast voor mensen en dieren zo veel mogelijk tegen te gaan. Op oudejaarsdag mag van 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 's nachts vuurwerk worden afgestoken. Dit is slechts zestien uur en op jaarbasis is dit 0,2 procent.
Het is inderdaad maar een hele korte periode

Tijdelijke luchtvervuiling

Vuurwerk veroorzaakt veel luchtvervuiling, vooral fijnstof dat vaak zware metalen bevat en diep de longen indringt. Vooral de eerste twee uur van het nieuwe jaar pieken de concentraties fijnstof enorm, soms wel veertig keer zo hoog als normaal. De luchtvervuiling door vuurwerk is echter van tijdelijke aard. Over het hele jaar genomen veroorzaakt vuurwerk 0,4 procent van de totale uitstoot aan fijnstof.
dat is dus erg weinig

Minderheid wil vuurwerkverbod

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) onder het kabinet Balkenende IV heeft afgelopen zomer een enquête onder de bevolking laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk. Slechts tien procent van de ondervraagden geeft aan voor een vuurwerkverbod te zijn.
da's niet veel

Burgerinitiatief vuurwerkverbod

De commissie voor het burgerinitiatief van de Tweede Kamer heeft medio 2009 vastgesteld dat de discussie over een vuurwerkverbod niet opnieuw zal worden gevoerd. In de Tweede Kamer is geen meerderheid te vinden voor een verbod om vuurwerk af te steken.
zoals ik al zei, er is geen steun

desondanks de formatie anders is, zijn de meningen hierover niet veel anders.

Laatst bewerkt:
Laat het maar niet zover komen dat er een verbod komt.
Ik denk niet dat het er komt, vorig jaar precies hetzelfde liedje, en in Maart had niemand het er meer over.
Hoop dat het weer zo gaat.

Ik hoop natuurlijk ook niet dat er een verbod komt.
Maar dat gezeik er over.
Gadverdamme!

En verder ben ik het erg eens met Pyromaniac 1975, ik lees de berichten niet eens meer.
Laat de burgemeesters en vooral de burgemeesteressen eens goed onderzoek doen.

Ik hoop natuurlijk ook niet dat er een verbod komt.
Maar dat gezeik er over.
Gadverdamme!

En verder ben ik het erg eens met Pyromaniac 1975, ik lees de berichten niet eens meer.
Laat de burgemeesters en vooral de burgemeesteressen eens goed onderzoek doen.
Ik lees de berichten in de krant ook niet meer, de media overdrijft altijd alles zo sterk, alleen maar om het spectaculair te maken.:frusty:
We gaan 2012 straks gewoon weer knallend in! :bye:

De verkoop van legaal consumentenvuurwerk verbieden vanwege financiële schade door vernielingen... Dat is als alle groenten verbieden omdat mensen elkaar massaal met tomaten de hersenen in slaan.

Actualiteitenprogrammas en kranten zijn weinig objectief en gelukkig weet de overheid dat ook. Wel jammer dat een paar burgemeesters zo veel aandacht moeten vragen, aandacht die ze duidelijk niet verdienen...

Als er een verbod komt, dan gaat het inneens veel beter met de Belgische economie!
Ik ben van mening dat je met een verbod alleen maar meer slachtoffers en schade gaat maken.

Ze moeten eens een goedkopere manier vinden om die prullenbakken te vervangen. Een paar honderd euro voor zo'n geval is natuurlijk nergens voor nodig. Als je er gewoon een open bak van maakt, is hij gelijk moeilijker op te blazen. Dan heb je ook gelijk niet meer zo'n ingewikkelde constructie nodig om dat ding open te maken, dan rij je gewoon langs de plek waar dat ding moet staan en dan zet je hem neer/vast en dan rij je weer weg.

Als je het dan gelijk van gerecyclede metalen doet, hoppa! Een prullenbak die je hoogstens 50 euro kost. Da's toch iets beter dan het tienvoud daarvan. ;)

Je moet niet zo ver gaan kijken. Het opblazen van een prullenbak hoort niet, en je moet dan niet gaan kijken hoe goedkoper een prullenbak gemaakt kan worden omdat je uiteindelijk bezig blijft met het vervangen van prullenbakken. Heel toevallig heb ik op mijn werk ook de portefeuille die hiermee te maken heeft, en een prullenbak zal je nooit voor die prijs tegenkomen.

Je moet niet zo ver gaan kijken. Het opblazen van een prullenbak hoort niet, en je moet dan niet gaan kijken hoe goedkoper een prullenbak gemaakt kan worden omdat je uiteindelijk bezig blijft met het vervangen van prullenbakken. Heel toevallig heb ik op mijn werk ook de portefeuille die hiermee te maken heeft, en een prullenbak zal je nooit voor die prijs tegenkomen.

Ja, maar die gevallen die ze nu neerzetten dat hoeft toch allemaal niet zo ingewikkeld? En natuurlijk is het niet de bedoeling en ik juich het niet toe, maar als je ze toch al moet vervangen waarom dan gelijk zo duur...

Kan de overheid geen subsidie geven aan een bedrijf dat hier in kan investeren?

Back
Bovenaan