Minder oogletsel door vuurwerk

Brainiac

VWC lid
NIJMEGEN (ANP) - In Nederland zijn rond de jaarwisseling 8 mensen blind geworden aan 1 oog door vuurwerk. 1 man raakte blind aan beide ogen. Het totale aantal oogslachtoffers ligt 17% lager dan een jaar eerder. Toen ging het om 20 blinde ogen. Dat meldt het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG).

Die daling heeft deels te maken met de kortere afsteektijd van vuurwerk. Dit keer was het op oudjaarsdag pas vanaf 18.00 uur toegestaan om vuurwerk af te steken.

261 ogen raakten rond de jaarwisseling gewond, tegenover 311 vorig jaar. In 93 gevallen gaat het om blijvend letsel. Dat zijn er 5 minder dan een jaar eerder. 50% van alle slachtoffers is 21 jaar of jonger. 54% van de slachtoffers raakte gewond door vuurwerk dat door iemand anders werd afgestoken.

Verbod op consumentenvuurwerk
Het NOG houdt de cijfers sinds 7 jaar bij. De meeste blinde ogen waren tijdens de jaarwisseling 2009/2010 en 2012/2013, in beide gevallen 25. Ondanks de daling is het NOG niet tevreden. Tjeerd de Faber, oogarts en vuurwerkwoordvoerder bij het NOG, pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk. ,,Het gedogen van het afsteken van vuurwerk door leken impliceert dat we als samenleving accepteren dat er een onacceptabel aantal ernstige letsels ontstaat. Dan moeten we de slachtoffers als samenleving zeker schadeloos gaan stellen'', zegt hij.

Bron: Tubantia

Vuurwerkbril op, en we maken van de 261 volgend jaar een enkeling. Niet alleen als de stoker, nee ook de mensen die er naar kijken. Als je vuurwerk haalt, zorg dat je voor je familie en de kleine kinderen brillen meeneemt. Ik zou me bijvoorbeeld schuldig voelen als me oom/ tante of neefje oogletsel zal krijgen door mijn vuurwerk.

Natuurlijk kunnen de mensen zelf ook voor de brillen zorgen, maar ik vind dat wij als stokers er zelf ook iets aan kunnen doen. Zodat onze hobby minder in slecht daglicht kan worden gezet.

In de Metro stond een uitgebreidere versie van dit verhaal. En daarin gaf weledelgestelde heer Bonte aan dat hij de afsteektijd nog verder wilde beperken naar 4 uur, dus vanaf 22:00 uur tot 02:00 uur... De kook de kikker langzaam dood theorie gaat hier echt op...

Zou Bonte hier ook nog over beginnen? vuurwerk levert toch zoveel ellende en leed op
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2015/02/brabos_zuipen_zich_kapot_af.html

Dan nog niet te beginnen over:

De doden die zijn gevallen in die 4 dagen en te zijn relateren aan het "carnavalsfeest", dit zijn er meer dan in 10 jaarwisselingen.
De gewonden, de ziekenhuis opnames, de ziekmeldingen bij werkgevers na carnaval.
De vervuiling in centra en dorpskernen waar optochten doorvoerde, het glaswerk etc
De geluidsoverlast van die verschrikkelijke muziek 4 dagen lang

.....

Arno ook dat vind de helft van de bevolking storend en dat sta je wel toe, waarom?

Meer doden!!! graag een mening? Oh wacht.. je zal zelf wel staan te hossen in je apenpak.

:bonk:

Vuurwerkbril op, en we maken van de 261 volgend jaar een enkeling. Niet alleen als de stoker, nee ook de mensen die er naar kijken. Als je vuurwerk haalt, zorg dat je voor je familie en de kleine kinderen brillen meeneemt. Ik zou me bijvoorbeeld schuldig voelen als me oom/ tante of neefje oogletsel zal krijgen door mijn vuurwerk.

Natuurlijk kunnen de mensen zelf ook voor de brillen zorgen, maar ik vind dat wij als stokers er zelf ook iets aan kunnen doen. Zodat onze hobby minder in slecht daglicht kan worden gezet.

Mijn familie weet wat dat ik stook, ze weten de risico's. Ze kennen dat hele vuurwerkdebat wel. Voor de kleintjes zorg ik voor brillen, maar ik heb geen verantwoordelijkheid en ik wil ook geen verantwoordelijkheid nemen voor de volwassenen in mijn familie. Dat klinkt erg bot maar zo stel ik mijn grens. Het gezegde: "Ze zijn oud en wijs genoeg." En zeker als ze al dat nieuws ook nog eens van mij meekrijgen.

Back
Bovenaan