Minder oogletsel door vuurwerk

Anaconda

VWC lid
ROTTERDAM – Afgelopen Oud en Nieuw zijn er 21 patiënten geweest die als gevolg van vuurwerk een bezoekje aan de oogarts brachten. Van alle ogen die behandeld zijn, zijn er 3 blind geworden. Dit blijkt uit een telling van het Nederlands Oogheelkundig Genootschat (NOG) die dit jaar voor de tweede keer werd uitgevoerd.

Tijdens de vorige jaarwisseling zijn 23 ogen volledig blind geworden, waarvan er 15 operatief verwijderd werden.

Vooral omstanders

Opmerkelijk was dat bijna 57 procent van de slachtoffers omstanders waren, terwijl 43 procent getroffen werd door zelf afgestoken vuurwerk. Ook dit jaar bleek dat vooral de omstanders het moesten ontgelden wat betreft oogletsel.

Definitieve cijfers van de 2e landelijke registratie worden door het NOG in de 2e week van januari bekendgemaakt.

Bron: Gezonheidsnet

Ook dit zijn er natuurlijk teveel, elk slachtoffer is er een teveel !
Maar toch is er dus een daling te zien in vergelijking van vorig jaar, hopelijk lezen de verscheidene instanties die straks een eventuele beslissing moeten ivm consumentenvuurwerk dit nieuws ook !!!

Ik zeg met dank aan de vuurwerkbril! :D
Nu moeten ze die dingen alleen nog met oud&nieuw verplicht gaan stellen (maar dan ook gratis uitdelen).
Ben benieuwd wat het NOG nu gaat zeggen want drie mensen blind is natuurlijk teveel, maar vind het zelf niet extreem veel. Belangrijk is ook (zoals volgens mij chocoprins ook al gezegd heeft) om te weten hoe deze ongelukken zijn gebeurd. Waren het omstanders, was het stunten, was het knutselwerk, kwam het door vuurpijlen of door omgevallen potten....etc etc...

Is gelukkig een hele verbetering t.o.v. vorig jaar.
Ondanks dat ik de manier waarop het NOG met deze kwestie omgaat, de onjuiste vindt (het vragen om een verbod) kan ik er wel begrip voor tonen dat zij liever geen slachtoffers zien.
Want er zullen ongetwijfeld schrijnende taferelen zijn in zo'n oogziekenhuis m.b.t. verwondingen door vuurwerk en om dat van dichtbij mee te moeten maken lijkt me ook geen pretje.
Wanneer je echter naar het percentage aan gewonden kijkt over de gehele Nederlandse bevolking dan is deze miniem en om hier nu om een verbod te vragen gaat wel heel erg ver.
Vindt echter wel dat een vuurwerkbril onderhand gewoon als voorgeschreven veiligheidsmiddel bij het vuurwerk moet horen.
Zoals dat al bij zoveel dingen het geval is waarbij kans is op oogletsel.
Heb zelf verleden jaar meerdere brillen zelf aangeschaft, waaronder 2 brillen voor m'n kleine neefje en nichtje.
Ik vier daar altijd O&N en hoefde dit jaar helemaal niets te zeggen, ze hadden zelf al hun brilletjes opgezocht en opgezet voordat ze naar buiten gingen.
Wanneer ouders ervoor zorgen dat dit iets wordt wat door hun kinderen als gewoon wordt gezien, dan durven ze deze met een gerust hart de straat op te sturen.
En de ouderen behoren hierin gewoon het goede voorbeeld in te geven.
Weet zeker dat die bril dit jaar heel wat slachtoffers heeft voorkomen.

Vooral omstanders

Opmerkelijk was dat bijna 57 procent van de slachtoffers omstanders waren, terwijl 43 procent getroffen werd door zelf afgestoken vuurwerk. Ook dit jaar bleek dat vooral de omstanders het moesten ontgelden wat betreft oogletsel.

Wat is hier nou opmerkelijk aan, mensen steken vuurwerk met vrienden en familie af en de kans dat de afsteker wordt geraakt is net zo groot als een omstander. Er zijn bijna altijd meerdere omstanders dus de kans is ook veel groter dat zij worden geraakt.

Back
Bovenaan