Miljoenenschade aan verkeersborden door vuurwerk

Het zwaardere (illegale) knalwerk dat de vuurwerkmarkt overspoelt zal naar verwachting voor een miljoenenschade aan verkeersborden zorgen.

Het steeds zwaardere vuurwerk rond de Oud en Nieuwviering zorgt voor een miljoenenschade aan verkeersborden. Doordat er vaker zwaarder geschut wordt gebruikt, neemt het probleem toe. Voor dit jaar wordt ruim 3 miljoen euro aan schade verwacht aan bebording langs ’s heeren wegen. Diverse gemeenten hebben inmiddels al op voorhand nieuwe borden laten maken.

„Het rond de jaarwisseling opblazen van met name verkeersborden is een steeds groter probleem aan het worden. Vuurwerk wordt steeds zwaarder met alle gevolgen voor de openbare ruimte van dien”, zegt Erwin van Dalen. Hij heeft een bedrijf dat verkeersborden levert en ziet dus ieder jaar exact wat de schade is.

Lees ook: Vuurwerkverbod in 19 gemeenten.

„Het onderste deel van een verkeersbord geeft aanleiding tot vuurwerkvandalisme. Vuurwerk in de onderrand van een verkeersbord leggen en opblaasgarantie is verzekerd. Veel verkeersborden moeten daarom jaarlijks worden vervangen.”

Volgens Van Dalen zal de schade naar verwachting ongeveer 3 miljoen euro bedragen. „Als we schatten dat er in de 403 Nederlandse gemeenten gemiddeld 80 verkeersborden per gemeente tegen een gemiddelde prijs van 95 euro worden vernield, kom je daarop uit.”

Er zijn diverse gemeenten die preventieve maatregelen nemen, er zijn er echter veel meer die alleen de opgeblazen borden vervangen. „Veel gemeenten kopen vooraf al borden waarvan ze verwachten dat ze worden opgeblazen. Zo kunnen ze ze snel vervangen.”

Geen extra inzet
Op oudjaarsdag zetten gemeenten nauwelijks extra mankracht in om te controleren of de nieuwe afsteektijden voor vuurwerk worden nageleefd, zo blijkt uit onderzoek van de NOS. Dit jaar mag pas op oudjaarsdag tussen 18.00 en 02.00 uur ’s nachts vuurwerk worden afgestoken en niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend.
Van de 256 gemeenten die reageerden op de enquête van de NOS zeiden 25 gemeenten extra agenten of bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) in te zetten voor de handhaving van het verbod. 194 gemeenten zegt het ’normale’ aantal agenten of boa’s in te zetten.
14 gemeenten zeggen het afsteekverbod tussen 10.00 en 18.00 uur niet te gaan handhaven en 23 hebben nog niet besloten.

Bron: http://www.metronieuws.nl/nieuws/mi...eersborden-door-vuurwerk/SrZnlg!uGZXfhBvjkxo/

Ze trekken alles uit de kast of wat? Ik denk dat ik maar weer stop met persberichten lezen om de sfeer voor mezelf niet te verzieken.. Er is gewoon teveel zelfingenomen negatief K.utvolk in dit land..

Miljoenen schade door roken en miljoenschade door gevolg schade van het roken.... COPD komt jaarlijks in honderdtallen voor en zorgt ervoor dat mensen niet meer kunnen werken, veel zorg moeten hebben en aangepaste woningen.
Het is maar een een voorbeeld waar ik het hele jaar niets over hoor.
Hypocriet geneuzel waar de media momenteel hard bezig is om wederom een traditie de nek om te draaien.

Het is toch werkelijk waar niet te geloven dit? Geef debielen met illegaal vuurwerk nog meer voer om het te verknallen (lompe woordspeling).

En serieus? Alvast nieuwe borden laten maken? Willen ze alvast de rekening voor vuurwerkschade zo hoog mogelijk hebben ofzo?

Ag en de schade aan het asielzoekers centrum zal uiteindelijk groter zijn elke dag politie en ambu erheen.
Maar daar hoor je niemand over.
Maar vuurwerk paginas groot.
Brussel kost geen miljoen maar miljarden.
Maar ook daar wordt hard om gelachen.
Vuurwerk en zwarte piet is prioriteit nummer 1 in nederland

5d37e5efd3.png

Daarnaast is het inderdaad wederom illegaal vuurwerk waar het over gaat.

Je ken het ook positief bekijken schade kost geld schade moet gerepareerd worden voor reparaties heb je bedrijven nodig bedrijven diet het moeilijk hebben in deze tijd.

Je kunt mij niet wijsmaken dat het gemiddeld 80 borden zijn per gemeente. Geloof hier geen bal van!

En mocht het wel waar zijn, dan denk ik dat ze met die aantal van 400x80=32000 borden echt wel korting krijgen en kosten ze beduidend minder dan die 95 euro per bord. :P

Ze trekken alles uit de kast of wat? Ik denk dat ik maar weer stop met persberichten lezen om de sfeer voor mezelf niet te verzieken.. Er is gewoon teveel zelfingenomen negatief K.utvolk in dit land..

Hey hij gaat overstag....

vuurwerk wordt niet zwaarder maar volk asocialer

Illegaal moet helemaal niet tussen haakjes staan. Het moet zo groot mogelijk met hoofdletters erbij vermeld worden! Misschien dat de mensen (die door de media constant verkeerd of maar half geïnformeerd worden) dan eindelijk dat het illegale vuurwerk (en de malloten die er dit soort streken mee uithalen) het probleem is, en niet het Nederlandse consumentenvuurwerk.

Hey hij gaat overstag....

vuurwerk wordt niet zwaarder maar volk asocialer

Mwah, Overstag? Ik ben niet van mening veranderd hoor. Zolang mensen niet om kunnen gaan met zwaar vuurwerk zie ik het liever verdwijnen en vind ik de argumenten vóór zwaar vuurwerk zoals hier te lezen op het forum niet sterk genoeg om het wel toe te staan. 9 van de 10 mensen kunnen er niet mee overweg, daarom is het verboden.. "Idioot zijn" kan je niet verbieden de middelen ervoor wel.
Het liefst zou ik het hele jaar cobra's knallen. Omdat dit niet mag heb ik een manier gezocht om toch vuurwerk af te kunnen steken, namelijk shows bouwen. Dat is mijn oplossing om legaal bezig te zijn en mezelf niet in de nesten te werken met die belachelijke wetten en straffen tegenwoordig.

als de onderrand van zo n verkeersbord de mogelijkheid bied om hem te vernielen, snap ik niet dat men eens gaat na denken over een ontwerp dat minder vandalisme gevoelig is .
als de onderrand nou de mogelijkheid bied, dan laat je die bijvoorbeeld toch weg .
ik denk dat er veel technische scholen zijn die dit wel een leuke uitdaging zouden vinden .

als de onderrand van zo n verkeersbord de mogelijkheid bied om hem te vernielen, snap ik niet dat men eens gaat na denken over een ontwerp dat minder vandalisme gevoelig is .
als de onderrand nou de mogelijkheid bied, dan laat je die bijvoorbeeld toch weg .
ik denk dat er veel technische scholen zijn die dit wel een leuke uitdaging zouden vinden .

Beetje de omgekeerde wereld vind je niet? Dan kunnen ze beter een strafkamp financieren waar ze die mongolen die verkeersborden opblazen een heropvoeding kunnen geven.

Back
Bovenaan