Mensen steken toch wel vuurwerk af of gaan met tegels gooien’

pkd19

VWC lid
Mensen steken toch wel vuurwerk af of gaan met tegels gooien’

Een verbod op vuurwerk in Rotterdam? Dat is niet te handhaven, voorspelt vuurwerkhandelaar Roderick den Haring van Vuurwerkmania. ,,Mensen steken toch wel vuurwerk af of gaan met tegels gooien. Raddraaiers blijf je houden. Het is een kwestie van opvoeden.’’

De Rotterdamse VVD maakte vanavond bekend in te stemmen met een vuurwerkverbod waardoor er een raadsmeerderheid is voor een algeheel vuurwerkverbod bij de komende jaarwisseling.

Den Haring wil als eerste duidelijk stellen: ,,Vuurwerk gooien naar hulpverleners, politie of dieren is verschrikkelijk. Dat moet je niet doen en dat keuren wij af. Maar ik betwijfel zeer of een verbod de oplossing is. Je moet de kwaadwillenden keihard aanpakken en opvoeden. Mensen moeten rekening houden met elkaar. Maar met dit verbod wordt de normale burger geraakt.’’

Volgens de vuurwerkhandelaar gaat een verbod hem omzet kosten. ,,Gelukkig ben ik er niet van afhankelijk. Maar ik zal het wel merken.’’ Hij is er daarnaast zeker van dat een algeheel verbod in de praktijk niet werkt. ,,Het politie-apparaat heeft het al zwaar. Moeten agenten achter iedere vuurpijl aangaan? Dat kan toch helemaal niet. Je voorkomt simpelweg niet dat mensen vuurwerk afsteken. Net zomin kun je voorkomen dat bij voetbalwedstrijden wordt gevochten.’’

Bron: ad.nl

Back
Bovenaan