Meerderheid wil verbod op vuurwerk

Meerderheid wil verbod op vuurwerk

AMSTERDAM -
Een groeiend aantal Nederlanders hoopt op een vuurwerkverbod in ons land. Tweederde van de mensen (64%) wil dat er een verbod komt op het afsteken van vuurwerk door particulieren, blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 20.000 respondenten.

De helft van de geënquêteerden wil dat alleen gemeentelijke vuurwerkshows nog worden toegestaan. 14% pleit voor een totaal verbod van vuurwerk in ons land. De voorstanders van een verbod wijzen voornamelijk op de hoge kosten die schade en letsel door vuurwerk met zich meebrengen. Ook worden de angst die ontstaat bij dieren en lichamelijk letsel vaak genoemd als reden om vuurwerk te willen verbieden.
Een derde van de deelnemers meent dat alles moet blijven hoe het is, zodat particulieren gewoon vuurwerk kunnen blijven afsteken met de jaarwisseling. De tegenstanders van een verbod spreken zich uit tegen de betutteling. Ook stellen zij dat het afsteken van vuurwerk hoort tot de Nederlandse tradities, zo meldt EenVandaag.

Bron

Klopt.....vraag is natuurlijk hoe representatief de enquete is geweest.

Het Eenvandaag panel bestaat uit ruim 20.000 mensen. Welk allerminst representatief zijn voor den nederlansche bevolking.

Wel leuk dat L1 dit bericht enigsinds kopieert.
Limburgers willen af van consumentenvuurwerk

De meerderheid van de Limburgers wil consumentenvuurwerk verbieden. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag.

59% van de Limburgers wil vuurwerk alleen toestaan op gemeentelijke vuurwerkshows. 17% van de Limburgse bevolking gaat nog een stap verder, volgens hen zou vuurwerk helemaal verboden moeten worden. De overige 24% ziet geen reden om het huidige vuurwerkbeleid te veranderen.

Redenen voor verbod
EenVandaag peilde ook waarom Limburgers van het consumentenvuurwerk af wil. Reden één is de hoge maatschappelijke kosten van schade en letsel, op twee staat angst bij dieren. Veel lichamelijk letsel bij gebruikers van vuurwerk is de derde reden voor de Limburgers.

Afsteektijden
De overgrote meerderheid van de Limburgers wil de afsteektijden voor vuurwerk beperken. Nu mag het nog op oudejaarsdag vanaf 10 uur. 85% van inwoners wil dat beperken tot bijvoorbeeld 18.00, 21.00 of middernacht.
Bron

Word dit zo ongelofelijk zat ! zeg maar gerust spuugzat.

Als dit zo doorgaat koop ik alles vanuit polen !

Want ik kom er best eerlijk voor uit braaf in me bed liggen om 24:00 nee.

Dan zijn de rapen gaar vele zijn stomdronken en dan is het bingo...

het grappige is dat de meeste mensen die eenvandaag kijken, meer de oudere doelgroep is...

Moeten ze een keertje ook de leeftijd vragen en daarop hun mening baseren.
DAN pas krijg je een redelijke goed beeld!

EDIT: Ook al zijn er mensen die niets van deze site willen horen, ik ga het toch zeggen: Die verbod gaat er wel een beetje moeilijk komen: 34.000 vs 20.000 :devil:

Laatst bewerkt:
Wat een gezeik weer over een verbod, ik word er zo onwijs moe van!

Vuurwerk vrije zones (ziekenhuizen, winkelcentra, bejaarden tehuizen) prima, maar geen algeheel verbod.

Mocht het verboden worden zullen ook wij ook over de grens gaan halen, ik laat mij mijn siervuurwerk hobby absoluut niet afpakken.

Elke traditie in Nederland moet verdwijnen en het zijn bijna allemaal GroenLinks of PVDA stemmers die het willen! Blijf af van onze tradities en laat ons 1 dag in het jaar genieten van het vuurwerk.

Jammer dat ze dan weer enkel de zwakke tegenargumenten opnoemen maar dit was natuurlijk wel te verwachten. Uiteraard is vuurwerk een traditie maar er zijn sterkere argumenten tegen een verbod.

Consumentenvuurwerk verbieden en dit vervangen door een vuurwerkshow in elke gemeente is niet haalbaar aangezien we in Nederland niet eens genoeg pyrotechnici hebben om een vierde deel van de gemeentes te verwennen met een show. Daar komt nog bij dat grote steden grotere shows zullen hebben en met één pyro kun je geen grote show verzorgen en er zijn natuurlijk ook zat pyros die oud en nieuw thuis met familie willen vieren.

En ervaring leert ons dat het sowieso al niet slim is om honderden/duizenden dronken mensen op één plek te stouwen op een avond waarin er al veel gesloopt en gevochten word.

Wat je uiteindelijk dan dus zou krijgen is dat ongeveer 5 procent van alle gemeenten in Nederland daadwerkelijk de mankracht bezit om een show te schieten.

Het tweede punt, een algeheel verbod is simpelweg te achterlijk voor woorden. Er word NU al veel illegaal spul uit het buitenland gehaald waar absoluut geen controle over is, als ze al het consumentenvuurwerk verbieden zal deze illegale markt exploderen aangezien de vraag naar vuurwerk zal blijven. Dan speel je criminele organisaties in de kaart en daarbij creëer je veel gevaar omdat jan en alleman, die geen verstand heeft van vuurwerk, dan toch wat te knallen wilt en vervolgens salutes koopt van een of andere dealer.

Dus, als je graag wilt dat er veel meer doden gaan vallen en veel meer mensen zwaargewond raken dan moet je vooral instemmen met het verbod want DAT zijn de consequenties van dat verbod.

Maargoed, de meeste van die achterlijke mongolen denken totaal niet na en kijken niet naar het grote plaatje. Die zijn zelf toevallig bang van vuurwerk, of hun lieve hondje is niet goed opgevoed en is daarom ook bang, en dan denken ze dat als ze hard genoeg schreeuwen dat ze dan hun zin krijgen met dat verbod. Dat de illegale handel en het aantal vuurwerkslachtoffers heel snel zou groeien door het verbod boeit die mensen geen reet. Maar dan waarschijnlijk wel achteraf janken dat het verbod niet heeft geholpen omdat iedereen dan salutes loopt te schieten en die tien keer meer lawaai maken dan het voorheen legale spul deed....

Je belooft shows maakt mensen lekker komt ze niet na maar wel je zin.
Zie je met belastingverlaging.
Is ook gewoon verhoogt.
En tevens vond ik de vuurwerkwinkels drukker dan vorig jaar en zag ik opvallen veel oudere.
Klinkklare onzin.
Gewoon een mediabom opgeblazen ***zooi.
Onder elk positief artikel over vuurwerk.
Tog even mortiergranaten noemen.
Maak me echt boos om die leugens.

Geen zorgen, onze regering wil echt niet een shitload aan belastinginkomsten mislopen hoor ;)

Ik vrees dat die 21% van 65 miljoen uiteindelijk geen rol zal spelen in een eventueel besluit. Daar is het gewoon veel te weinig voor.

Op dit moment wordt (denk ik) de publieke opinie bewust beïnvloed door in elk vuurwerk gerelateerd bericht vuurwerk met bommen te vergelijken met b.v. de kracht van een handgranaat. Over een paar maanden krijgen we vervolgens een politiek en "publiek" debat waarin de hele discussie weer opnieuw opgerakeld gaat worden. Dit blijft de komende jaren zich herhalen ben ik bang.....

Polls met soortgelijke vraagstellingen bestaan nu al 3 of 4 jaar, met iedere keer dezelfde cijfers. Dat is toch wat anders dan het "het verzet groeit" wat je steeds hoort. Verder ontbreken een aantal cruciale aspecten als illegaal vuurwerk en vuurwerk afgestoken buiten de toegestane tijd. Steeds als er een onderzoek wordt gedaan wat dieper op de materie in gaat (zoals TNO al paar keer deed), krijg je een andere uitslag.

Dit dus. De schade aan publieke eigendommen is vele malen groter dan de opbrengst uit belastingen op consumentenvuurwerk. Ik zie dit argument vaker voorbij komen maar het is in mijn ogen een non-argument.

Ja maar zoals jij zelf aangeeft komt dat door illegaal vuurwerk. Dus wat is nu de schade uit LEGAAL vuurwerk. Want daar draait het verbod om en niet om illegaal vuurwerk of brandstapels. Die worden ook in die schade opgenomen. Maar de ziet dat niet politiek maar de mensen met verstand wel. Zijn allemaal geleerde voor. Ze schreeuwen elk jaar van de daken deze kolder

Word dit zo ongelofelijk zat ! zeg maar gerust spuugzat.

Als dit zo doorgaat koop ik alles vanuit polen !

Want ik kom er best eerlijk voor uit braaf in me bed liggen om 24:00 nee.

Dan zijn de rapen gaar vele zijn stomdronken en dan is het bingo...

Dat zal dan gebeurden ook dus maak je niet druk. Als alleen Nederland vuurwerk verbied heeft totaal geen effect.

Weet je wat me de laatste tijd op valt in Nederland dat we die nuchtere Nederlandse mentaliteit aan het verliezen zijn. Dan hoor je Vuurwerk moet worden verboden. Illegaal vuurwerk is een misdrijf. Zet al die lui maar vast. En dan snap ik die oog artsen niet. Die hebben nota bene gestudeerd. Stel als je het verbied. De been en arm amputaties waar ze het over hadden, dat komt niet door Nederlands vuurwerk.
Dat komt vuurwerk wat al verboden. Dwing een EU verbod af . Dan komt het wel ergens anders vandaan. Of er komen illegalen handelaren die zelf vuurwerk gaan maken. ( bekijk maar de drugs markt. Het is illegaal en overal verboden op soft drugs na, maar toch nemen gebruikers niet af, drugs is nog steeds aanwezig)
En dan heb je ook nog gekken die zelf vuurwerkbommen maken. En wat hebben de oogartsen gedaan aan preventie en voorlichting? Niks nada. Dat is de Branch zelf geweest. Vuurwerkbrillen, veiligheidsartikelen. Ooit een filmpje gezien door sire hoe je veilig een cake kan afsteken en hoe je voorkomt hoe het mis kan gaan. Nooit. Alleen dat je een vuurpijl in een fles moet doen. Dat is dan veilig. En wat als deze fles met een vuurpijl onder een lantaren paal staat? Ik denk dat er nog heel wat te winnen valt op het gebied van veiligheid en voorlichting. Instructies, handleiding voor cakes en ander vuurwerk. Maar dit moet vanuit de Branch zelf komen.
Ik denk dat voor en tegenstanders beter energie kunnen steken om goed naar elkaar te luisteren en een constructieve aanpak te bedenken.

Wij zien het misschien zo. De mensen die de besluiten moeten maken niet. Die zien de kosten en de opbrengsten en strepen deze gewoon tegenover elkaar weg zonder naar de details te kijken. Vandaar mijn reactie.

En toch, die makers van besluiten moeten er toch rekening mee houden. Stel er komt een verbod, er zullen toch mensen blijven die aan (zwaar) vuurwerk komen. Schade, gewonden en overlast blijven, maar omdat je dan het zwaarste maatregel al hebt ingezet kan je er weinig extra aan doen. Vuurwerk is verboden in voetbalstadions maar toch wordt er nog wel eens een wedstrijd gestaakt. Boete's, stadionverboden enz. hebben beperkt effect.
Kom je op een nieuw punt, waar niemand van de voorstanders van een verbod nog wat over heeft gezegd: wat ga je doen als er een verbod is en de overlast e.d. blijven rond oud en nieuw? Hoe ga je het dan handhaven? Huidige praktijk leert dat politie weinig grip heeft op het importeren van zwaar vuurwerk en het handhaven van afsteektijden, dat zal in een nieuwe situatie niet veranderen. Krijgen we dan een vuurwerk-gedoog beleid? De politie heeft niet de middelen om ieder vuurwerkincident aan te pakken. Hou je over een holle wet. Oja en een hoop mensen die zich wel aan de regels houden en gewoon een leuk feestje willen op oud en nieuw die de dupe hier van worden.

Over een paar jaar is vuurwerk verboden, let op mijn woorden.

Dit hele land gaat naar de tering. Zwarte piet, vuurwerk, alles wordt aan banden gelegd.

Back
Bovenaan