Meerderheid voor verbieden vuurpijlen en knalvuurwerk

Brainiac

VWC lid
Vorige week kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid met het advies om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Hier is veel steun voor, blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 32.000 mensen. Zeven op de tien (68%) ondervraagden zijn voor dit verbod. Een kwart (27%) vindt dit het geen goed idee.

Kiezers van alle partijen voor verbod
Voorstanders van een verbod stellen vooral dat het gevaarlijk is, teveel schade en slachtoffers oplevert en tevens slecht voor het milieu. Tegenstanders stellen dat je dan wel alles kan verbieden wat gevaarlijk is. Zoals iemand zegt: 'Gaan we dan ook autorijden verbieden? Dan zijn we in een klap van de verkeersdoden af'. Ook vrezen ze dat mensen bij een verbod meer illegaal vuurwerk gaan kopen.

Onder kiezers van vrijwel alle partijen is er draagvlak voor een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, ook onder de kiezers die in maart stemden op de regeringspartijen VVD (67% voor verbod), CDA (65% voor verbod), D66 (65% voor verbod) en ChristenUnie (77% voor verbod). Alleen de kiezers van de PVV zijn verdeeld. Binnenkort komt het kabinet met een reactie op het advies van de Onderzoeksraad.

Jongeren vinden vuurwerk belangrijker
Als we dieper in de cijfers duiken zie je een opvalllend verschil tussen jong en oud. Van de deelnemers tussen de 18 en 25 jaar is 51 procent voor een verbod, tegenover acht op de tien (83%) 65-plussers. Jonge mensen geven ook aan dat ze de traditie van vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw een stuk belangrijker vinden dan ouderen.

Consumentenvuurwerk helemaal verbieden als daarvoor in de plaats een gemeentelijke vuurwerkshow komt, ziet 51 procent van de deelnemers wel zitten.

Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 32.395 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 1 tot en met 7 december 2017.

Bron: EenVandaag

gebaseerd op leugens alemaal maar goed volgend jaar drukke ze verbod helemaal door dag oud en nieuwe welkom gewoone werkdag straks pfff

Mijn oude huis dealer waar ik zo,n 15 jaar geleden nog kocht(tegenwoordig alleen legaal)kan door dit gedoe zijn professionele opslag plaatsen niet vol genoeg krijgen. Kwam hem na jaren tegen op de markt hij vertelde mij dat de mensen nu al reageren en er is nog geen eens een verbod, reden geven mensen dat ze nu al het zwakste pruttel poep van europa ons Hollandse knal en pijlen willen verbieden.

Mijn oude huis dealer waar ik zo,n 15 jaar geleden nog kocht(tegenwoordig alleen legaal)kan door dit gedoe zijn professionele opslag plaatsen niet vol genoeg krijgen. Kwam hem na jaren tegen op de markt hij vertelde mij dat de mensen nu al reageren en er is nog geen eens een verbod, reden geven mensen dat ze nu al het zwakste pruttel poep van europa ons Hollandse knal en pijlen willen verbieden.

Hij anticipeert al op Centrale shows?

zo achterlijk veel negatieve berichten in de media sinds het gezeur over een wel of niet verbod op rotjes en pijlen. en waar is de BPN?.......
kdenk dat ik vanaf volgend jaar lesli producten links ga laten liggen.

Vuurpijlen? Waarom dat? Knalvuurwerk kan ik me nog in vinden als reden van sommige mensen, maar vuurpijlen? Brengt totaal geen overlast zou ik zeggen

Weet je, ik snap er echt geen bal meer van. Het is misschien al vaker gezegd, maar het knalvuurwerk wat men nu wil verbieden is dan het NL knalvuurwerk. We weten allemaal dat dat voor geen meter knalt en dus bijna geen (ondraaglijke) overlast kan veroorzaken. Men wil dan het "illegale knalvuurwerk" verbieden, maar dat is al lang verboden. Volgens mij heb ik een tekst als dit een flinke tijd geleden ook al eens gepost dus ik heb een aardig deja vu gevoel...

En vuurpijlen, tja gevaarlijk? Ja tuurlijk bij verkeerd gebruik wel, maar zet maar eens een 100 schots blok op zijn kant zodat de bombettes over straat schieten...ook hartstikke gevaarlijk. En ik weet het, vuurpijlen gaan nog wel eens de verkeerde kant op, maar ik zie ook nog genoeg laag klappende bombettes. Ik snap dan ook echt niet dat de vuurwerkbranche het met het verbod eens zou zijn. Als dat zo is, kunnen we gewoon al het vuurwerk verbieden!
Dat zal dan ook de logische volgende stap zijn.
Dit moest ik ff kwijt :bye:

Lekkere positieve reacties lees ik weer.
Het lijkt wel of we weer in de jaren 80 zijn.

Je moet niet alles geloven wat je leest.

Toch gaat het niet om wat onze wereld leest maar om wat het gross van zelfingenomen onwetende vuurwerk hater gelooft van wat ze lezen en voorgeschoteld krijgen.

Laat ik voorop stellen dat ik het onacceptabel vind om de pijlen te verbieden, maar ergens snap ik het wel.

Ik vind pijlen erg leuk, en heb er dus ook al velen de lucht in gejaagd, maar je wilt niet weten hoe vaak ik het bijna mis heb zien gaan. Pijlen die (veel) te laag of te vroeg klappen, pijlen die de verkeerde kant op vliegen, noem maar op. En ja, ook 'goede'/duurdere pijlen, ook bij correct gebruik.

Ik vind het eeuwig zonde als ze ze verbieden, maar ja, ik durf ze ook niet helemaal ongelijk te geven.

Ja sorry hoor, dat is precies wat ik bedoel. Dan moet je dus ook niet meer gaan autorijden, dat gaat ook nog wel eens mis. En voetballen bijvoorbeeld, ook hartstikke gevaarlijk. Zelfs een man die zijn voet moest laten amputeren. Alles heeft in zekere zin een bepaalt risico. Dan kunnen we wel alles gaan verbieden, of net als bijvoorbeeld met autorijden de mensen fatsoenlijk opleiden. Daar zie ik dan nog meer heil in...maar daarin ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige...

Vorige week kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid met het advies om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Hier is veel steun voor, blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 32.000 mensen. Zeven op de tien (68%) ondervraagden zijn voor dit verbod. Een kwart (27%) vindt dit het geen goed idee.
Een treurig en teleurstellend resultaat... :sad:
Draagvlak voor vuurwerk _lijkt_ zo steeds kleiner te worden, ook al stemt het gros met het idee hiermee de zware illegale knallers tegen te gaan. Niet wetend dat dit allang verboden is.
En heel de branche schittert weer eens in afwezigheid..
Wanneer gaan zij nou eens een degelijk vergelijk tonen; Nederlands consu rotje versus nitraat, cobra, etc. Is het voor eens en altijd duidelijk..

Nou die bonte plof kikker was weer aan het zeuren dat pijl en knal verbod niet ver genoeg gaat maar al voorstelde om van cat1 cat2 te maken zodat mensen het hele jaar niet meer kunnen stoken.er zijn teveel gewonden elk jaar ,zag cijfers van cbs dat er 1722 alcohol doden in 2012 waren gevallen alcohol verbod???

Laatst bewerkt:
Ben zwaar tegen een verbod maar alcohol is eigenlijk een slecht voorbeeld want dat is al verboden tot 18 jaar. Ik gun iedereen onder de 18 jaar ook vuurwerk plezier. Geloof verder eens gehoord te hebben dat ze tegenwoordig eerst thuis of bij vrienden dronken zuipen en dan pas gaan stappen dus eigenlijk een goed voorbeeld om aan te geven dat een verbod niet gaat werken haha

Back
Bovenaan