Meerderheid Duitsers voor landelijk verbod op vuurwerk

Afcajax

VWC lid
Berlijn - Een meerderheid van de Duitsers is voorstander van een landelijk algemeen vuurwerkverbod, volgens een enquête van onderzoeksbureau YouGov. Het onderzoek werd woensdag uitgevoerd, enkele dagen na de jaarwisseling. Politie en brandweerlieden werden op oudejaarsavond op verschillende plaatsen aangevallen met vuurwerk.

61 procent van de ondervraagden is volgens de enquête-uitslag voor een verbod, waarvan 41 procent „volledig” voorstander is en 20 procent zegt „liever” een verbod te zien. 33 procent is tegenstander van een verbod. In het onderzoek werd niet expliciet verwezen naar de nieuwjaarsrellen.

In Berlijn alleen al raakten 41 agenten gewond door aanvallen met vuurwerk. De politie heeft 355 zaken in gang gezet, en er lopen onderzoeken naar onder meer schending van de openbare orde en mishandeling van wetshandhavers en reddingswerkers.

De politie heeft 145 mensen in Berlijn opgepakt met de jaarwisseling. Alle verdachten zijn weer vrijgelaten.

Bondskanselier Olaf Scholz zei eerder deze week al de „soms enorme aanvallen” sterk te veroordelen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230105_95326332

Ik heb zoon vermoeden dat zowel België Duitsland en Nederland tegelijkertijd een verbod gaan door voeren

Met het vuurwerkverbod verdwijnen alle sluimerende maatschappelijke problemen immers als sneeuw voor de zon.

Als Duitsland een verbod invoert kan je wachten dat NL volgt. Als België dan ook nog gaat verbieden zijn we wel een beetje klaar ben ik bang. Ik ga niet elk jaar naar Polen rijden... :-(

Als dat zo is dan heeft Duitsland alternatieven Nederland inderdaad en Belgie maar ook Polen Frankrijk, Oostenrijk en natuurlijk Zwitserland. Verwacht niet dat het hier dan verboden wordt gezien er meer landen zijn die voor hun bereikbaar zijn. Het zal zo een vaart ook wel niet lopen ook bij hun niet. Het gaat hier om 1 enquête dat is gehouden maar er staat niet bij hoeveel mensen er zijn ondervraagd.

Vergis je niet in de kettingreactie die tot stand kan komen. Zoals je nu feitelijk al ziet op Gemeenteniveau in Nederland.

In Belgie gruwelen ze van de gedachte dat Nederland een verbod doorvoert, lijkt me. Die winkels worden nu al overlopen door vuurwerktoeristen eind december. Stel je dit eens voor met een totaalverbod in Nederland..We hebben de rijen gezien in de Corona tijd :bonk:

Klopt we hadden de rijen gezien in coronatijd.

Maar ik bedoel meer los van Nederland zou het voor Duitsland ook niet in zo een vaart gaan omdat het hier om 1 enquête gaat. Wat er in Berlijn heeft afgespeeld (beelden staan op YouTube) is vrij heftig maar goed het is ook hier weer even afwachten. Lees ook bij hun de discussie dat de politie op een vuurwerkverbod speelt maar FDP en CDU is tegen en een hoop nieuws vertellen ze hier niet bij de Limburger komen enkel met een enquête.

Gezien de kettingreactie is een goede en daar vergis ik me zeker niet in absoluut niet is zeker een dingetje om rekening te houden

In Duitsland zijn het vooral de grote steden waar de problemen zich afspelen, met dezelfde groepen die bij ons heel veel overlast geven. Die stop je niet met een vuurwerkverbod, maar helaas geeft het de groenen wel een stok om mee te slaan. ik denk dat we alleen maar kunnen hopen dat ze daar hun verstand blijven gebruiken.

In Duitsland is het nu zelfs zo dat de daders van alle ellende in alle grote steden benoemd worden zelfs. Vanuit welke bevolkingsgroep ze komen.
Dat is voor duitsland uniek, en nog nooit eerder voorgekomen.
De doorsnee burger is het nu echt goed zat na jaren van " wir schaffen das".
En nu krijgt vuurwerk weer de schuld, maar gelukkig blijkt dat de wakkere politici in duitsland het echte probleem nu pas ziet, en vuurwerk niet als dader ziet, maar de personen erachter.

In Duitsland is het nu zelfs zo dat de daders van alle ellende in alle grote steden benoemd worden zelfs. Vanuit welke bevolkingsgroep ze komen.
Dat is voor duitsland uniek, en nog nooit eerder voorgekomen.
De doorsnee burger is het nu echt goed zat na jaren van " wir schaffen das".
En nu krijgt vuurwerk weer de schuld, maar gelukkig blijkt dat de wakkere politici in duitsland het echte probleem nu pas ziet, en vuurwerk niet als dader ziet, maar de personen erachter.
Mensen die niet zijn geintegreerd en die onbereikbaar zijn voor de overheid, las ik een paar dagen terug

Vooral in berlijn (wijk neukölln) ging het gruwelijk mis.
Op YT zie je er verslagen van. Hierdoor is het hele land daar in rep en roer.
Maar opvallend is, dat de overheden nu de schuld willen leggen bij de kleine groep relschoppers ipv het vuurwerk wat ze o.a. gebruikten. Er werd daar zelfs een tourbus in de hens gezet. Dus wie/wat de oorzaak is, het ligt aan de persoon die voorwerpen opzettelijk verkeerd gebruikt. En díe gaan ze beter aanpakken, eindelijk.

Las ook iets over een hoge brandweerpief, die een vuurwerkverbod afwees en pleitte voor een onderzoek naar de beweegredenen van de vuurwerkmisbruikers.

Als dat zo is dan heeft Duitsland alternatieven Nederland inderdaad en Belgie maar ook Polen Frankrijk, Oostenrijk en natuurlijk Zwitserland. Verwacht niet dat het hier dan verboden wordt gezien er meer landen zijn die voor hun bereikbaar zijn. Het zal zo een vaart ook wel niet lopen ook bij hun niet. Het gaat hier om 1 enquête dat is gehouden maar er staat niet bij hoeveel mensen er zijn ondervraagd.

Dit is eigenlijk alles wat je moet weten om achterhalen hoe representatief deze enquête daadwerkelijk is geweest. Deze vraag wordt te weinig gesteld, terwijl dit soort grijsachtige enquêtes te vaak worden gebruikt ter verdediging van het anti-vuurwerk beleid.

Maar goed, ik heb enkele beelden gezien van Berlijn tijdens O&N. Op die beelden zijn vooral de personen die het vuurwerk afsteken het probleem i.p.v. het vuurwerk zelf. Een persoon schoot zelfs (live?) op TV naast een brandweerman een (alarm?)pistool af. Te ziek voor woorden.

Even googlen jongens, 2760 personen vanaf 18 jaar.
https://yougov.de/topics/lifestyle/survey-results/daily/2023/01/04/00692/1

Ook interessant om even door de verschillende tabjes te gaan.

Overigens zegt de meerderheid van de Duitsers mij niet zoveel. Een tijdje geleden was de meerderheid van de Duitsers ook voor een mannetje met een klein snorretje onder z'n neus,

Inderdaad zijn dit soort enquêtes vaak niet representatief of daarop niet te controleren. Daarnaast zijn dit soort enquêtes vaak van twijfelachtige oorsprong. Zoals I&O Research en Ipsos in NL. Zij leveren regelmatig de cijfers die de overheid wil. De overheid is dan ook meteen de hand die hun voedt. Dat gebeurt ook regelmatig met enquêtes voor het bedrijfsleven, wat dat betreft genoeg inside informatie over gehoord uit eerste hand. Hoppa weer een tevreden klant.

@San71 bedankt voor de informatie daarom ook enquêtes het lijkt heel wat maar 2760 inwoners tegen miljoenen inwoners is 2760 maar een peulenschil maar nogmaals bedankt voor de informatie.

@Flashing_Diamond heb de beelden ook gezien ze doen pijn aan de ogen vreselijk was dat om te zien. Inderdaad mee eens te ziek voor woorden wat je heb benoemd allemaal.

Back
Bovenaan