Meer tieners klooien dit jaar vroegtijdig met vuurwerk

Dinkydau

VWC lid
Het aantal jongeren dat zich dit najaar voor vuurwerkrelletjes bij Halt Amsterdam moest melden, is bijna twee keer zo groot als vorig jaar.

Jongeren zijn er dit jaar vroeg bij met vuurwerk. Zeven tieners hebben zich dit najaar al moeten melden bij Halt in Amsterdam wegens het illegaal afsteken van vuurwerk. Vorig jaar waren dat er slechts drie in dezelfde periode. Destijds kwamen er tussen november tot en met januari 66 Amsterdamse vuurwerkboeven terecht bij Halt. Allemaal tussen de twaalf en veertien jaar oud. De grootste groep - 29 - zijn dertienjarigen.

Tot je achttiende word je voor lichte delicten naar Halt gestuurd. Voor zwaardere delicten, zoals vuurwerkbezit boven de vijftig kilo, is Halt voor het voorkomen van een strafblad geen optie meer. Dit is ook de reden dat de meesten zo jong zijn, vertelt Ad Nieuwdorp, coördinator vuurwerk bij het Landelijk Milieu Expertise Centrum (LMEC). “Oudere jongeren hebben vaak zwaarder vuurwerk in handen, die komen dus niet bij Halt terecht.”

Ineke Fleutjes van Halt vertelt dat elke taakstraf passend is met als doel dat de jongere bewust wordt van zijn fout. “Naast een gesprek met de ouders, het aanbieden van excuses aan gedupeerden en het vergoeden van eventuele schade, moeten de jongeren een taakstraf uitoefenen. Vaak laten we ze hun eigen rotzooi opruimen of iets wat daarbij in de buurt komt.” Afhankelijk van het delict en de leeftijd wordt bepaald hoeveel uur de taakstraf exact zal zijn. Zo wordt iemand van twaalf jaar, bij een eerste melding bij Halt, lichter gestraft dan iemand van zestien die zich voor de tweede of derde keer komt melden.

Gedurende het hele jaar wordt er gecontroleerd op illegaal vuurwerk en het afsteken van vuurwerk buiten de legale periode om. Deze legale periode loopt van tien uur in de ochtend op oudejaarsdag tot 1 januari om twee uur ‘s nachts. De legale verkooppunten zijn alleen geopend op 28, 29 en 31 december. “Men koopt echter alles, zowel legaal als illegaal vuurwerk, via internet. Met één druk op de knop, wordt het zo voor je deur afgeleverd. Het meeste vuurwerk komt tegenwoordig uit het Oostblok”, vertelt Nieuwdorp.

http://www.metronieuws.nl/regionaal...roegtijdig-met-vuurwerk/SrZllm!22dSJsJyvjZYk/

Opmerkelijk, want een week geleden was het nog dat er maar heel weinig jongeren naar halt werden gestuurd.
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/vuurwerk-in-regio-stilte-voor-storm-1.3550011

Maar dan, het gaat om zulke kleine aantallen mensen, ik vraag me echt af in hoeverre dit echt iets zegt.

Echt weer een nieuwsbericht waar ik bijna misselijk van wordt, in Amsterdam wonen 800.000 mensen en daar van zijn er veel jongeren en dan vind ik 7 nou niet echt schrikbarend veel. Maar ja het is weer een artikel waar in ze iets negatiefs over vuurwerk kunnen posten :mad:

Begin er ook een beetje moe van te worden inderdaad.
7 jongens waar hebben we het in vredesnaam over.

Me opa en me vaders tweeling broer zijn gestorven aan ******. Maar wat verk.nkert. Dit land de hele boel toch. Zodra ik ouder dan 20 ben. Rond de 35-40 en wat vermogen zou hebben opgebouwt. Ga ik het liefst weg uit die rot land.

Het lijkt alsof mensen er alles aan doen om het vuurwerk af te kraken.
Met 7 moet je toch blij zijn? Dat is bijna niks!

Vuurwerk is een misdaad. Snap dat dan toch eens. Hier moet hard tegen opgetreden worden!

Ik vind het niet normaal. Moet je het taal gebruik lezen van dit artikel:

" 66 Amsterdamse vuurwerkboeven "

lichte delicten naar Halt gestuurd

ineke Fleutjes van Halt vertelt dat elke taakstraf passend is met als doel dat de jongere bewust wordt van zijn fout. “Naast een gesprek met de ouders, het aanbieden van excuses aan gedupeerden en het vergoeden van eventuele schade, moeten de jongeren een taakstraf uitoefenen.

Absurd is het. Dilect, ik praat over kattekwaad. Tenzij ze slopen maar dan is het geen overtreding meer maar een misdrijf. Ik wou dat HALT! zo bijdehand was met die kinderen als ze door rood heen rijden

Maar het is blijkbaar zo erg Torrr dat dit uitgebreid in de krant komt. Van 3 naar 7 is zelfs meer dan een verdubbeling. Volgend jaar misschien al 14! Stel je voor....

Back
Bovenaan