Man vast voor handel in explosieve stoffen

Fric

VWC lid
Een 32-jarige man uit de Noordoostpolder zit vast, omdat hij ervan wordt verdacht dat hij handelde in gevaarlijke en explosieve stoffen.

In en bij zijn huis in een woonwijk in Marknesse en in een loods in de Noordoostpolder zijn kruit en grondstoffen gevonden die gebruikt kunnen worden om vuurwerk mee te maken.

Dat heeft het het Openbaar Ministerie vrijdag gemeld. In de loods lag ongeveer 2000 kilo aan gevaarlijke stoffen, in en om het huis ging het om tientallen kilo's.

Ook werd op beide plaatsen illegaal vuurwerk aangetroffen. Justitie vermoedt dat de verdachte de grondstoffen en de gevaarlijke stoffen te koop aanbood via internet en deze via de post naar kopers opstuurde.

De Explosieven Opruimingsdienst van Defensie (EOD) heeft de explosieve stoffen en het illegaal vuurwerk tot ontploffing gebracht.

Bij doorzoekingen zijn computers en administratie in beslag genomen.

De rechter-commissaris heeft vrijdag bepaald dat de verdachte, die woensdag werd opgepakt, nog zeker twee weken vast blijft zitten.

Een 32-jarige man uit de Noordoostpolder zit vast, omdat hij ervan wordt verdacht dat hij handelde in gevaarlijke en explosieve stoffen.

In en bij zijn huis in een woonwijk in Marknesse en in een loods in de Noordoostpolder zijn kruit en grondstoffen gevonden die gebruikt kunnen worden om vuurwerk mee te maken.

Dat heeft het het Openbaar Ministerie vrijdag gemeld. In de loods lag ongeveer 2000 kilo aan gevaarlijke stoffen, in en om het huis ging het om tientallen kilo's.

Ook werd op beide plaatsen illegaal vuurwerk aangetroffen. Justitie vermoedt dat de verdachte de grondstoffen en de gevaarlijke stoffen te koop aanbood via internet en deze via de post naar kopers opstuurde.

De Explosieven Opruimingsdienst van Defensie (EOD) heeft de explosieve stoffen en het illegaal vuurwerk tot ontploffing gebracht.

Bij doorzoekingen zijn computers en administratie in beslag genomen.

De rechter-commissaris heeft vrijdag bepaald dat de verdachte, die woensdag werd opgepakt, nog zeker twee weken vast blijft zitten.

Nou daar zullen we nog wel meer over horen vooral nu ze de computer hebben,thuis klussers kunnen beter oppassen

Het gaat helemaal niet om (illegaal) vuurwerk maar om allerhande grondstoffen om vuurwerk mee te maken en dan moet er niet meteen gedacht worden knal vuurwerk maar aan fonteinen, vuurpijlen en shells.
Hij heeft dus geen buskruit of halffabrikaten in huis. Vermoedelijk wil justitie af van handelaren die grondstoffen leveren om vuurwerk te maken.

Vreemd is het natuurlijk wel dat oxidatoren en kaliumperchloraat ook bij een echte drogist te koop zijn. Die kan dat weer wel verkopen maar deze man dus niet.

Dus als hij moet stoppen met zijn handel zullen wij onze goederen moeten gaan betrekken uit Duitsland en de diverse Oostbloklanden.

Laten wij eens zien wat er uit gaat komen?

Ik weet zeker dat deze man geen enkele connectie heeft met de Nederlandse illegale handel of bijvoorbeeld terroristen e.d.

Sterkte "R" en laten wij maar het beste van hopen.

Na mijn weten had deze man een volkome legaale webshop.
Echter snap ik dan ook niet waarom de media weer zo overdrijft.
Uiteraard is 2000kg aan ghems heel erg veel.
Maar moet je na gaan..
Als deze man 2000kg op stok heeft verkocht hij blijkbaar aardig goed.
Moet je na gaan hoe groot de zelfbouw wereld in NL is.
Wordt tijd dat justitie is wakker wordt!
Met de ce mee gaan kwa knal en pijlen enzv..
Dan heb je een stuk minder gezijk!
Of een hobby club voor certificaat houders ofzo..
Er viel mij ook wel op dat er steeds meer zelf maak op de illigale markt verscheen.
Ook ik wens R... sterkte toe.. dit wens je niemand.
Zeker niet omdat hij een legale geregistreerde webshop had.
Verhaal zal vast een staartje krijgen.

en een vergunning hebben voor het in huis hebben van bepaalde stoffen? ik weet er niets van, maar misschien dat daar het probleem heeft gelegen?

Administratie van de webshop is ook in beslag genomen.
Zou mogelijk zijn dat de afnemers van de shop nu ook gemonitord worden.

Ze zullen toch eerst een huiszoeking bevel moeten krijgen van een officier van justitie,en die moet hem afgeven op verdenking van.????? grondstoffen kunnen voor heel veel dingen gebruikt worden.

En deze jongens hadden een grote klanten kring,dus moeten ze voor iedereen een huiszoekings bevel krijgen.??

En aangezien het ookal in de media is geweest zijn er zat die der zooi al weg hebben gehaald :rolleyes:

Wat je zecht klopt misschien wel.
Maar deze webshop zou vast ook grote klanten hebben gehad.
Wellicht dat die mensen wel een bezoekje kunnen verwachten.
Met Mortierbuizen hebben ze toen ook zat adressen bezocht.
Ookal stond ut in de media.
Je weet natuurlijk nooit he:wink:

Na mijn weten had deze man een volkome legaale webshop.
Echter snap ik dan ook niet waarom de media weer zo overdrijft.
Uiteraard is 2000kg aan ghems heel erg veel.
Maar moet je na gaan..
Als deze man 2000kg op stok heeft verkocht hij blijkbaar aardig goed.
Moet je na gaan hoe groot de zelfbouw wereld in NL is.
Wordt tijd dat justitie is wakker wordt!
Met de ce mee gaan kwa knal en pijlen enzv..
Dan heb je een stuk minder gezijk!
Of een hobby club voor certificaat houders ofzo..
Er viel mij ook wel op dat er steeds meer zelf maak op de illigale markt verscheen.
Ook ik wens R... sterkte toe.. dit wens je niemand.
Zeker niet omdat hij een legale geregistreerde webshop had.
Verhaal zal vast een staartje krijgen.

Ik weet niet hoe de wetgeving is. Maar als hij zijn hobby ook deed op de plaats of bij hem thuis en hij had devices liggen. Dan word het heel moeilijk voor hem.
Ik deed wel ff stoer met me opmerking maar het is gewoon k*t nieuws. En hoe de media het brengt? Tja ik had nog veel erger verwacht. Al die moeite die R heeft gedaan en hij heeft mensen in de Pyro wereld echt verder gebracht.
Nu is het voor de mensen die ingekocht hebben eigenlijk prima ( als ze het nieuws volgen ) om actie te ondernemen.
Hoe zit het trouwens met webshop gegevens ? Hacken ze gewoon die site van R of moet hij vrijwillig alles laten zien ?

Het word echt tijd voor een PGI in NL. Maar als ik dit zo lees, dan word het pyro wereldje nu met dit nieuws de grond in gestampt. Jammer.

EDIT: Ik lees net het bericht van Fric. Dat is echt bagger nieuws. Hier geen probleem, maar velen zullen haast moeten maken.

Laten we hopen van niet.Maar dan nog de gem is het probleem niet,de eind producten zijn het probleem,zij moeten nog maar bewijzen dat je er vuurwerk van maakt.
Zorg dat je geen zelf gemaakt vuurwerk hebt liggen,dan kunnen ze je niets maken.En wat jij met de spullen doet moet jij weten.

Maar mocht er hier iemand iets meer weten of bezoek krijgen laat het dan zo snel mogelijk weten.

Laatst bewerkt:
Tja, het word gewoon tijd dat de hobby mannen underground gaan. Openlijke websites zijn altijd gevaarlijk. Lekker ergens afspreken en dan praten. Of brieven schrijven ! Internet is gewoon best wel link om te gebruiken toch.

Ja is dat zo ? Heb je een artikel waar in staat welke chems je thuis mag hebben ? En hoe ze opgeslagen moeten worden?

Het probleem is dat vuurwerk erg in the picture is momenteel.
Dit in verband met de zogenaamde war on terror.
Er wordt geen verschil gemaakt tussen serieuze liefhebbers en anderen.
En dan heb je ook nog Youtube en de diverse fora waar die handhavers van smullen.
Begrijp me niet verkeerd; mensen die de boel opblazen moet je je van distantiëren maar chemici in de dop zouden best een kans kunnen krijgen onder deskundige begeleiding.
Vroeger had je DJO; de jonge onderzoeker, een tijdschrift en clubgebouwen waar lekker geknutseld kon worden.

Van dit onderzoek zijn het adres en foto's al op internet te vinden maar ik zal deze in verband met privacy niet plaatsen.

Kan de wetgeving zo niet meer vinden,(ook slecht eigenlijk)dat je dat zo niet terug kan halen.
Maar wat ik er van weet is,dat je de stoffen die je zo kan halen of bestellen geen probleem zijn,mits je het klein inkoopt klein verbruikt en kleine hoeveelheden doet mengen.krommen is dat je geen eind product in je bezit mag hebben,dus zeker niet opslaan voor oud op nieuw.
Het is allemaal zo krom dat zelfs de rechters er geen raad mee weten,ik ben in 2008 gepakt en heb 3 jaar geprocedeerde en ben niet veroordeeld voor de gem of voor het maken van vuurwerk.Wel voor de opslag van vuurwerk en de gevaar zetting voor de omwonende,maar zelfs het laatsten hebben we eraf gekregen in hoger beroep,dus bleef alleen 1500 kilo verboden vuurwerk over,zelf gemaakt of gekocht maakte niet uit en werd ook niet apart behandeld.
Dus zou zeggen doe het klein en zorg er voor dat je geen grote opslag hebt,2 kilo is dan dus veel,en het schild ook wat het is.

Nee het is p-s.com
Pp.com is gewoon nog online.
Maar deze man is met een verhuizing bezig.
Vandaar dat bij pp de levertijd langer duurt en dat hij uitverkoop heeft.

Materialen illegaal vuurwerk aangetroffen in woning

Middelburg - Zondagavond, 31 maart jl, vond een explosie plaats in een woning in Middelburg. De woning raakte zwaar beschadigd. Op 2 april stelden de Explosieven Opruimingsdienst en het Nederlands Forensisch Instituut op verzoek van de politie een onderzoek in.

De omstandigheden rondom de explosie waren zo dubieus, dat de 38-jarige bewoner van het pand is aangehouden. Uit het verhoor dat op 1 april plaatsvond naar de oorzaak van de explosie, bleek dat een nader onderzoek in de woning nodig was. Er waren aanwijzingen dat er materialen in de woning lagen waarmee zwaar illegaal vuurwerk kon worden gemaakt.

Omdat niet bekend werd om welk materiaal het ging en om een veilig onderzoek te kunnen instellen heeft de politie geen risico's genomen. Volgens protocol is de expertise van de EOD en het NFI ingeschakeld. Voor alle zekerheid stonden brandweer en ambulance paraat. Rond 20.15 uur startte de EOD het onderzoek in de woning. Na een grondige doorzoeking heeft ze uiteindelijk materiaal voor het maken van zwaar vuurwerk meegenomen. Inmiddels is duidelijk dat de materialen afzonderlijk en wanneer ze niet worden aangeraakt niet explosief zijn. Uit voorzorg zijn ze dezelfde avond nog tot ontploffing gebracht door de EOD op het strand bij Vrouwenpolder.

Voor de veiligheid zijn tijdens het onderzoek van de EOD de woningen die grenzen aan het portiek waaraan de bewuste woning lag, ontruimd. Bewoners zijn opgevangen in een café in de buurt. Omdat het onderzoek lang duurde is door de gemeente Middelburg besloten om de bewoners alternatieve slaapplaatsen aan te bieden in hotels in Middelburg. Hiervan heeft een aantal mensen gebruikgemaakt nadat ze enkele persoonlijke spullen voor de nacht hadden opgehaald uit hun huis. De bewoners hebben sinds zondagavond geen enkel risico gelopen omdat de woning afgesloten is geweest. Daardoor heeft niemand de materialen kunnen aanraken. De bewoners worden door de gemeente op de hoogte gehouden van de voortgang.

De woning is nu verzegeld en het onderzoek wordt op 3 april door het NFI en de politie voortgezet. De 38-jarige bewoner zit nog vast en wordt verdacht van het opzettelijk teweegbrengen van een ontploffing waardoor de veiligheid van de omgeving in gevaar wordt gebracht.

Back
Bovenaan