[Lidl] Pili Crackers

Winkelier die ook dichtbij staat bij een vuurwerk importeur.
Importeurs hebben overleg met de overheid over cat. 1 vuurwerk.

Gaan de importeurs nu zelfs inleveren op Cat.1 vuurwerk?? :bonk:
Dan kan het niet anders dan dat ze worden gechanteerd. Men moet hier echt eens een zaak van maken en dit neerleggen bij de Europese commissie, al zijn die ook niet meer te vertrouwen.

Winkelier die ook dichtbij staat bij een vuurwerk importeur.
Importeurs hebben overleg met de overheid over cat. 1 vuurwerk.
Dat de overheid naar aanleiding van de signaalrapportage van de ILT met importeurs aan tafel wil en verbetering wil was me wel bekend. In een reactie van de Staatssecretaris van I&W op dit rapport staat onder meer het volgende:
De constateringen van de ILT zijn ernstig. Ze zijn evenwel in lijn met het beeld van de testresultaten van consumentenvuurwerk door de ILT van de afgelopen jaren. De signaalrapportage bevat conclusies die vragen om acties bij de vuurwerkbranche. Die acties richten zich zowel op Nederland als op inspanningen binnen de internationale samenwerking.
Allereerst zijn de fabrikant en importeur primair verantwoordelijk voor de kwaliteit van het consumentenvuurwerk. Ik ga daarom op korte termijn indringend in gesprek met importeurs die vuurwerk Nederland in brengen om deze conclusies te bespreken en te vragen hoe de importeurs ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van de geproduceerde partij vuurwerk in de toekomst overeenkomt met de certificaten. [...]
Niet alles is echter nationaal op te lossen. Voor een structurele verbetering is internationale actie nodig, hier wil ik op inzetten. Ten eerste zal ik de geconstateerde bevindingen en conclusies melden bij de Europese Commissie en bij lidstaten, het agenderen en erop aandringen dat spoedige actie wordt ondernomen om de nodige verbeteringen door te voeren. Ik wil bezien hoe we samen met de Europese Commissie kunnen zorgen voor een structurele en duurzame verbetering. Ten tweede zet ik in op meer internationale samenwerking van toezichtsorganisaties in EU, met een centrale testlocatie en betere uitwisseling van gegevens. De Europese samenwerking helpt bij het intensiveren van toezicht, informatie delen en krachten bundelen.

Op deze manier wil ik zowel nationaal als internationaal inzet plegen om de nodige verbeteringen door te voeren, om het systeem van CE-markering aan te pakken. Omdat deze inzet niet direct tot resultaten zal leiden, blijf ik zorgdragen voor intensieve controle door de ILT van het consumentenvuurwerk en helder informatie en voorlichting aan consumenten. Ik ben de ILT erkentelijk voor het signaal en geef daaraan graag gehoor.
Het feit is dat onze favoriete F1-artikelen gewoon niet aan de veiligheidseisen voldoen. Niemand wil 1 m naast een Knetterkegel van een paar jaar geleden staan, hoewel dat eigenlijk wel hoort te kunnen. Idem met een hele hoop artikelen. De ILT heeft gelijk dat het huidige systeem niet werkt omdat er duidelijk ofwel iets misgaat bij de beproeving, ofwel ergens tussen beproeving en plaatsing op de markt, met als gevolg dat wij 'leuker' kindervuurwerk krijgen. Ditzelfde zie je trouwens ook bij andere producten die conformiteitsbeoordelingen moeten laten uitvoeren door NoBo's, zoals bijvoorbeeld FFP2-mondmaskers. Alleen wint er in dat geval niemand.

Echter lijkt een verkleining van de veiligheidsafstand me een heel onlogische stap om dit te verhelpen. Het probleem ligt bij het systeem van 'keuren'. Als blijkt dat (bepaalde?) NoBo's het nu al niet te nauw nemen met de bestaande veiligheidseisen of (bepaalde?) importeurs hun productie niet afstemmen op hun certificaten, zie ik niet wat het verder verstrengen van diezelfde eisen teweeg moet brengen. Als regels niet worden nageleefd is het strenger maken van die regels waarschijnlijk geen effectieve oplossing. Daarnaast vraag ik me af of dit probleem op Europees niveau groot en systematisch genoeg is om een hele richtlijn te wijzigen. Veruit het meeste vuurwerk op de Nederlandse markt wordt door een paar NoBo's getest. Ik weet bij lange na niet genoeg over de situatie om te kunnen zeggen of het probleem bij hen ligt en dat wil ik ook op geen enkele manier impliceren--ik heb oprecht geen idee. Het meeste vuurwerk op de Nederlandse markt wordt ook door een handjevol bedrijven geïmporteerd, dus het probleem kan net zo goed daar liggen. Of misschien wel heel ergens anders. In ieder geval: tenzij meerdere lidstaten soortgelijke problemen aankaarten lijkt het me niet dat men voor een Nederlands probleem een hele Europese richtlijn aanpast.

Naar mijn mening en onder mijn interpretatie van de regels zouden eventuele Nederlandse verscherpingen van dingen als afstand, kruitinhoud, etc. duidelijk strijdig zijn met de richtlijn en zouden ze zonder pardon door een rechter worden vernietigd.
Ik ben benieuwd hoe dit vormgegeven wordt. Het enige wat ik kan bedenken is een soort gentleman's agreement tussen importeurs en de Nederlandse overheid, maar dat zou ik ook een vreemde oplossing vinden.

Het is trouwens niet echt mijn bedoeling geweest van het topic over pili crackers een juridisch verhaal te maken. Misschien kan een mod de berichten met betrekking op dit hele gedoe afsplitsen naar een topic in de rubriek Wetgeving :)

De meest simpele oplossing is om op Cat.1 vuurwerk aan te geven minimaal 3 meter afstand te houden. Hoe moeilijk is dat nu? Ik ga sowieso niet 1 meter naast een crackling bal staan, eigenlijk doe ik dit sowieso bij elk stuk vuurwerk niet. Nogmaals, men moet eens ophouden ons als kleine kinderen te betuttelen, ik hoef geen handje van de overheid, ik hoef een inmenging van hen. Ik heb echt het gevoel, nee eigenlijk meer een weten, dat de overheid over alles de controle wilt hebben, dat is niet wat past in een vrije democratisch land. Zij moeten zich dienstbaar opstellen richting de burgers, dat roepen ze wel maar doen dit niet.

Ik denk dat er in de toekomst een rubberen stoeptegel bij een bestelling geleverd wordt.
Wat is er mis met 6 meter afstand bewaren?

Het slaat allemaal helemaal door.
Het lijkt wel of de overheid terug wil naar de ijsfontijnen, sterretjes en morning glories, voor de cat. 1 regeling.

Dank voor je hele uitgebreide en onderbouwde bijdrage, Mose. De verkleining van 1 meter naar 60cm is absoluut niet aan de orde. De verwarring is hieruit ontstaan: de fonteinen in F1 worden vanuit de importeurs beperkt in uitwerphoogte, daar dit met de huidige maximaal toegelaten windsnelheid voor testen borgt dat het artikel niet buiten de 1 meter cirkel komt.

Ik vind het allemaal een hoop geneuzel. Wat een moeilijk gedoe weer in Nederland. Het is F1 waar gaat dit eigenlijk over. :bonk:

De meest simpele oplossing is om op Cat.1 vuurwerk aan te geven minimaal 3 meter afstand te houden. Hoe moeilijk is dat nu? Ik ga sowieso niet 1 meter naast een crackling bal staan, eigenlijk doe ik dit sowieso bij elk stuk vuurwerk niet. Nogmaals, men moet eens ophouden ons als kleine kinderen te betuttelen, ik hoef geen handje van de overheid, ik hoef een inmenging van hen. Ik heb echt het gevoel, nee eigenlijk meer een weten, dat de overheid over alles de controle wilt hebben, dat is niet wat past in een vrije democratisch land. Zij moeten zich dienstbaar opstellen richting de burgers, dat roepen ze wel maar doen dit niet.

Eens. De meest verstandige en goedkoopste oplossing. Hoe gemakkelijk kan het zijn.

Interessant, dat hoor ik voor het eerst. In de voorgestelde vernieuwde normen wordt voor F1 nog steeds over 1,0 meter gesproken, of zelfs minder zoals bij bijvoorbeeld party-poppers of bengaalse lucifers. Ik kan nergens iets vinden wat erop wijst dat de veiligheidsafstand of bijvoorbeeld de maximumafstand die brandende stukjes zijwaards mogen afleggen (1,0 m) wordt of is veranderd. De veiligheidsafstand staat ook vast in de essentiële veiligheidseisen van de Pyrorichtlijn van de EU, waaruit de normen voortvloeien. Tenzij de EU momenteel met wetgeving bezig is om deze richtlijn stiekem aan te passen (ik kan namelijk geen relevante (voorgestelde) EU-wetgeving vinden) zou ik niet weten hoe men dit wil aanpassen. Elke inperking van F1 anders dan de leeftijdsgrens kan Nederland in ieder geval niet zelf doorvoeren, aangezien de richtlijn het niet toestaat technische voorschriften t.a.v. F1 door te voeren.

Ik wil het topic niet kapen, maar mocht iemand meer informatie hebben over deze 'nieuwe regel', dan houd ik me aanbevolen.

Dit zijn de geluiden die ik opvang (speculatief). Natuurlijk als freak hoop ik dat het fabeltjes zijn.
Persoonlijk hou ik tussen de 4-8meter afstand.
Dus als er iemand uit Europa meeleest, pas de omschrijving aan naar 3-5 meter.
Sowieso staat niemand op 1 meter

Ondertussen sla ik cat1 van de ouwe stempel op, want ik vertrouw niet op regels. Corona heeft ons laten zien dat elke regel omzij geschoven word en geen enkele waarde heeft.

Back
Bovenaan