Legaliseer in Europa alle vuurwerksoorten

decibel

VWC lid
Legaliseer in Europa alle vuurwerksoorten
Alle gewonden over wie ik vorig jaar las, staken zwaar knalvuurwerk aan dat niet afging. Normaal zou zijn om er een emmer water overheen te gooien, maar deze personen vonden het beter het vuurwerk nogmaals aan te steken met als resultaat vingers eraf. Het vuurwerk treft geen blaam, het is de domheid van de slachtoffers. Mijn idee: legaliseer al het Vuurwerk in Europa en doe aan goede voorlichting. Vertel buren hoe het veilig kan. Zul je zien dat er, net zoals in de landen waar het legaal is, geen gewonden hoeven te vallen.
Hans "t Lam, Bilthoven

Bron: Uw mening Algemeen Dagblad

Ik zie dit niet echt als nieuws, maar wel als iets positiefs tussen al die negatieve berichten!

eindelijk een positief bericht! Het gaat om de persoon zelf! Tuurlijk moeten er wel regels gesteld worden. Maar ben het met deze meneer volkomen eens!ook zal de handel en het iligaal gebeuren hiermee flink dalen.belgië en duitsland zijn landen waar al een 2elont aan een pot zit. En duitsland heeft ook van die flapjes die je kunt uitvouwen. Dit zijn dingen waar nederland eens over moet gaan na denken;)

Laatst bewerkt:
Tot nu toe het beste bericht van het jaar! Hulde!
De gebruiker is gevaarlijk, vuurwerk zelf is dat niet!
Kijk eens naar België, daar verkopen ze gewoon nitraten met 2 gram flash, en zie je daar ooit ongelukken?
Of Duitsland verkopen ook gewoon strijkers maar er gebeurt nooit wat!
Nederland moet hier echt eens over nadenken i.p.v alleen meer dingen verbieden.
De 500 grammers was stap een, nu nog de rest!

Groeten Derk

weer een beetje een typische "guns don't kill people, people kill people." reactie.

heb jij de rapporten/cijfers voor ons waarin staat dat er geen ongelukken gebeuren met vuurwerk in onze buurlanden?
verder presenteer je als feit vuurwerk is niet gevaarlijk. ik ben het niet met je eens. vuurwerk word voor het grootste gedeelte nog steeds met de hand gemaakt en elk product is uniek. Doordat wij als freaks/liefhebbers er verantwoord mee omgaan en de risico's klein zijn betekend nog niet dat vuurwerk veilig is. iedereen kent de dansende, ontploffende, haperende en wat nog meer cakes.

weer een beetje een typische "guns don't kill people, people kill people." reactie.

heb jij de rapporten/cijfers voor ons waarin staat dat er geen ongelukken gebeuren met vuurwerk in onze buurlanden?
verder presenteer je als feit vuurwerk is niet gevaarlijk. ik ben het niet met je eens. vuurwerk word voor het grootste gedeelte nog steeds met de hand gemaakt en elk product is uniek. Doordat wij als freaks/liefhebbers er verantwoord mee omgaan en de risico's klein zijn betekend nog niet dat vuurwerk veilig is. iedereen kent de dansende, ontploffende, haperende en wat nog meer cakes.

Het is een citaat, niet de mening van de OP. :wink:

ik ben het eens met iedereen hierboven behalve jappy-b waarom?nietomdat vuurwerk ongevaarlijk is iemand zei op vwc dat sterretjes al 1500 graden worden.maar ik ben het met de andere eens omdat juist gebruik van vuurwerk ongelukken dramatish doet dalen.wat jij graag ziet zijn 0 ongelukken de enige manier omdat te realizeren is om alles wat eventueel gevaarlijk is te verbieden ,te beginnen met al het vuurwerk,autos,schroendraaiers ,brommers, vliegtuigen ,frietvet,aardappel schilmesjes,etc etc 100% veilig dan moet je je thuis inmetselen en dan nog kan er een vliegtuig op je huis vallen.het idee dat alle landen gevaarlijk vuurwerk beleid hebben en nederland niet vind ik erg getuigen van arrogantie al helemaal ten opzichte van belgie

@patroontje ik zie nergens in de openingspost de zin "De gebruiker is gevaarlijk, vuurwerk zelf is dat niet!" dus is het wel zijn feit/mening :wink:

@chappie als vliegtuigen al verboden zijn, zullen die niet op mijn huis kunnen neerstorten :wink:
ik heb ook nergens in mijn post gezegd dat vuurwerk 100% veilig moet zijn en dat het anders maar verboden moet worden. ik reageerde alleen op de stelling dat vuurwerk veilig is. terwijl dat in mijn ogen (en die van jou) niet juist is

Vuurwerk is zeker niet veilig. Zelfs al ga je er veilig mee om, kunnen er gekke dingen mee gebeuren. Het gros van het vuurwerk is namelijk nog steeds met de hand gemaakt, en mensen maken fouten. Dat kan gebeuren. Verder kan transport en opslag ook nadelige gevolgen hebben voor de kwaliteit en veiligheid.

Als iedereen de goede afstand bewaard t.o.v. een cake, maar de bombettes schieten er aan de zijkant uit (hier aantal keren gebeurd) dan kun je moeilijk zeggen dat het komt omdat de mensen het niet juist hebben afgestoken. Praktijk is dat bijna iedereen zijn vuurwerk gewoon in de straat en voor de deur afsteekt, we kunnen niet met zn allen op een open veldje gaan staan en daar een bordje 'betreden op eigen risico' neerzetten.

Dus ja, vuurwerk afsteken is een risico. Maar dat risico neem ik graag en daarbij neem ik wel de nodige maatregelen om het zo veilig mogelijk te maken. Maar een leven zonder wat spanning is natuurlijk ook doodsaai. :wink:

Of Duitsland verkopen ook gewoon strijkers maar er gebeurt nooit wat!

Groeten Derk

U zei?

Alleen al gemiddeld 200 kinder per jaar tussen 8 en 15 met als oorzaak knalvuurwerk.

http://www.medizinische-enzyklopaedie.de/medizin/1255.html

Alleen al in de hoofdstad Berlijn jaarlijks 600 gewonden door vuurwerk

http://www.berliner-feuerwehr.de/fi...nfos/pi_2007_12_handout-silvesterkampagne.pdf

Met andere woorden het totaal aantal gewonden per jaar in Nederland is eigenlijk best keurig te noemen.

Dodelijke slachtoffers in Duitsland vallen jaarlijks met als hoofdzaak knutselen (eigenlijk een logisch gevolg van het verbod op harde knallers door de grens voor legaal vuurwerk op 90dB te stellen)

Ik vind het een goed idee om alles legaal te maken, maar dan moeten er wel duidelijke gebruiksaanwijzingen zijn en dan moeten de personen er goed mee om kunnen gaan. (dus niet een cobra 6 in de hand houden, aansteken en dan op het laatste moment in de lucht gooien!:bonk:)

Ik zal het echt super vinden als ze al het vuurwerk legaal zouden maken, zelfs als ze de leeftijdsgrens zouden verhogen zou ik het nog steeds super vinden :)

Dan zou er ook minder handel zijn, en de kwaliteit is dan ook een stuk meer onder controle

200 kinderen op 80 miljoen duitsers? :P Doen ze netjes dan.

500 gewonden op 3.5 miljoen berlijners. Dat is iets hoger dan in Nederland, 1200 op 16 miljoen.

Alleen al het vuurwerk uit Belgie legaliseren zou al geweldig zijn.
Het is natuurlijk te begrijpen dat ze Cobra's/Shell's/Fenix etc etc niet legaal maken, can't blame them.
Maar gewoon Choeet Bangers en vlinders zou al geweldig zijn.

Zo zat ik ook te denken;) nederland best wel 4xin duitsland;)

Nee joh.. Nederland pas volgens mij alleen al 4x in de staat Beieren :P
Wat ik duidelijk wil zeggen alleen al 600 gewonden in 1 grote stad. Dus ik denk dat er over het hele land gezien al sprake is van vele duizenden gewonden per jaar.

Even vermelden dat in dezelde krant 3 andere berichten over vuurwerk stonden, 1 over bezit, 1 over handel ervan en 1 over vuurwerk bestellen uit Polen. Dus de media schrijft alleen maar over de "verkeerde" dingen, maar wij "normale" mensen zien het soms net even anders dan de media.

Dit is het beste van het beste bericht dat ik ooit over vuurwerk gelezen heb.
Eindelijk iemand die er net zo over denkt als de meerderheid van de "echte" vuurwerkliefhebbers!
Juist de ongelukken die door (zwaar)vuurwerk worden veroorzaakt gebeuren door oneigenlijk gebruik van dit soort vuurwerk. Nooit geen vuurwerk voor een 2e keer aansteken! Maar net zoals hier beweert wordt, weigeraars in een emmer water of voor mijn part in de sloot, maar geen 2e keer aansteken. En er zijn mensen die een weigeraar niet voor een 2e keer aansteken, maar zelfs voor een 3e of 4e keer.
En dat is vragen om problemen!
Vuurwerk is altijd gevaarlijk, ongeacht legaal of illegaal(lees prof), maar dat is bijv. een slijptol ook. Als je een slijptol niet gebruikt zoals het hoort kunnen ook daar hele ernstige ongelukken mee gebeuren!
Bij het legaliseren en goede voorlichting en eventueel toezicht erop zal er minder ongelukken gebeuren en wordt ook de illegale handel beperkt omdat het dan niet meer stiekem hoeft, dat betekent minder gevaarlijke situaties van mensen die grote hoeveelheden in garageboxen e.d. opslaan, want juist doordat er zoveel niet mag krijg je dit en hou je dit soort situaties.
Ik vind het veel gevaarlijker als iemand z'n garage vol heeft met vuurwerk, dan dat iemand legaal 1 of 2 "echte Zink 901" koopt en die vervolgens op de juiste manier afsteekt.
Dan zullen er ook minder mensen zijn die het nodig vinden om van stalen pijpen gevuld met BP (ipv flash) bommen te maken, met scherfwerking.
Eigenlijk is dat nog gevaarlijker dan 1.1 vuurwerk, relatief gezien dan.
Een Zink 901 heeft geen scherfwerking, maar een pijpbom van staal wel!
En bovendien komen die splinters nog heel ver ook met dodelijke snelheid!

Nee goed gesproken dit stukje tekst hierboven.

Als je hier alles legaliseert dan krijg je weer Europa die aan de noodrem trekt. En als het daar doorkomt, dan trekken omringende landen aan de bel omdat dan opeens veel mensen voor hun illegaal vuurwerk uit Nederland hebben. :p

En verschil met een slijptol vind ik wel belangrijk. Bij vuurwerk heb je veel te maken met veiligheid van omstanders en met een slijptol riskeer je eigenlijk alleen je eigen ledematen. :wink:

Back
Bovenaan