Lange Frans stelt kamervragen 28-04-2008

Pieter

VWC lid
Zo'n twee weken geleden kreeg ik een mail van een redactrice van Veronica.
In het programma "Lange Frans stelt kamervragen" komt het mogelijke verbod op consumentenvuurwerk ter sprake.

Ze had mijn website gezien (pietersvuurwerk.nl) en vroeg of ik wellicht zin had om bij deze uitzending aanwezig te zijn. Tevens vroeg ze of ik het leuk zou vinden om op televisie te verdedigen dat vuurwerk niet verboden mag worden.

Ik heb er goed over nagedacht en uiteindelijk heb ik haar al snel gebeld.
Het komt er op neer dat ik dus in de live uitzending aanwezig ben als vuurwerk freak. Ik zit naast iemand van een nederlands vuurwerkbedrijf. Die het mogelijke verbod ook echt onzin vind.
Tegenover ons komen Arno Bonte van Groenlinks Rotterdam en een vuurwerkslachtoffer te zitten. Deze beginnen met het uitleggen van hun voorstel en daar moet ik dan later op reageren.

Ik ben me goed aan het voorbereiden op dit moment :) Tips zijn altijd welkom.

Het programma wordt live uitgezonden, Maandag 28 April om 22.30 op Veronica.

Voor meer info; http://www.veronicatv.nl/web/show/id=79264/langid=43/dbid=103/typeofpage=78964

Prachtig man, top dat je het ook gewoon doet, respect. :D
Ja, een goede voorbereiding hoort erbij, ik zou zeggen, lees de topics van de berichten en meningen van leden door en zet hem op!

:bye:

Opzich natuurlijk al wel tof om een live uitzending bij te wonen. Ik heb het nodige voorwerk al gedaan. Ik kan wel zo'n beetje verwachten wat hun standpunten zijn. Maargoed wat ik nu heb zal ik maar voor me houden je weet immers nooit wie er meelezen :D

Zo pieter, supper dat jij dit mee kunt maken.
Zou wel een hele eer zijn ofniet.
Ik hoop dat je je goed kunt verdedigen, want ze zullen er vast alled aan doen om het vuurwerk zo slecht/zwart mogelijk te maken.

Wens je veel succes man :) hoop dat het een beetje voordelig uitpakt voor de vuurwerk liefhebber :)

Haal dat slachtoffer flink onderuit en bagetalliseer de ongelukken. Slachtoffer word je niet voor niets. Haal desnoods aan dat als men slachtoffer is dat dat niet komt door het vuurwerk maar door imbecielen die gewoon opgepakt moeten worden. Leg nadruk op het feit dat vuurwerk niet slecht is, maar dat het slecht gebruikt kan worden door imbecielen. Haal aan dat alcohol en drugs combineren niet te doen is. Pleur dat lekker voor de voeten van GL die alcohol en drugs zo vrij mogelijk willen verkopen aan jan en alleman. Ga op dat standpunt is om GL en Arno Bonte volledig weg te vegen. Pak drugsgebruik aan ivm vuurwerk afsteken. Dan kan je GL de hoek indrijven aangezien zij zich erg vrij opstellen richting drugsgebruik.

@ omepje; Ik vind het zeker een hele eer :) Verdedigen, ja ik ga gewoon in op de stellingen waar ze mee komen. Deze moet ik ontkrachten :) Komt goed denk ik.

@ Gerwin; Uiteindelijk blijft er na elke aflevering één voorstel over, dat door de kijkers thuis is gekozen. We wachten het af dus.

@ Jupilerfreak; Het is niet duidelijk hoe diegene slachtoffer is geworden. Kwam het door een productiefout, kwam het door zwaar vuurwerk wat hij zelf had, kwam het door vuurwerk van de buurman, was hij zelf aan het knutselen. Maargoed dat hoor ik die avond wel dan. Maar om het nu op alcohol en drugs te gaan gooien... denk niet dat ik dat ga doen.

Kijk eens aan dat is een mooi iets zo op TV. Wat je denk ik duidelijk naar voren moet laten komen dat kwa wetgeving en dergelijke Nederland echt een eiland is in heel europa en de rest van de wereld. Ze staan er ook helemaal alleen in.

Om je een voorbeeldje te geven.. De Nederlandse overheid jaagt obsessief en vaak in extreme maten op alles wat met (VERBODEN, dus niet Illegaal.. die term bestaat niet in de wet! en is een loze kreet) vuurwerk te maken heeft.

Denk hierbij aan de in de extreme zin doorgeschote wetgeving na Enschede (serieus.. in het buitenland moet men er echt om lachen). aand e andere kant wordt er intensiever en zwaarder vervolgt door justitie over vuurwerk dan voor Drugs delicten

Terwijl dat in ieder ander land in Europa exact omgekeerd is. Vind je in Duitsland het vuurwerk voor oud en nieuw gewoon in de schappen.. In Nederland worden er zowat voor atoom oorloggeschikte bunkers gebouwd op last van de overheid voor de zelfde soort vuurwerk.

Ná Enschede heeft Jan Pronk de branche compleet vrkracht en ver neukt door een in in het extreme zwaar overtrokken wetgeving die erop volgde. Oke er moest wat veranderen.. Maareh Dat werd al gezegd door bijvoorbeeld een land als Belgie, Duitsland vóór Enschede. waar alles al lang op orde was kwa opslag.. dit integenstelling tot Nederland vóór Enschede.

Nu heeft Nederland ( als met zoveel andere dingen) het "probleem" het land uitgejaagd.. alle Opslag is door dit idiote verstikkende vuurwerkbesluit verkast bnaar Duitsland en Belgie.. Daar is men niet bepaald blij met deze idiote paniekerij van Nederland

Wat betreft illegaal vuurwerk waar men maar al te graag naar verwijst als er weer eens een slachtoffer valt ( wat zonder meer niet leuk is!) zijn veel uitspraken en beschuldigingen achterhaalt, niet waar.. of gewoon zwaar overtrokken. Een veel gehoord excuus inzake illegaal vuurwerk is het ontbreken van een Nederlandse gebruiksaanweijzing.. klinkklare onzin voor het belgische vuurwerk.. Waar vaker (kijk maar bij Bonbridge en Orignals) een duidelijekr omschrijving met alle mitsen en mare opstaan dan veel van het nederlandse legale vuurwerk!

Verder kun je in deze lijn óók aangeven dat hjet Belgische feestvuurwerk STRENGER en 100% gekeurd is.. dit integenstelling tot Nederlands Consumentenvuurwerk! Dientengevolge is Belgischvuurwerk vaker veiliger dan Nederlandsvuurwerk.. zeker op gebied van stabiliteit en valtesten!

Veel slachtoffers vallen juist doordat ze niet de juiste zaken opvolgen uit zo een gebruiksaanwijzing.. en denken dat ze alles weten.. Ook speelt vaak dranjk en drugs een rol bij het vallen van slachtoffers! Maar natuurlijk ook onvoorzichtigheid!

Wat betreft het slopen en vernielen met vuurwerk. Ligt de oorzaak merendeels bij de hedendaagse internet cultuur waar het stoer is om je daden op youtube te zetten.. Dit stimuleert in zekere maten het soms absurde gedrag van pubers om dingen zo groots mogelijk te slopen.

De politie zou er dus eens verstandig aan doen om dat soort filmpjes te analyzeren ene r op te rechercheren.. als daaruit een bepaalde angst uit voortkomt heb je dat soort flauwekul ook aangepakt.

Ik kan nog ( als je wil) nog een hele sloot hier neerzetten wat je allemaal kan aandragen

Je kan sowieso aanhalen dat dit persoon slachtoffer is geworden doordat men zich niet aan veiligheidsvoorschriften hield of dat die voorschriften niet voldoende waren denk ik zo. Ik weet op welke school je hebt gezeten en wat voor niveau je daarvoor moet halen dus ik hou het hierbij. Je komt er wel, of dat de lompe Nederlander nou voor of tegen je is. Succes ermee gozer.

Geweldig nieuws Pieter, ik hoop dat je een goede representant zal zijn van het grote legioen vuurwerkliefhebbers waar wij met zijn allen deel van uitmaken.

Geef die Bonte ervan langs, Bonte is slechts uit op reclame voor zijn partij.
Hij misbruikt het vuurwerk om op een (s) linkse manier reclame te maken.
Een partij die er alleen maar op uit is om alles te verbieden wat er maar te verbieden valt. Een partij die ervoor zorgt dat Nederland straks geen Nederland meer is.
Lok die gast uit de tent, stel hem inhoudelijke vragen, test zijn kennis over het vuurwerk en je zal er achter komen dat hij er geen snars van weet.

Sterkte Pieter, ik zit maandagavond voor de buis en moedig je aan.

:bye:

Haal dat slachtoffer flink onderuit en bagetalliseer de ongelukken. Slachtoffer word je niet voor niets. Haal desnoods aan dat als men slachtoffer is dat dat niet komt door het vuurwerk maar door imbecielen die gewoon opgepakt moeten worden. Leg nadruk op het feit dat vuurwerk niet slecht is, maar dat het slecht gebruikt kan worden door imbecielen. Haal aan dat alcohol en drugs combineren niet te doen is. Pleur dat lekker voor de voeten van GL die alcohol en drugs zo vrij mogelijk willen verkopen aan jan en alleman. Ga op dat standpunt is om GL en Arno Bonte volledig weg te vegen. Pak drugsgebruik aan ivm vuurwerk afsteken. Dan kan je GL de hoek indrijven aangezien zij zich erg vrij opstellen richting drugsgebruik.

Wat heeft vuurwerk nou weer met drugs gebruik te maken? Beetje laag bij de grond om op deze voet een discussie aan te gaan. Bovendien zet je jezelf in hetzelfde hokje als diegenen die tegen vuurwerk zijn. Je oordeelt namelijk over iets waar je de ballen verstand van hebt.

Vraag gewoon waarom alle landen behalve nederland veel minder moeilijk doen over vuurwerk. Zijn zij dan allemaal zo dom of is nederland zo ongelovelijk slim?! Nee nederland "betuttelt".
Sommige ongelukken is ook gewoon part of the game, je kan niet alles voorkomen ten koste van alles. Diegene die een arm of een paar vingers missen zijn zelf niet slim genoeg geweest om er uit de buurt te blijven.
En ook zonder een paar vingers kan je prima belasting betalen.

Zolang je dingen doet waar anderen geen last van hebben is het wat mij betreft geen issue, dat geld voor drugs net zo.
We mogen moslims niet polariseren roepen ze heel hard in de kamer, dus vuurwerkfreaks dan ook niet.

Ik weet dondersgoed waar ik over praat, ik realiseer mij de gevaren van drugs heel goed. Drank en drugs in het verkeer zijn taboe, drank en vuurwerk is ook taboe en drugs zou dan wel mogen? Nee lekker logisch is dat dan weer.

Of wil je soms ontkennen dat GL zeer liberaal is omtrent het drugsbeleid in Nederland?

@ RedBaron; hoe de wetgeving in Nederland in elkaar zit wat betreft vuurwerk is natuurlijk erg interessant. Toch denk ik niet dat GL het daar op in gaat. Daar weten ze weinig van denk ik. Ze zien enkelt de slachtoffers, milieuvervuiling en vandalisme.

Ik heb vernomen dat het echt uitsluitend over legaal en dus consumentenvuurwerk gaat. Daar gaan we het dan ook over hebben. Zodra er iets over illegaal komt weet ik iig gegarandeerd meer daarover te vertellen dan GL :cool: Het percentage gekeurde producten in Nederland bijvoorbeeld... 300 producten zijn er afgelopen jaar getest. Van de 3000 producten in totaal.
Dan heb je Belgie bijvoorbeeld waar echt alles getest wordt. Tevens mag er in NL 500 gram en in België de helft... Komt echt wel goed.

"Ik kan nog ( als je wil) nog een hele sloot hier neerzetten wat je allemaal kan aandragen" Graag alle hulp is welkom :)

@ moontan;
Of ik de tijd krijg om hem inhoudelijke vragen te stellen weet ik niet maargoed ik heb er nu al zin in :D Mooi te horen dat er een hele schare freaks achter mij staat. Waaronder jij :cool:

@ ener; De vergelijking met andere landen is idd een goed idee. Daar heb ik al over nagedacht ook dus dat ga ik van de week nog even uitwerken.

@ Jupilerfreak; Ik hou het mooi bij vuurwerk, daar weet ik wat vanaf. Hoe GL tegen drugs aankijkt zal me worst wezen :)

Ik weet dondersgoed waar ik over praat, ik realiseer mij de gevaren van drugs heel goed. Drank en drugs in het verkeer zijn taboe, drank en vuurwerk is ook taboe en drugs zou dan wel mogen? Nee lekker logisch is dat dan weer.

Of wil je soms ontkennen dat GL zeer liberaal is omtrent het drugsbeleid in Nederland?

Nee je uitspraak over drugs kwam onwetend over, vandaar dat ik even de vergelijking trok. Mensen die iets willen verbieden interesseren zich niets in het onderwerp, daarom is het voor die personen niet erg moeilijk om het te verbieden. Rekening houden met liefhebbers kunnen ze makkelijk aan de kant schuiven met argumenten dat het gevaarlijk is.

Ik zou met het argument komen dat ze ook niet alle moskeeën sluiten, omdat er wat radicalen gevoelens kunnen ontstaan.
Pak alleen de probleem gevallen aan en niet de liefhebbers.
Politie is te laf om wat tegen de echte raddraaiers iets te doen. (En dat wil loonsverhoging, laat ze maar eens echt boeven vangen)

Pieter, die Arno Bonte is op 2 januari !!!! zijn publiciteitscampagne begonnen.
Hij heeft zich toen ook bij Hyves aangemeld. http://arnobonte.hyves.nl/
Op zijn Hyves vind je allerlei blogs met zijn waanideëen
Misschien heb je vast wat aan deze informatie.
Onderstaand heb ik uit zijn Hyves overgenomen zijn 1e artikel waarmee hij zijn reclamestunt officieel van start is gegaan:

Opiniestuk, verschenen in NRC Handelsblad op 2 januari 2008

Gemeenten moeten vuurwerk beperken

De populariteit van vuurwerk neemt elk jaar toe. We hebben het nieuwe jaar ingeluid met 200.000.000 knallen. Dat zijn er meer dan honderd per inwoner. Een groei van vijf procent ten opzichte van vorig jaar en een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Het toont aan dat de vuurwerktraditie voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de nieuwjaarsviering is.

Aan het steeds massalere gebruik van vuurwerk kleven echter drie grote bezwaren. Allereerst de toenemende luchtvervuiling. In stedelijke gebieden vullen de straten zich jaarlijks met donkere roetwolken. Dat is onaangenaam, maar ook erg ongezond. In Rotterdam en Den Haag was de luchtverontreiniging in de eerste uren van het nieuwe jaar achttien keer zo hoog als op een gewone dag. Dat is twaalf keer boven de wettelijke norm. Op elke andere dag zou voor zo'n situatie de hoogste alarmfase van kracht zijn en iedereen ten strengste worden ontraden zich buiten de deur te begeven.

Ook neemt de geluidsoverlast steeds grotere vormen aan. Er wordt meer geknald en de knallen worden steeds harder. Natuurlijk, knallen horen bij Oud en Nieuw. Maar gedurende de hele oudejaarsdag en vaak ook al in de dagen daarvoor, lijkt de stad veranderd in een oorlogsgebied. Dieren raken gestresst en ook veel mensen voelen zich er niet prettig bij.

Ten slotte zit er ook in het aanstal vuurwerkslachtoffers een stijgende trend. Dit jaar zijn er weer meer mensen gewondgeraakt dan vorig jaar. De belangrijkste oorzaak is het steeds zwaardere vuurwerk dat gebruikt wordt en het ondeskundig of onverantwoord gebruik. Onder de slachtoffers zijn veel kinderen en meer dan de helft van de getroffenen is een toeschouwer of voorbijganger.

De vuurwerktraditie dreigt dus aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Wat te doen? Een vuurwerkloze jaarwisseling is geen optie. Daarmee ontdoe je Oud en Nieuw van een populair gebruik. Doorgaan op de weg van toenemend vuurwerkgebruik, is echter ook onwenselijk. De extreme geluidsoverlast en de deken van smog die zich over het land uitspreidt, vermindert voor een grote groep mensen in ernstige mate het plezier van de nieuwjaarsviering. Slachtoffers die letselschade oplopen, ondervinden daar vaak zelfs de rest van hun leven de vervelende gevolgen van.

De oplossing is een drastische inperking van het vuurwerkgebruik. Vuurwerk op zich is niet het probleem, maar wel de massaliteit waarmee het wordt afgestoken. En omdat het overál mag, kan niemand zich aan de nadelige effecten ervan onttrekken. Regulerend ingrijpen van de overheid is dus gewenst.

Maar hoe krijg je een vermindering van het vuurwerkgebruik voor elkaar? In plaats van ieder voor zich, zouden er meer centrale vuurwerkshows moeten komen. Dat is veiliger en je vermindert er de vervuiling en geluidsoverlast mee. Gemeenten zouden zulke vuurwerkshows kunnen faciliteren of zelf kunnen organiseren. Daarnaast zouden ze een ontmoedigingsbeleid kunnen voeren door voortaan nog slechts enkele plekken beschikbaar te stellen voor het afsteken van consumentenvuurwerk. De landelijke overheid zou een milieuheffing op vuurwerk in kunnen stellen en het quotum van het maximale vuurwerkgewicht per persoon (nu tien kilo) geleidelijk kunnen verlagen.

Met die maatregelen wordt het probleem een stuk verkleind. Het individuele vuurwerkgebruik zal naar verwachting met twintig à dertig procent worden teruggedrongen. De smog zal minder giftig zijn en de geluidsoverlast zal afnemen. Maar het probleem wordt er maar gedeeltelijk mee opgelost. De enige echt effectieve maatregel is het instellen van een volledig verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. Of beter gezegd: het schrappen van de uitzondering op het vuurwerkbesluit. In plaats van 364 dagen per jaar, wordt het verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk dan 365 dagen per jaar van kracht.

Afsteken van vuurwerk is dan alleen nog toegestaan voor professionals die een show verzorgen voor een groot publiek. Net zoals dat in de meeste andere landen is geregeld. Je voorkomt daarmee jaarlijks honderden vuurwerkslachtoffers en je maakt het gezonder en prettiger om met Oud en Nieuw de straat op te gaan.
Natuurlijk zal het voor veel mensen even wennen zijn als ze zelf geen vuurwerk meer mogen afsteken. Het wedstrijdje 'wie heeft de hardste knal', zal tot het verleden gaan behoren. Maar daarvoor in de plaats komt een spectaculaire vuurwerkshow waar iedereen van kan genieten. Je kan de buren voortaan op straat een goed nieuw jaar wensen, zonder naar binnen gejaagd te worden door gevaarlijke knallen of kruitdamp. En je hoeft je geen zorgen te maken of je in het nieuwe jaar een vinger of een oog moet missen. Oud en Nieuw zal er alleen maar leuker op worden.

Arno Bonte, gemeenteraadslid GroenLinks Rotterdam
David Rietveld, gemeenteraadslid GroenLinks Den Haag

Die hyves heb ik al zitten bekijken :) Wat een lijst reacties zeg. Hij krijgt iig wel aandacht :rolleyes:

Maargoed ik kreeg gister een officiële uitnodiging in de mail waarin stond dat ze nog opzoek waren naar publiek.

De uitzending is dus aanstaande maandag 28 april. Het wordt opgenomen in Aalsmeer, het precieze adres stuur ik je wel per mail. Waarschijnlijk moet je rond 21.00 aanwezig zijn. Zodra ik de precieze tijd weet hoor je dit natuurlijk. Het duurt tot een uur of 12.

Wanneer je zin hebt om de uitzending bij te wonen kan je me een mailtje sturen ([email protected]) met je voor en achternaam. Je komt dan op de gastenlijst te staan.

hmmm.. daar heb ik misschien wel interesse in.. ik zal eens kijken of dat een beetje in te plannen is. Even dat publiek vol zetten met echte vuurwerkliefhebbers :p

Als de heer arno bonte over die fijnstof begint, dan zou ik even argumenteren dat het vooral door de mist kwam en doordat het windstil was.

5% verhoging van het aantal knallen zorgt niet ineens voor een dikke laag smog. Ik woon in een dorp en daar hing ook zo'n dikke laag "smog" (lees mist).

edit: deze link naar het artikel over nieuwjaarssmog geeft ook aan dat de hoeveelheid fijnstof in de lucht tegen de maximale grens zat. Dus niet er overheen, zoals dhr Bonte ons wel doet vermoeden, met zijn propaganda.

Laatst bewerkt:
Als de heer arno bonte over die fijnstof begint, dan zou ik even argumenteren dat het vooral door de mist kwam en doordat het windstil was.

5% verhoging van het aantal knallen zorgt niet ineens voor een dikke laag smog. Ik woon in een dorp en daar hing ook zo'n dikke laag "smog" (lees mist).

Correct, De roet en rook deeltjes binden zich aan de mist...daardoor LIJKT het alsof het veeeeel erger was.. in de praktijk is een uur nadat het meeste vuurwerk is afgegaan zijn alle waardes kwa luchtverontreiniging weer normale, dit wel zonder mist natuurlijk

Het lijkt wel dubbel op pech.
Eerst zien we al niks van het vuurwerk en nu gebruiken ze de mist ook nog als argument dat het ongelovelijk verontreinigend is...

Back
Bovenaan