Kwaliteit van Cat.1 - Wat vinden jullie?

Calim3ro

VWC lid
Er zit mij iets dwars en dat zou ik graag even van mij afschrijven/aandacht voor vragen. Ik ben ook vooral benieuwd naar jullie mening.

We hebben allemaal de opmars van Cat1 ervaren de afgelopen jaren. Wat mij betreft een mooi alternatief voor de kids bij het gebrek aan F2 grondbloemen, kanonslagen etc, en een mooie introductie in de vuurwerkwereld zonder groot F2 "geweld".

Voorwaarde vind ik wel dat de kwaliteit goed is en dat je met vertrouwen het spul aansteekt in het bijzijn van je kind. En daar gaat het wat mij betreft steeds vaker mis. De eerste jaren van Cat1 waren goed maar de kwaliteit is echt ontzettend gedaald met vooralsnog de 2021/2022 batches als dieptepunt. Sommige fonteinen knallen gewoon letterlijk uit elkaar en ik heb al meerdere producten gehad waar nauwelijks een effectje uit komt. Bijv. een knetterrotje met letterlijk maar één knettertje.

Als je dan kijkt wat ze tegenwoordig voor een Cat 1 product/pakket vragen is het gewoon een schande eigenlijk wat je voor je geld krijgt. Ik hoop dat met de onzekerheid rondom F2 vuurwerk, fabrikanten meer aandacht gaan besteden aan de kwaliteit van Cat1 om in ieder geval de jeugd nog een mooie vuurwerk toekomst te kunnen bieden.

Wat vinden jullie? Is de prijs/kwaliteit van Cat1 echt zo slecht aan het worden of koop ik het verkeerde spul?

Cat 1 is per definitie troep. De oude fop en schertsartikelen waren beter (maar minder artikelen).
Er zijn in het huidige segment cat 1 vuurwerk maar weinig artikelen die de kwaliteit goed hebben.

Zonde van het geld om iets aan uit te geven.
Laat mijn kind liever opgroeien, onder toeziend oog, met cat 2 kleine artikelen.

Cat 1 is per definitie troep. De oude fop en schertsartikelen waren beter (maar minder artikelen).
Er zijn in het huidige segment cat 1 vuurwerk maar weinig artikelen die de kwaliteit goed hebben.

Zonde van het geld om iets aan uit te geven.
Laat mijn kind liever opgroeien, onder toeziend oog, met cat 2 kleine artikelen.

Precies dit. Er zijn een aantal artikelen die de moeite waard zijn/waren (funke cat 1 en een aantal jaar terug ook China red) Maar 90% is troep en veel te duur.

Prijs kwaliteit is bizar.
Tis flink gestegen en populair geworden tijdens de opmars
Maar de kwaliteit van het product is ingeleverd

Het is tegen gaan vallen. Voor die grote pakketten met CAT 1 fonteinen vragen ze al 40-70 euro per stuk en de uitwerking daarvan is al twijfelachtig, tenzij iemand er een filmpje van maakt natuurlijk. Maar dan nog steeds geen 40-70 euro waard, want voor dat geld koop je een CAT 2 pakketje waar zeker qua uitwerking meer in zit.

Sommige CAT 1 producten waren goed, maar ik steek er liever geen geld meer in.

Rotzooi, beetje bengaals vuur van cat1 wel leuk voor de rest nee.
Daarnaast zorgt cat1 voor verwarring bij de burger, ivm meldingen overlast blabla. Heeft verder niets met de kwaliteit van cat1 te maken of the funfactor, dat is ieder voor zich.

Cat1 was het eerste jaar, toen we geen cat2 vuurwerk konden kopen, best prima. De tijdsduur was niet lang maar de fonteinen kwamen wel al gauw 1-2m hoog. Tegenwoordig is de kwaliteit echt om te huilen. Kan ook zijn dat het cat1 nu meer gecontroleerd wordt dan eerst en dat de importeurs nu op safe spelen. En het cat1 van 2 jaar geleden was waarschijnlijk te goed en voldeed misschien niet eens aan de regelgeving (of hoe je het ook noemt).

toen aldi begon met het verkopen waren de knetters goed de fonteinen indrukwekkend. maar nu is daar niks meer van over. en het is ook nog duurder geworden ook!

Dit is precies waar ik ook moeite mee heb. Ik liep bij de Intratuin en het is gewoon schandalig wat er voor een oversized pakket gevraagd wordt. Zeker als je naar het aantal grammen gaat kijken. Kwaliteit omlaag en prijs omhoog. Er zullen er genoeg van profiteren maar de consument in ieder geval niet. Als het kleine F2 spul minder gaat worden(aanname) en cat1 zo brak blijft dan blijft er weinig over.

Dit is precies waar ik ook moeite mee heb. Ik liep bij de Intratuin en het is gewoon schandalig wat er voor een oversized pakket gevraagd wordt. Zeker als je naar het aantal grammen gaat kijken. Kwaliteit omlaag en prijs omhoog. Er zullen er genoeg van profiteren maar de consument in ieder geval niet. Als het kleine F2 spul minder gaat worden(aanname) en cat1 zo brak blijft dan blijft er weinig over.

Helaas gaan we wel die kant op. Dit is ook het eerste jaar in een tijd dat ik geen cat 1 vuurwerk heb.

Ik ben blij dat ik niet de enigste ben die de prijs beoordeelt op het aantal gram kruit wat er in zit haha. Het is wel een goede prijs kwaliteit indicatie :)

Ik snap onze regering niet die toch ook de regels bepalen. Je ziet waar ze naartoe willen, F2 helemaal afschaffen en wat blijft er dan nog voor ons over, enkel Cat.1. Wat mij dan opvalt is dat ze hier nu ook de laatste 2 jaar actief een soort van ontmoedigingsbeleid op nahouden door ook daar de regels zo aan te scherpen dat er vrijwel niks meer overblijft van deze categorie. Waar komt dit zo ineens vandaan? Als je zelfs op deze categorie deze onzinnige regels gaat toepassen terwijl F2 langzaam aan aan het verdwijnen is, dan moet je als regering niet raar opkijken wanneer er straks alleen nog maar illegaal wordt afgestoken. Waarom die kutregel van 1 meter overal op toepassen terwijl je gewoon op het etiket moet zetten dat men 6 meter afstand moet houden wat sowieso de meeste mensen al doen. Nu al gehoord dat ze zelfs naar 60cm willen gaan. Het is zo triest om te zien hoe ons land dat ooit zo liberaal was te zien vervallen in een land waar niks meer mag door de te ver doorgeslagen betutteling. Categorie 1 afsteken was reeds kut, maar ja we hadden niets anders, maar nu is het nog erger dan kut, het is al zo erg geworden dat je het meteen na aankoop bij de vuilnis kunt zetten zonder maar één lontje te hebben aangestoken. Daarnaast neem ik de importeurs het zeer kwalijk om er in sommige gevallen enorm veel geld voor te vragen. Zo was ik van de week bij een dealer van mij dat ook categorie 1 verkocht, hij had er een doosje, ik meen van Wolff, van 1 meter met daarin 8 fonteinen en de prijs hiervan was 24,95 euro!! Ik vroeg hem nog, verkoop jij werkelijk deze troep aan je klanten en dat voor die prijs? Ja, hij heeft er al heel veel van verkocht. Ik zei hem nog dat hij waarschijnlijk volgend jaar klachten over zal gaan krijgen, sowieso omdat het gewoon fonteintjes zijn met 7 gram kruit en niet hoger komen dan 30 cm en vaak na 3 seconde al uitgewerkt zijn en dat men hier 3 euro per stuk voor moest betalen. Ik vind dit schandalig en gewoon oplichting van onwetende mensen. Als deze troep niet gauw weer terug gaat naar de kwaliteit van enkele jaren geleden, dan mogen ze van mij ook deze categorie afschaffen, dan hebben ze wel hun doel bereikt. DANKJEWEL GROENLINKS EN PARTIJ V.D. DIEREN!! :mad:

^ Die 1 meter regel word 30cm heb ik gehoord dus als dat klopt dan word het nog erger.

Maar hier zitten een paar Cat 2 Elitisten die niks van stoken weten en dat je vroeger om 10uur smorgens al mocht beginnen.

Categorie 1 was gewoon heel goed en goedkoop tot vorig jaar. Toen was al bekend dat het dit jaar minder zou worden omdat de 1 meter regel dominant zou worden. (Dus extra gekocht natuurlijk) Want ik hou wel van stoken vanaf 10uur smogends tot 2uur vrijwel non stop.
Dat kun je heerlijk doen met Cat 1 voor een goede prijs en als je dus het spul van de voorgaande jaren heb gekocht heb je wel kwaliteit.

Fonteinen waren gelijk aan genoeg van de CAT2 fonteinen van 5-7euro per stuk. Ze gingen goed hoog en waren ook nog eens goedkoper. Denk maar aan de Bonzai fontein voor 50cent tot 1 euro, toppertjes.
Crackling van knetterlinten/knetterballen was beter dan de Nederlandse 90schots matjes.
Grondbloemen kun je ook een hele hoop van kopen voor een lage prijs. Nu moet je geluk hebben om CAT1 grondbloemen te vinden, want het moet eruit..

Het kan nog steeds voor een goede prijs, maar dan moet je wel een beetje kennis hebben en moeite doen en zoals gezegd door de 1 meter regel is het minder geworden en de BNP geeft telkens alles van CAT 2 uithanden zodat er straks alleen nog Cakes over zijn.

^ heel verhaal...

Ik ben het op alle punten oneens met je. Er waren in het verleden zo nu en dan een paar items die voor cat 1 begrippen wel redelijk goed waren. Maar 99% is gewoon troep. En dit jaar klaarblijkelijk nog slechter dan het al was. Dat is mijn mening en heeft met mijn stookgedrag of het ' vroeger mochten we vanaf 10 uur afsteken' niets te maken.

CAT1 zal het nooit bij CAT2 halen (grondbloemen, jumping jacks, fonteinen, draaizonnen, kleine fluitbatterijen, enz.). Dat CAT1 het nooit bij CAT2 zal halen, was al zo tijdens jaarwisseling 2019-2020 toen CAT1 vanwege de lockdown en het tijdelijke verbod populair was geworden.

Het CAT1 van toen zullen we waarschijnlijk nooit meer terugzien. Als je een voorraadje hebt aangelegd is dat mooi, maar niet iedereen heeft daar de centen en ruimte voor en zo'n voorraad is niet onuitputtelijk.

Als er nog wat oude voorraad is, zal die snel verkocht wezen en dan kan het niet meer voor een goede prijs tegen goede kwaliteit, want die kwaliteit wordt niet geproduceerd/aangeboden. M.a.w.: op den duur zit jij met hetzelfde probleem als ieder ander wat betreft CAT1. :)

Back
Bovenaan