Kleine potjes zijn echt des duivels

Vipergq

VWC lid
Ik ga hier iets onpopulair roepen, maar mijn gevoel zegt dat die kleine lichte potjes(<300g) echt voor een flink deel van de oog/gezichtslachtoffers zorgen, vooral die uit sierpakketten.

Ook gisteren weer, net als 3 jaar terug viel er weer meermaals een klein potje om, publiek schrikt zich kapot, de tweede keer dat het gebeurde die avond kreeg iemand een bombette/ster in het gezicht. Klein brandwondje, maar had net zo goed iets hoger kunnen zijn in het oog en dan zit je dus bij Tjeerd faber op de stoel. Dit potje hadden ze nog over van 2019. Ik weet dat hier mensen uit de branche op het forum zitten, wat wordt er aan gedaan? Zou er een minimum gewicht/materiaal aan cakes moeten zitten of compleet uit het assortiment, misschien verplicht een constructie meeleveren?

Dit jaar maar 2 patiënten in het oogziekenhuis zonder blijvend letsel, aangezien er voor mijn gevoel nog steeds idioot veel is afgestoken, maar dat men meer voor zwaardere cakes en compounds is gegaan en over de gehele linie dus minder van die flutpotjes afgestoken worden en tot minder brandwonden/oogletsel leidt, minder gezeik oplevert van die nare vent Tjeerd aangezien ggewonden vaak een speerpunt is. Ik roep maar iets/gooi wat balletjes op. Wat denken jullie dat veiliger kan al voordat het de fabriek verlaat?

Edit: ik zie gelijk al veel berichten over vastzetten, dat spreekt voor zich,
Maar dit is dus het probleem, niemand zet ze vast, echt bijna niemand zie ik ze vastzetten, we kunnen dan wel een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid, maar als in praktijk men het amper doet blijft de munitie voor figuren zoals Faber, maar ook oprecht de oogschade die men eraan overhoudt blijft

Laatst bewerkt:
Naar mijn weten zijn die potjes al veilig genoeg fabriek af.
Zet (als je het niet vertrouwd) kleine potjes bijvoorbeeld tussen 2 of 4 stenen en het potje blijft staan.
Ik doe het zelfs met sommige >300 gr cakes.Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Beetje een kortzichtige reactie met,compleet uit het assortiment.Als het goed is,hoeft nagenoeg niemand naar die Tjeerd,als je een bril opzet.En ook dat doe ik.

Sluit mij helemaal aan bij de reactie van potige_smurf. Iedere cake zet ik tussen 2 bakstenen. Nooit problemen mee gehad. Heb zo vaak buren gezien die met hun gezicht boven een wankel potje hangen en vervolgens aansteken. Dan denk ik gebruik je gezonde verstand eens..

2 bakstenen of nog beter.. een vuurwerkklem. Nog nooit problemen gehad met omgevallen potten hiermee. En tja.. vuurwerkbril op.

Meestal schiet ik zelf altijd 2 grotere cakes welke stabiel genoeg zijn en zet ik dan daartussen de kleinere cakes en bouw ik het uit...

Maar geheel terechte opmerking de kleinere cakes gewoon gevaarlijk in verband met omvallen.

Zet (als je het niet vertrouwd) kleine potjes bijvoorbeeld tussen 2 of 4 stenen en het potje blijft staan.
Maar dit is dus het probleem, niemand zet ze vast, echt bijna niemand zie ik ze vastzetten, we kunnen dan wel een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid, maar als in praktijk men het amper doet blijft de munitie voor figuren zoals Faber, maar ook oprecht de oogschade die men eraan overhoudt blijft

Vuurwerkbril op helpt geen klote als er een cake omvalt en je richting op schiet... Kop jij even een 30mm kogel terug!

Vuurwerkbril op helpt geen klote als er een cake omvalt en je richting op schiet... Kop jij even een 30mm kogel terug!
30mm cakes vallen zelden om, die zijn vaak zwaar gebouwd en goed gevuld met kruit. Ik denk persoonlijk niet dat daar het probleem ligt

Ik denk dat een eenvoudig A4tje met daarop instructies in combi met een vuurwerbril bij de uitlevering van vuurwerk al veel kan schelen.

En dan leg je de verantwoordelijkheid maar bij anderen,lees de branche cq importeur?
Er is helemaal geen probleemn,denk met je gezonde verstand en zet ze vast,zet een bril op,is er niks aan de hand.
Maar nee,voor sommige hoeft dat niet,gaat het 99 keer van de 100 goed.Een bril staat niet stoer.
Maar wel "klagen" als het de 100e keer mis gaat.

Beetje een kortzichtige reactie met,compleet uit het assortiment.Als het goed is,hoeft nagenoeg niemand naar die Tjeerd,als je een bril opzet.En ook dat doe ik.
Maar wat willen we nou? Beroep doen op eigen verantwoordelijkheid doen we al zo lang, voor mij is het belangrijker wat zou er effectiever in de praktijk werken waar we de domheid van mensen al mee voor kunnen zijn. Niemand geeft er straks om dat we jaren geroepen hebben doe die bril op, ze kijken alleen naar hoeveel brandwonden en oogschade heeft er plaatsgevonden.

Punt 1,het is geen kogel :frusty:.
En terug koppen heeft er niks mee te maken,gewoon vastzetten,valt er niks terug te koppen :wink:.

En dan leg je de verantwoordelijkheid maar bij anderen,lees de branche cq importeur?
Er is helemaal geen probleemn,denk met je gezonde verstand en zet ze vast,zet een bril op,is er niks aan de hand.
Maar nee,voor sommige hoeft dat niet,gaat het 99 keer van de 100 goed.Een bril staat niet stoer.
Maar wel "klagen" als het de 100e keer mis gaat.
Vindt dit niet echt constructief, de tendens en toon in je berichten is duidelijk, maar bedankt voor je bijdrage

Nee,dat is lekker makkelijk,de domheid tegen gaan van een kleine groep mensen?
Niet zo moeilijk denken.Juist die kleine groep mensen moet gewoon hun verstand gebruiken en niet dom doen.

Je hebt een glazenbol merk ik?
Dan weet je vast het antwoord op je andere vragen ook wel gok ik :frusty:.
Denk maar niet voor een ander :D.

Ik maakte veel gebruik van een 'cake-kistje' waarmee je met een klembalk de cake vast kan zetten. Tegenwoordig lijm ik de kleinere cakes op een plaat of doos.

_DSC4478.jpg

_DSC4479.jpg

Sluit mij helemaal aan bij de reactie van potige_smurf. Iedere cake zet ik tussen 2 bakstenen. Nooit problemen mee gehad. Heb zo vaak buren gezien die met hun gezicht boven een wankel potje hangen en vervolgens aansteken. Dan denk ik gebruik je gezonde verstand eens..
Dit illustreert dus een beetje het probleem wat ik aankaart

Ik begrijp vipergg volkomen. Niet iedereen is een freak. Sterker nog, de meeste omzet wordt door jan met de pet geboekt.

Je kan de verantwoordelijkheid bij de burger leggen maar daar maak je je als branche niet sterk mee. Kortgezegd: niet iedereen heeft 2 bakstenen in de buurt liggen en nergens staat op de handleiding voor jan met de pet dat het verstevigd moet worden.

Ook hier tijdens een stooksessie van een aantal jongens met meerdere cakes viel een argento red thunder om.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de freak wel weet wat hij doet. Het gros misschien niet.

Ik begrijp vipergg volkomen. Niet iedereen is een freak. Sterker nog, de meeste omzet wordt door jan met de pet geboekt.

Je kan de verantwoordelijkheid bij de burger leggen maar daar maak je je als branche niet sterk mee. Kortgezegd: niet iedereen heeft 2 bakstenen in de buurt liggen en nergens staat op de handleiding voor jan met de pet dat het verstevigd moet worden.

Ook hier tijdens een stooksessie van een aantal jongens met meerdere cakes viel een argento red thunder om.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de freak wel weet wat hij doet. Het gros misschien niet.

Bijkomend probleem is dat mensen zelden de handleiding lezen zelfs al zou het er met koeieletters opstaan. Misschien bij elke bestelling een A4tje met lettergrootte 70 ‘ZET KLEINE CAKES VAST’ :bonk:

Ja, er moet net als de vuurwerk brillen meer aandacht besteed worden aan de kleine cakes. Niet iedereen is liefhebber en gaat de mini potjes vast zetten tussen 4 stenen. Vulcan had jaren geleden al houten plankjes onder de mini potjes gelijmd. Kan prima met resthout. Ik schat zo grofweg in dat 90 procent van de ongelukken met kleine cakes gebeurt met de 16 sh 20 mm potjes. Het omval risico moet getackeld worden. Fikt tevens lekker in de vuurton dus alleen maar voordelen want ik word ook wel moe van het vast moeten zetten.

Het liefst zie ik nog een soort van 1 daagse cursus van een uurtje of 2-4 waarna je ook gewoon cat3 mag kopen met een soort van certificaatje. Zo heeft de branche er ook wat aan. Leveren vd cursussen en vervolgens wat extra groot vuurwerk in de verkoop waar tevens in de regel ook wat meer winst op gemaakt word.

Back
Bovenaan