Kinderen geronseld om 'reclame' te maken voor illegaal vuurwerk

wo 30 nov 2011, 07:24
Kind geronseld voor vuurwerk
door Arjen ten Cate en Pieter Buss

AMSTERDAM - Handelaren in illegaal vuurwerk blijken kinderen en jongeren te ronselen om filmpjes van ontploffende bommen te maken en op internet te zetten. Voor deze reclame worden soms geldprijzen aangeboden.

De criminelen doen er alles aan om een zo groot mogelijk publiek te bereiken door die video’s via internet te verspreiden. Zo willen ze hun verkoopcijfers opkrikken, aldus Stichting Consument en Veiligheid.

In een week tijd zijn door een speciale taskforce meer dan 300 online video’s van mortieren en nitraatbommen opgespoord. Bijna 120 makers van die filmpjes werden achterhaald. Iets meer dan de helft (zo’n 55 procent) van deze groep gaf gehoor aan de eis om het filmpje van internet te verwijderen. Wie blijft weigeren, kan op bezoek van de politie rekenen en uiteindelijk voor de rechter belanden.

Volgens Consument en Veiligheid maken de handelaren met de filmpjes reclame voor de vuurwerkbommen. De filmpjes zijn razend populair en worden daardoor veel rondgestuurd. De illegale explosieven komen vaak uit Tsjechië, Italië en Polen.

vuurwerk_928792d.jpg

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/...voor_vuurwerk__.html?sn=binnenland,buitenland

Aha. Nu begrijp ik ineens het waarom voor enkele "spontane" bestel-instructiefilmpje voor Bombashop die ineens op Youtube de ronde deed. En maar benadrukken hoe simpel en veilig het is om te bestellen. Daarmee potentieel vele (met name jonge) gastjes richting de ellende sturen voor eigen gewin. Wat voor ziel heb je dan ... :sad:

Aha. Nu begrijp ik ineens het waarom voor enkele "spontane" bestel-instructiefilmpje voor Bombashop die ineens op Youtube de ronde deed. En maar benadrukken hoe simpel en veilig het is om te bestellen. Daarmee potentieel vele (met name jonge) gastjes richting de ellende sturen voor eigen gewin. Wat voor ziel heb je dan ... :sad:

Dit is geschreven door de Telegraaf.
Neem niet alles voor lief, maar eerder met een korreltje zout als je te maken hebt met de Telegraaf.

Dit is geschreven door de Telegraaf.
Neem niet alles voor lief, maar eerder met een korreltje zout als je te maken hebt met de Telegraaf.

NAar de telegraaf moeten we niet eens kijken ,die maken echt van een mug een olifant.
Maar mij isn og nooit gevraagd om vuurwerk te filmen hoor voor handelaren:p,dus bij deze haha:devil:

Tuurlijk, de Telegraaf nemen we ook zeker met een korreltje zout. Maar ik denk dat er in het bericht wel een kern van waarheid kan zitten. Er vallen voor mij in elk geval wat puzzelstukjes in elkaar. En dat de Telegraaf of enig ander mediacircus dit opklopt tot een spektakelstuk is slechts bijzaak of ruis.

De televaag noemt men het tegenwoordig ook. Kopiëren van werk zonder toestemming. Overdrijven van teksten. En ga zo maar door. Het is echt het geld niet waardig.

Maar mocht het verhaal kloppen dan blijft het wel zorgwekkend dat criminelen zelfs zo laag zakken. Bedoel, kinderen weten vaak niet beter. Die willen gewoon stoken of filmen.

Maar mocht het verhaal kloppen

Ben bang dat je hier de plank misslaat! Kijk, dat die task force is opgericht is mijns inziens een goede zaak, daar de filmpjes kinderen aansporen bommen te maken. Dat deze filmpjes echter "op last van" handelaren worden gemaakt om zo kinderen illegaal vuurwerk te laten kopen lijkt me echt niet op zijn plaats. Typisch telegraaf, zomaar een argument neerplempen dat totaal nergens op slaat.
Kinderen willen stoer doen, kinderen willen harde knallen misschien, dus kinderen plaatsen "stoere" filmpjes op hun joeptoep kanaal. Hopend dat ze en hit worden en worden nageaapt. Met als gevolg dat er meer handen en tanden kapot gaan dan je lief is.
Ik begrijp echt niet waar de telegraaf de verdere onzin vandaan haalt. Dat het onzin is baseer ik op het feit dat er nergens voorbeelden of bewijzen worden gegeven.
Dit is WEER een typisch staaltje bangmakerij, waardoor het voor minder goed nadenkende jeugd (EN OUDEREN!) alleen maar spannender wordt om filmpjes met slechte voorbeelden op het internet te zetten.

Jahoor, hahaha, niet te geloven dit. Dus ze beweren dat die filmpjes op youtube zijn gemaakt op aansporen van handelaren? Zie je het al voor je, "hier henk, heb jij je cobratjes! Als je nou even een filmpie maakt en op youtube zet krijg je 50 euro!"

En al die berichten in de media die instructies geven over hoe simpel het is om vuurwerk te bestellen via internet dan? Waarbij zelfs namen van sites in beeld gebracht worden, dat is zeker geen reclame?

Verkoopcijvers bij een site waarvan in de naam niet noem zijn enorm gestegen sinds het hier zo in het nieuws kwam.

Omgekeerde wereld dit,

Bah!

hmz en zowie zo vind het bericht niet zo kloppen als ik het bericht goed gesnapt heb zeggen ze dat de filmpjes die taskforce vind als reclame zijn voor vuurwerk handelaars? en dat is dus zowie zo niet waar...

hmz en zowie zo vind het bericht niet zo kloppen als ik het bericht goed gesnapt heb zeggen ze dat de filmpjes die taskforce vind als reclame zijn voor vuurwerk handelaars? en dat is dus zowie zo niet waar...

Nee ze zeggen dat handelaren waarschijnlijk geld betalen aan jongeren of kinderen,die filmpjes met illigaal vuurwerk op bijv youtube plaatsen.Met de bedoeling,dat mensen die dat filmpje zien ook illigaal vuurwerk willen.Dat betekend dus meer omzet voor de handelaar en dat is de bedoeling.Teminste zo begreep ik het.

Iedereen valt altijd zo lekker makkelijk over de Telegraaf. Zo voorspelbaar. Voor diegenen: het was gewoon een bericht van Stichting Consument & Veiligheid, dat opgepikt is door ANP, en dus ook bv. door de Volkskrant geplaatst is. Telegraaf was alleen (zoals meestal) sneller.

Heb nog steeds geen idee of het waar is, maar het is naar mijn mening zeker niet ondenkbaar dat grote handelaars zo te werk gaan.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...en-illegaal-vuurwerk-afsteken-en-filmen.dhtml

'Handelaren betalen kinderen voor filmen vuurwerkbommen'
ANP/Redactie − 30/11/11, 12:01

De criminelen doen er alles aan om een zo groot mogelijk publiek te bereiken door video's via internet te verspreiden. 'Zo willen ze hun verkoopcijfers opkrikken, 'zegt de Stichting Consument en Veiligheid.

Het nieuws werd bevestigd na een artikel in De Telegraaf. Consument en Veiligheid lanceerde vorige week samen met politie en Openbaar Ministerie (OM) de jaarlijkse vuurwerkcampagne. Die richt zich op de illegale handel, maar ook op makers van filmpjes. Sinds vorige week zijn 120 'filmers' achterhaald. Circa de helft heeft het beeldmateriaal van internet gehaald.

vk UPDATE Handelaren in illegaal vuurwerk zetten jongeren aan om filmpjes van vuurwerkontploffingen op internet te zetten. De Stichting Consument en Veiligheid zei vandaag dat handelaren zelfs geld aanbieden om meer vuurwerk te verkopen.

Volgens een woordvoerster van de Stichting Consument en Veiligheid neemt het aantal incidenten met vuurwerk wel af, maar stijgt juist het aantal ernstige ongelukken waarbij mensen in het ziekenhuis terecht komen. Dat komt dan juist vooral door illegaal vuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen.

media_xl_1029807.jpg

media_l_1029701.jpg

@ Cameo,

Als er honderde mensen daar besteld hebben, lijk het me ook zeer makkelijk om dat te doen. Dat mensen filmpjes plaatsen is echter alleen om 'stoer' te doen. Ja, er zijn sommige mensen die 'reclame' maken voor hun, maar dat is vrijwillig dan geregeld voor een leuke vergoeding ( denk aan gratis vuurwerk ).

Echter haalt dit bericht 2 dingen door elkaar.. eerst gaat het over vuurwerk handel, en dan over de youtube filmpjes waarin 'bommen' werden gemaakt/afgestoken en/of word gesloopt.

Dit bericht is het zelfde als de andere.. grote overdrijf kunsten en larie koek.

De puzzelstukjes waar ik eerder aan refereerde slaan dan ook alleen terug op de "bestel instructie filmpjes" waarin gastjes laten zien hoe makkelijk het is om te bestellen. Daarbij compleet voorbijgaand aan de risico's. Los daarvan kreeg ik ook via diverse kanalen "tips" dat het makkelijk en veilig zou zijn om zo je vuurwerk te bestellen. Gelukkig heb ik goed ontwikkelde hersens, dus zet ik deze weg als spam. Maar een jong gastje met weinig levenservaring kan nog wel eens in de verleiding komen erop in te gaan. Daar rekenen de handelaren dan ook op. En precies dat aspect vind ik verwerpelijk.

De "bommenfilmpjes" zie ik inderdaad los van deze discussie. Daar zit materiaal bij van jaren geleden. Lijkt me sterk dat deze gasten gericht reclame maken voor een handelaar.

Cameo

Back
Bovenaan