Kampenaar mag tijdens Oudjaarsdag de hele dag knallen

105501_-448x356.jpg
KAMPEN – Landelijk mogen vuurwerkliefhebbers op Oudjaarsdag pas vanaf 18.00 uur knallen. In Kampen mag het net als voorgaande jaren de hele dag. In onze gemeente is de overlast van vuurwerk volgens burgemeester Bort Koelewijn zo beperkt, dat het niet nodig is handhavend op te treden.

Pas als het vuurwerk ernstige overlast oplevert, zoals bij verzorgingshuizen het geval kan zijn, gaat de politie de nieuwe landelijke maatregel handhaven. Onder andere omstandigheden is hier geen noodzaak voor.
Ook melkbusschieten mag in Kampen de hele dag. Volgens het college is het sociale draagvlak voor de Kamper traditie zo groot dat het niet wenselijk is om de toegestane schieturen te beperken.
Dat geldt ook voor de locaties. In omliggende gemeentes worden nog wel eens specifieke plekken aangewezen, maar in Kampen mag formeel overal geschoten worden. Ook hier wordt alleen opgetreden bij ernstige overlast.
Het college denkt dat het handhaven van de landelijke beperking zeker in relatie tot melkbusschieten in Kampen te weinig draagvlak heeft. ”Het bijzondere is juist dat de nadruk ligt op het schieten overdag”, aldus burgemeester Bort Koelewijn. ”In de avond is er amper overlast. Ik denk dat het carbidschieten ook een voordeel heeft, want door het carbid heb je in Kampen amper overlast van vuurwerk. Het gaat te ver om dat nu overdag te verbieden. Dat kantelpunt is maatschappelijk nog niet bereikt.”
Met dat kantelpunt doelt de burgemeester op de verhouding tussen voor- en tegenstanderd van de Kamper traditie. Het college denkt dat de sympathie voor de traditie zo groot is, dat het niet zinvol is om repressief op te treden. Het gaat hooguit om 60 tot 70 schutters, maar de steun is volgens het college groter. Repressief optreden heeft zelfs een negatief effect, omdat de confrontatie met de politie in het verleden juist de aantrekkingskracht van de traditie leek te vergroten.
Kampen gaat wel een aantal dingen anders doen. Er worden dit jaar minder vuurcontainers geplaatst. En de politie gaat harder optreden tegen melkbusschieten in combinatie met alcoholgebruik.

BRON:
http://www.brugmedia.nl/kranten/de-brug/kampenaar-mag-tijdens-oudjaarsdag-de-hele-dag-knallen/

Zou het nou allemaal niet gewoon veel makkelijker zijn om het gewoon vanaf 10.00 uur te houden.

Weet je wat,desnoods vanaf 14.00 uur en dat gewoon iedere gemeente zich er aan moet houden.

Nu krijg je van hier mag het wel,daar niet en daar weer wel enz enz...

gewoon 10.00 uur.
woon er 30 min vanaf!desnoods ga ik der overdag eens lekker genieten bij het melkbusschieten en het vuurwerk.
en kan ik zonder gezeik gew lekker wat cakes de lucht injagen!

Zou het nou allemaal niet gewoon veel makkelijker zijn om het gewoon vanaf 10.00 uur te houden.

Weet je wat,desnoods vanaf 14.00 uur en dat gewoon iedere gemeente zich er aan moet houden.

Nu krijg je van hier mag het wel,daar niet en daar weer wel enz enz...

Natuurlijk is dat makkelijker, maar die linkse vuurwerkhatende zeikerds denken alleen maar aan zichzelf en hun hondjes. En ja net zoals bij de zwarte piet discussie, de schreeuwende minderheid wint..

mag dit uberhaubt wel? volgens mij hebben gemeentes zich te houden aan de door de landelijke regering opgelegde wetten en regelementen. ze kunnen enkel verdere beperkingen opleggen inprincipe. dus weet niet of ze hun vuurwerk liefhebbende inwoners wel vogelvrij mogen verklaren.

wel tof dat ze het doen hoor, daar niet van!

zou toch geweldig zijn dit 1 januari te lezen:p:p

KAMPEN – Landelijk mochten vuurwerkliefhebbers op Oudjaarsdag pas vanaf 18.00 uur vuurwerk afsteken.
De Gemeente kampen heeft besloten dit in hun stad gewoon vanaf 10.00uur te doen.
Het college dacht dat het handhaven van de landelijke beperking zeker in relatie tot melkbusschieten in Kampen te weinig draagvlak had.
Door enorme mediaaandacht zijn duizenden vuurwerkfans afgereisd naar de stad Kampen,om er daar een geweldige oudjaarsdag van te maken,alles is in rust verlopen.
Alleen kon het kamperlijntje de enorme toestroom van vuurwerkliefhebbers niet aan,en zijn er bussen ingezet

mag dit uberhaubt wel? volgens mij hebben gemeentes zich te houden aan de door de landelijke regering opgelegde wetten en regelementen. ze kunnen enkel verdere beperkingen opleggen inprincipe. dus weet niet of ze hun vuurwerk liefhebbende inwoners wel vogelvrij mogen verklaren.

wel tof dat ze het doen hoor, daar niet van!

denk dat ze gewoon die dag geen politiemensen hebben:P
dagje vrij gegeven.haha
denk ook niet dat je kampenaren dit moet gaan verbieden!!!
......terug kijkend naar het verleden.....

Kijk dat is nog eens een goede beslissing, niet naar de pijpen van den Haag dansen maar zelfs sturend optreden,

Natuurlijk is dat makkelijker, maar die linkse vuurwerkhatende zeikerds denken alleen maar aan zichzelf en hun hondjes. En ja net zoals bij de zwarte piet discussie, de schreeuwende minderheid wint..

Het zijn echt niet altijd links georiënteerde.. daar wordt ik zo moe van. Kijk naar die uitspraak van marcouch, heel realistisch. Links of rechts de groep vuurwerkhaters is groot

Whehe als ze dat daar gaan verbieden krijgen zebdezelfde ellende wat ze inde jaren 70 hebben gehad .. toen probeerden ze het ook tegen te gaan
De hele stad stond toen in vuur en vlam grote rellen en dat hebben ze daar liever niet meer..
Kampen ik ben blij dat ik daar ben opgegroeid ..

Dat is een burgemeester met liefde voor het vuurwerkminnende volk :D
Super dat er wel mensen zijn die het snappen!!

Whehe als ze dat daar gaan verbieden krijgen zebdezelfde ellende wat ze inde jaren 70 hebben gehad .. toen probeerden ze het ook tegen te gaan
De hele stad stond toen in vuur en vlam grote rellen en dat hebben ze daar liever niet meer..
Kampen ik ben blij dat ik daar ben opgegroeid ..

mijn pa heb ook altijd van die mooie verhalen daarover!
mensen uit utrecht en amsterdam bij hun in de woonkamer,vluchtend voor de ME.

Alleen aan jezelf denken past juist bij een rechtsstemmende... Idividualisme? Trouwens hoor je de rechtste partijen geen tegengas geven, dus houd alsjeblief op met het oppervlakkig beschuldigen van een bepaalde groep. Rechts is op dit vlak geen haar beter, ik moet toegeven dat GL raar bezig is.

OT: als alle gemeentes dit nou gaan doen en laten zien wie er echt voor de burgers zitten...

Alleen aan jezelf denken past juist bij een rechtsstemmende... Idividualisme? Trouwens hoor je de rechtste partijen geen tegengas geven, dus houd alsjeblief op met het oppervlakkig beschuldigen van een bepaalde groep. Rechts is op dit vlak geen haar beter, ik moet toegeven dat GL raar bezig is.

OT: als alle gemeentes dit nou gaan doen en laten zien wie er echt voor de burgers zitten...

Ik ben niet rechts en ik ben niet links. Maar in de overheid trekken de linkse partijen (lees groenlinks,pvdd) toch echthet voortouw.

Back
Bovenaan