Kabinet beperkt verkoop en afsteken vuurwerk

ylke

VWC lid
Het verkopen en afsteken van vuurwerk wordt beperkt. Dat staat in een brief van het kabinet, bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. De vier grote steden en andere gemeenten hebben al eerder opgeroepen de overlast van vuurwerk aan te pakken.

Nu is het toegestaan vuurwerk af te steken op oudejaarsdag vanaf 10:00 uur. Dat wordt voortaan van 18:00 uur tot 02:00 uur ’s nachts. Op die manier hoopt het kabinet de grote overlast van vuurwerk overdag op oudejaarsdag te beperken.

Verkoop dag korter
Tot afgelopen jaarwisseling mocht vuurwerk van 29 tot en met 31 december worden verkocht. Die periode wordt een dag korter. Vuurwerk mag alleen nog op 30 en 31 december worden verkocht.

Er komt ook een voorlichtingscampagne voor vuurwerkbrillen. Volgens oogartsen kan een vuurwerkbril veel oogletsel voorkomen.

Vuurwerkvrije zones
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie hebben overlegd met verschillende burgemeesters over het instellen van vuurwerkvrije zones. Burgemeesters hebben de mogelijkheid in hun gemeente een straat of wijk vuurwerkvrij te verklaren, zo schrijft het kabinet.

Voor importeurs van vuurwerk komt een vergunningstelsel. Post- en pakketdiensten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden, omdat illegaal vuurwerk ook via de post wordt verstuurd. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport kan dwangsommen opleggen als importeurs en transporteurs de regels overtreden.

De jaarwisseling zorgt al jaren voor veel arrestaties. Het Openbaar Ministerie telde afgelopen jaarwisseling 648 verdachten, 132 mensen zijn gedagvaard. Daders kregen boetes, huisarrest of zelfs een gevangenisstraf. In totaal 12 mensen hebben celstraf gekregen.

Bron

Belachelijk:angry: en ook nog een dag minder verkoop slaat helemaal nergens op!!! Illegaal vuurwerk moet je aanpakken hoe vaak moeten we dat nog zeggen....

De jaarwisseling zorgt al jaren voor veel arrestaties. Het Openbaar Ministerie telde afgelopen jaarwisseling 648 verdachten, 132 mensen zijn gedagvaard. Daders kregen boetes, huisarrest of zelfs een gevangenisstraf. In totaal 12 mensen hebben celstraf gekregen.

Wat heeft dit te maken met het aanscherpen van de vuurwerkregels?

was net idd op het journaal, hoppelijk komt het er toch niet door. voor de winkeliers in het toch haast onmogelijk om alles in 2 dagen te doen, die werken zich nu al kapot.

ben benieuwd wat de zogenaamde vuurwerkbelangen vereniging hier tegen gaan doen?
of de gedupeerde winkeliers.
Lang leven Illegaal vuurwerk..

"De jaarwisseling zorgt al jaren voor veel arrestaties."

Ja, moet je inderdaad nog meer regeltjes gaan opleggen aan de mensen. Kun je nog meer mensen oppakken. Alsof ze daar de manschappen voor hebben. Wat een onzin regel dit. Pak nou gewoon die lui die overlast veroorzaken met illegaal vuurwerk aan. Zoals die gastjes die het nodig vinden om van alles te gaan slopen. Niet mensen die genieten van wat consumenten spul. Of mensen die hard werken om een ander een pleziertje te gunnen (verkopers). Dit is toch ongelooflijk? Sorry, maar die Opstelten is schijnbaar echt zo dom zoals 'ie eruit ziet en praat.

wat een domper,, ook voor de verkopers. te handhaven is het zeker niet, maar er zullen genoeg mensen zijn die zich hier ook wel aan houden.. het beperkt voor mij toch wel een groot deel van de dag, toch kan ik me er niet helemaal aan gaan houden!

31 december, 10:00
dit dorp ontploft, liefst maak ik 1 gigantische vuurwerkbom, dat ik een half gebouw wegblaas. man wat ben ik woest.

Buiten dit fantastische kabinet ben ik sinds dit jaar steeds meer helemaal klaar met vuurwerk. Nu dit besluit er is gekomen komt me dit misschien mooi uit om er definitief mee te stoppen. Vorig jaar een avond voor oudjaar gepakt en dat heeft me aan t denken gezet. Het gaat me een hoop geld schelen. Voor de echte freakzzz is dit besluit natuurlijk 1 groot drama.

ik open 10 uur dit jaar met grondbloemen en morning glory! Jullie al een idee voor je 10 uur projectje? :D

Hele aparte maatregel dit. Ik snap dat de afsteektijden beperkt worden en daar heb ik zelf geen problemen mee. Het is tenslotte ooit een fout geweest dat de afsteektijd om 10:00 in de ochtend is vastgelegd ipv 22:00 in de avond wat de bedoeling was.

MAAR..............

Waarom het probleem van de overheid het probleem van de winkeliers maken?? Zij kunnen het illegale gebeuren niet tegen houden/handhaven en gaan dus maar de hardwerkende winkelier pakken die het die dagen al druk genoeg heeft? Nee jongens dit is niet de oplossing. Ga eerst eens naar jezelf kijken voordat je de winkelier pakt die gewoon LEGAAL en goedgekeurd vuurwerk verkoopt! Hier worden de problemen NIET mee veroorzaakt.

Niets, heeft ook geen enkele zin meer. En de winkeliers, die overleven of sluiten de tent. Het zijn ondernemers, die veelal een goed zakelijk instinct hebben. Daarnaast denk ik dat het leed best mee zal vallen. Ja de termijn is korter, en ja de logistiek wordt een grotere uitdaging.

Aan de andere kant; veel van het kleine grut zal verdwijnen terwijl de grotere potten met dito marges (in euro's, niet %) blijven, waardoor de schade in euro's waarschijnlijk meevalt en het wegvallen van de kleine orders de kortere verkoop tijd deels compenseerd

ik open 10 uur dit jaar met grondbloemen en morning glory! Jullie al een idee voor je 10 uur projectje? :D

Ik doe mee...10uur is traditie dan maar met cat1 maar beginnen zal ik....als het echt zo bepaald word de 27 ste dan moeten we het er mee doen maar helpen zal het niet.....want die illegale zooi gaat gewoon door

Back
Bovenaan