Illegaal vuurwerk populair

kwintos

VWC lid
Met nog 28 dagen te gaan tot oudjaar is er al 24.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dat blijkt uit de Vuurwerkbarometer van dit jaar. Het is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Ad Nieuwdorp, vuurwerkexpert bij de Nationale Politie, hoeft dit niet te betekenen dat er meer vuurwerk in omloop is: "Het zijn dagkoersen. Vorig jaar rond deze tijd hadden we 9.000 kilo, maar een week later hadden we 16.000." Het zou dus best zo kunnen zijn dat er nu een piek is, maar dat het niveau uiteindelijk weer gelijk wordt aan voorgaande jaren.

De politie kan het opsporen van illegaal vuurwerk niet alleen. Meld Misdaad Anoniem is een handig hulpmiddel gebleken, waar veel goede meldingen op binnenkomen. Nieuwdorp: "Maar we krijgen ook veel meldingen binnen van ouders die zien wat hun kinderen in huis halen."

Italië
Er is ook een verschuiving zichtbaar in de herkomst van het vuurwerk. Traditioneel gezien komt veel uit China, maar de laatste jaren komt er ook veel illegaal vuurwerk binnen vanuit Italië. Volgens Nieuwdorp geeft dit extra problemen, omdat binnen Europa vrij verkeer van goederen geldt.

Prioriteit

Voor het Rotterdamse raadslid Arno Bonte, initiatiefnemer van het Meldpunt Vuurwerkoverlast, zijn filmpjes op internet waarin mensen vuurwerkbommen afsteken een doorn in het oog. Hij vindt dat de politie meer prioriteit moet geven aan het opsporen en oppakken van deze mensen.

Nieuwdorp: "We kunnen bij de politie niet overal prioriteit aan geven, maar vuurwerk heeft absoluut onze aandacht. Zeker in deze tijd van het jaar. We kijken zelf ook goed op het internet en wanneer iemand herkenbaar in beeld komt is het voor ons appeltje-eitje om die persoon op te sporen."

Toch is het niet zo makkelijk om illegaal vuurwerk buiten de deur te houden: "Er is echt een handel. Als je kijkt naar wat het vuurwerk kost in China en voor welk bedrag het op de Nederlandse markt ligt, is het duidelijk dat er heel veel geld aan wordt verdiend. Dat maakt het voor ons weer wat moeilijker om het uit te roeien. Als we een lijntje dichtgooien, komt er zo een andere voor in de plaats."

Bron:http://www.bnr.nl/nieuws/826694-1512/illegaal-vuurwerk-populair

Valt hieronder ook de in beslag genomen goederen van onze eigen importeurs wat afgekeurd is? Eigenlijk geen flauw idee..

Volgens mij wel.
Ik kan me nog ligt herinneren dat er ooit een container consu werd geblokkeerd en deze als mee werd genomen in het totaal van dat jaar.
Kan het mis hebben maar volgens mij word alles meegenomen in de cijfers.

gr

Ze zullen het gewicht van de weggeblazen grevels wel mee tellen in het totaal plaatje. Dikke nietriet vlinderclusterbommen

Zoveel grote klappers heb ik niet voorbij zien komen dit jaar in het nieuws, het zal wel weer een rekensom van Annie bonte zijn

Ze tellen net hoe de wind waait,vorig jaar hebben ze in beslag genomen consumenten vuurwerk er wel bij gedaan. Als ze dat nu ook zouden hebben gedaan zou het een heel stuk meer moeten zijn. Alleen in jullie van dit jaar hadden ze al 30 ton te pakken in Rotterdam.

vreemd, vuurwerk is toch niet meer populair volgens de media?
en de meerderheid wil toch alleen een prof vuurwerkshow om 0:00u?

Ik denk dat het grootste gedeelte van de illegale kopers al blij zou zijn met het huidige knal aanbod van belgie en zolang ze in Nederland met die pruttelpoep bezig blijven zal het niet verranderen.maar ze blijven aansturen op een soort amerikaanse drooglegging en dat werkt niet, dus de aantrekkingskracht van illegaal blijft.

vroeger hadden wij ook acceptabel knalvuurwerk toen nog niet de 150 db, daarna aanscherping en toen over naar het over de grens vuurwerk, vind illegaal achterlijk wat daar mag het zou dan genoemd moeten worden te veel inhoud voor de nederlandse markt.

Wat je van ver haalt is lekker zeggen ze...

He rijswijk als je dan bluffend als sterrenkok de buurt wil weg blazen doe het dan wel helemaal zelf, KNORR zwak hoor:p.

Back
Bovenaan