Ikea: Ontploffingen door klein vuurwerk

killerdome

VWC lid
De explosies bij Ikeavestigingen in Eindhoven, België en Frankrijk zijn veroorzaakt door vuurwerk. Volgens een woordvoerster van Ikea in Stockholm ging het om 'klein vuurwerk'.

Het meubelconcern had voorafgaand aan de ontploffingen geen dreigement ontvangen, liet de zegsvrouw weten. Door de explosies zijn geen gewonden gevallen, al hielden een medewerker en een beveiliger pijnlijke oren over aan de knallen.

De Nederlandse politie vindt het nog veel te vroeg om iets te zeggen over de aard van het explosief bij de vestiging in Eindhoven, zei een woordvoerder desgevraagd.

Het enige dat de politie kwijt wil, is dat er veel beelden zijn gemaakt van de resten van het explosief en van het verdachte pakketje dat in Eindhoven gecontroleerd tot ontploffing werd gebracht en dat alle bevindingen en details zijn gedeeld met autoriteiten in België en Frankrijk. (ANP)

bron (zie bron ook voor filmpje)

haha.
ja ik had het al gehoord via het nieuws vanochtend, stom dat ze nu al weer vuurwerk afsteken

(heb ik nog noooit gedaan:angel:)

hahah gister in de chat zij ik nog voor de grap tegen een lid of hij vuurwerk af had gestoken.
een ander lid zij een rugtas te zijn verloren.
allemaal grappen en grollen.
wat blijkt nu.....?
Vuurwerk.
het is niet leuk maar na gister avond met alle grappen kan ik er best om laggen!

Laatst bewerkt:
Naja zo grappig vind ik het niet. Ikea heeft duizenden euros shade waarschijnlijk omdat alles dicht moest. Mensen waren in gevaar aangezien er ook bommen zijn gevonden op plekken in de winkels. Waardoor de politiek weer een reden om vuurwerk verboden te maken ookal zal het hier wss danwel zekere om illegaal vw gaan.

Laatst bewerkt:
Hoo hoo het word verkeerd opgepakt jongens!!
Natuurlijk vind ik het diep triest dat zo iets gebeurd en snap de reactie van gerwen voledig!!!
Alleen ik kan meer laggen om wat er gister avond werd gegeind in de chat!!
en het blijkt nog waar tezijn ook!
verder vind ik de gebeurteniss idd erg triest!!

Alleen opmerkingen maken is ook een kunst, dus verklaar je nader als jij het stuk overdreven vindt.

hahaha

Nee, zonder gein, zijn post beschouw ik even als overdreven, want door een bommelding waar vuurwerk bij betrokken zou zijn, wordt vuurwerk echt niet verboden in Nederland hoor.

interessant, ikea zegt dat het om vuurwerk gaat, en de politie weet nog niet wat het was?!?! uit welke mediahoek hebben ze die zegsvrouw vandaan getrokken?

Hoe je het ook bekijkt. Als er een bommelding binnen komt en er is vuurwerk bij gebruikt is dat zeker een aanleiding voor onze zwakke politiek om de regels nog maar een beetje aan te scherpen.....

Dan lijkt me dat de politiek zich beter mag informeren, want explosiegevaar met consumentenvuurwerk wat wij hier in Nederland hebben, laat me niet lachen.
En wat kunnen ze doen aan die andere knallers? Ze hebben al gezorgd voor dat keurmerk in Europa.

Arno B. heeft een nieuwe tactiek gevonden om vuurwerk in kwaad daglicht te stellen. Hoe lang zou hij over zijn masterplan nagedacht hebben?

:D

Voor degenen die het niet door hebben. Het is 1 juni...

Laatst bewerkt:
Opsporing Verzocht toont verdachte explosie IKEA.

(Novum) - Het televisieprogramma Opsporing Verzocht heeft dinsdagavond aandacht besteed aan de ontploffing in een afvalbak bij de IKEA-vestiging in het Brabantse Son. Er werden onder meer beelden getoond van een verdachte. De man liep richting het woonwarenhuis, maar is daar niet binnen geweest. Hij heeft lang donker haar, maar dit is volgens de politie mogelijk een pruik.

De explosie vond op 30 mei plaats. Tegelijkertijd vonden er ook kleine ontploffingen plaats in België en Frankrijk. Niemand raakte gewond. Volgens het Zweedse woonwarenhuis waren de ontploffingen het gevolg van 'klein vuurwerk', maar de politie spreekt van licht explosief materiaal waarmee iemand ernstig kan worden verwond.

In Son ontplofte een pakketje in een prullenbak bij de ingang van de winkel. De vuilnisbak werd verwoest. Een tweede pakketje bij de ingang werd onschadelijk gemaakt door de Explosieven Opruimingsdienst.

Vrijdagavond ontplofte opnieuw een bom in een IKEA-vestiging. Dit keer ging een explosief af in een filiaal in het Duitse Dresden. Het politieonderzoek naar de ontploffingen is nog in volle gang. Of de verschillende ontploffingen met elkaar te maken hebben, is niet duidelijk. Het motief van de daders is nog altijd onbekend. De ontploffingen zijn geen van alle opgeëist.

646693.jpg

Wat ik wel heel grappig vind:

Nu word er gezegd KLEIN vuurwerk, wat waarschijnlijk toch een beste dreun geeft... Dus nu word het vuurwerk kleiner gemaakt dan dat het is (omdat er shit vernield is zal het toch wel een leuke klapper zijn geweest).

MAAR! Is het vuurwerk tijd (sept. okt. nov. dec.) en word er dan vuurwerk ontstoken dan word er altijd gedaan alsof het vuurwerk in kwestie een handgranaat is, een bom of what ever...

RAAR!

hahaha

Nee, zonder gein, zijn post beschouw ik even als overdreven, want door een bommelding waar vuurwerk bij betrokken zou zijn, wordt vuurwerk echt niet verboden in Nederland hoor.

Nou Denjo! Ik zat hier nog pas over te denken. Stel eens dat er echt een aanslag wordt gepleegd met proffesioneel vuurwerk, ik noem een voorbeeld: Rugtas vol moeren/bouten/knikkers/kogellagers etc. en in het midden van de rugtas een 4" salute(maakt niet uit welk merk). Dit geeft sowieso dodelijke effecten.

(Snap eerlijk gezegd niet waarom er nog geen aanslagen hiermee zijn gepleegd, ik bedoel vuurwerk is makkelijker te verkrijgen dan zelf gefrabiceerde explosieven. Maargoed dit terzijde..)

Wanneer dit gebeurd weet ik zeker dat alle regelgeving nóg strenger wordt(vooral in Europa).

...
(Snap eerlijk gezegd niet waarom er nog geen aanslagen hiermee zijn gepleegd, ik bedoel vuurwerk is makkelijker te verkrijgen dan zelf gefrabiceerde explosieven. Maargoed dit terzijde..)
...

In de ogen van terroristen is het werken met kruitcomposites te "messy". Daarnaast is er veel meer grondstof nodig voor een gelijkwaardig effect. Drukverplaatsing van TNT of C4 is onvergelijkbaar veel groter. (check onder andere dit artikel).

De professionele explosieven zijn dus heftiger, eenvoudiger (veiliger) te verwerken en in bepaalde opzichten (de plastic varianten) eenvoudiger te smokkelen. Het gaat de terroristen tenslotte om het aanrichten van zoveel mogelijk leed en schade.

Als iemand echter een aanslag pleegt met vuurwerk(-composities) dan zal dit inderdaad een flink effect hebben op het toch al schimmige imago. Gelukkig zijn dergelijke acties zeldzaam.

Cameo

Back
Bovenaan