Hoe steek jij je vuurwerk aan ?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe steek jij je vuurwerk aan?

Al het Nederlandse consumentenvuurwerk is voorzien van een groen Viscolont, maar hoe steek jij die aan? Iedereen raad aan om dit met een aansteeklont te doen, maar een aansteker of sigaar gaat net zo makkelijk! Of toch de gasbrander/ windaansteker die de laatste jaren aan een opmars is begonnen? En hoeveel verwacht jij nodig te hebben voor het vuurwerk?

Altijd met een aansteeklont. (Verleden jaar met een die ze dus ook bij de demo gebruikte van de lokale dealer). Ik heb voor 2010 altijd een aansteker gebruikt en, de pijn aan me duim was gewoon niet meer te harden. De aansteeklonten gaan meestal aan met de gasbrander, en als ze het niet meer doen gebruik ik dus de gasbrander ook. Maar 99% van de tijd is het dus echt een aansteeklont. (zo'n 25 cm of 1 meter)

Aansteeklont. Maar dit jaar misschien met stormlighters. Aansteeklont zal hoe dan ook het meest vertrouwd aanvoelen. Maar voor het tempo is zo'n aansteker misschien beter.

meestal met een aansteeklont alleen zo'n windaansteker lijkt mij ook wel erg handig...

Aansteeklont en de stormaansteker.

Vorig jaar had ik een aantal aansteeklonten die voorzien waren van een gaasje zodat de lont erg stevig bleef, maar ook perfect opbrandde met een gloeiende punt wat het altijd deed. Deze waren echt aan te raden!

Daarnaast heb ik een aantal pocket- torch aaanstekers, betrouwbaar en hervulbaar dus erg handig.

Tot een paar jaar terug altijd met een aansteeklont/sigaret. Tegenwoordig doe ik het met een stormaansteker/brander of een sigaret. Als ik een showtje afsteek gebruik ik zo'n pyrotorch.

Een aansteker vind ik een stuk makkelijker omdat je het lontje hiermee veel sneller aankrijgt. Met een aansteeklont moet je toch steeds weer blazen en dat kost tijd en tijd is vuurwerk wat je niet kan afsteken.

Tijdens de stook momentjes gewoon aansteeklont waarvan ik er veelste veel heb haha. Tijdens afentoe een cakje een stornaansteker. En showtjes oid met pyrotorches.

Arghh idd ruben helemaal vergeten haha. Ik met 1* 36 kanaals en als backup/stepper 1 * 96 kanaals.

Zelf gebruik ik het liefst een gasbrandertje/cremebrullee-brander.. deze zijn vaak windbestendig en geven een goede vlam.. een stormaansteker is dus ook goed.

Wanneer dit niet meer werkt of ze zouden kapot gaan dan heb ik altijd nog wierookstaafjes achter de hand.. deze gloeien naar mijn mening fijner dan gewone aansteeklonten. Deze gebruik ik dan eigenlijk ook nooit :)

Torches, aansteeklonten, peuken, aanstekers, lucifers. Eigenlijk alles waarmee het mogelijk is als de beste methodes beginnen te falen.

Aansteeklont voor het knallend gooi -en smijtwerk. Stormaanstekers voor het siervuurwerk.
Traditiegetrouw steek ik elk jaar ook wat oud bewaarde knallers af met zo'n aansteker met draaiwieltje. Klinkt gek, maar het geeft gewoon een speciaal Oud & Nieuw-gevoel, die pijnlijke duimen. Doet me herinneren aan toen ik nog 'n een klein freakje was. Urenlang die pikzwarte duimen staan schrobben met Cif (heette toendertijd nog Jif) haha :p

OBR101_240x240.jpg

Die heeft mij nog nooit in de steek gelaten :D Daarmee steek ik alles aan...

Ligt eraan.
Als ik een hele tijd ga stoken dan gebruik ik liever aan aansteeklont ;)
Wanneer ik zomaar even wat klein spul tussendoor wil afsteken, bijvoorbeeld als we 's avonds binnen zitten, dan gebruik ik gewoon snel een pocket-torch die ik kan bijvullen. :D

Dit jaar ga ik voor de aansteeklonten van lesli!
Ik heb dan altijd een zippo bij, en genoeg aanstekerbenzine.

Het probleem van de pyrotorches is dat als er ook maar 1 vuiltje in de spuitend komt, hij niet meer werkt...

Aansteeklonten voor overdag! Die worden weer aangestoken met pocktorches heb er een stuk of 15 :p Na 00:00 ben ik van plan om pyrotorches te gaan gebruiken :)

Ik heb een heel arsenaal met gasbranders, maar dit jaar ga ik voor de wat flinkere stooksessies toch over op de aansteekfakkeltjes. Wat een superhandige dingen zijn dat zeg! :D

Back
Bovenaan