Het bijhouden van al je vuurwerkorders

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
We kennen het allemaal wel, richting het einde van het jaar hebben we inmiddels meerdere bestellingen lopen. Maar hoe hou jij voor je zelf duidelijk wat je waar hebt besteld. Print je de bestelbonnen direct uit of maak je een aparte map aan waar je het allemaal in bewaard?
 
Mijn vuurwerkorders doe ik een aparte map op de mail, elk jaar maak ik een nieuwe map aan. De producten die ik heb besteld hou ik bij in Excel, waar ik ze kan sorteren per importeur, aantal schoten, kaliber, aantal wat ik van een product heb besteld.
 
Toevallig deze week al mijn lopende orders even nagelopen en kwam er achter dat ik toch iets meer in bestelling heb staan dan ik had verwacht :)
 
Euhm ik ben niet zo geordend zou ik wel is moeten gaan doen.. maakt het een stuk makkelijker denk ik zeker nu met 2 jaar doorgeschoven orders
 
Een apart mapje in de email, en een notitiebestand met daarin de producten, prijs per bestelling en het afhaalschema. Maar om nou te zeggen dat het overzichtelijk is, nee.
 
Sowieso spaar ik al sinds 2007 folders. De prijslijsten bij deze folders verwerk ik al sindsdien in Excel. En zo houd ik dan mijn bestellingen bij. Alle documentatie sla ik netjes op in een map op de PC.
 
Altijd in Excel, die elk jaar weer wat aangepast wordt. Ik begon ooit met het bijhouden van gewicht, aantal schoten, grammen kruid etc totdat het veel te veel werk bleek. Nu is het een lijst met aantal producten, type (cake/compound/fontein/salute/fluiters/single shot), tijdslot (18u/20u/22u/24u), merk, of het in het youtube lijstje staat (maak altijd per tijdslot een prive youtube lijstje om een soort van volgorde te maken om niet dezelfde effecten na elkaar te schieten) en of ik het plaatje al heb gedownload en de adobe edit al gemaakt heb. Veel voorpret & werk dus, maar dan ben je er al een beetje mee bezig.
 
Doe het altijd dubbel. Bewaar de bonnen in een apart mapje in de mail, alles bij elkaar en goed overzichtelijk zo. Daarnaast gebruik ik zeker ook Excel. Daar hou ik ook alles bij, producten, aantallen, prijzen enz.
 
Ik heb een map met 6 delen

1-Wensen-lijst.
2-Totaal overzicht.
3-Doorgeschoven bestellingen
4-Ophaaldag 29-12 met de geprinte bonnen (dubbel) in volgorde
5-Ophaaldag 30-12 met de geprinte bonnen (dubbel) in volgorde
6-Ophaaldag 31-12 met de geprinte bonnen (dubbel) in volgorde
 
zet alle adressen in google maps en maak van te voren al een route op basis van ophaal tijden. daar maak ik vervolgens een screenshot van en zet ik in een google docs met nog overige info erbij. Mijn vuurwerk lijst staat eigenlijk alleen op het lijstjes 2022/2023 topic en de orders bewaar ik gewoon in mijn inbox (die hou ik redelijk leeg)
 
Gewoon mapje in de mailbox, alles voor zeker ff gebackuped op de HD, en avond vantevoren printen. Alles van 1 winkel doe ik dan vaak ff nietje door
 
Ik deed altijd alles in Excel, maar ben erachter gekomen dat ik met kinderen op dit moment meer baat heb bij een 'simpele' jaarwisseling (met een gang vol vuurwerk, dat wel). Dus, geen grote projecten meer, en dus geen ingewikkelde bestanden. Gewoon een hoop compounds, en projectjes maak ik met wat ik heb.

Mijn administratie is niet veel meer dan een mapje in de mail per jaarwisseling, en de lijst die ik hier heb gedeeld in het lijstjes topic. Als ik iets koop, werk ik de lijst bij.
 
ik geef de ordermails altijd een sterretje in gmail, zo kan ik ze snel terugvinden, en dan net voor t afhalen van het vuurwerk print ik ze ook nog eens voor de zekerheid uit
 
De bestelbonnen staan in de mail en sla ik op in een map. Print ze een paar dagen van te voren uit. Verder hou ik alle orders sinds een aantal jaar bij in een Excel bestand. Is zeker met alle doorgeschoven bestellingen wel zo overzichtelijk. Daarnaast vind ik het leuk om soms te kijken wat ik een aantal jaar terug voor een bepaald product betaald heb. In de Excel staan ook aantal schoten, kruitgewicht en de batch genoteerd. Met wat formules heb ik bij ieder product ook direct het gemiddelde aantal grammen per shot en prijs per shot staan. De batches werk ik bij zodra ik de bestellingen binnen heb of ik maak even een foto ervan zodat ik het later in kan vullen.
 
Alles het hele jaar in een mapje "bestellingen 2022" in de mail bewaard. En vandaag alles aan het uitprinten en netjes in een mapje op volgorde aan het doen.
 
In het verleden tot 2018 werdt er direct na bestellen het bewijs geprint en opgeslagen in een map.

Dat is niet meer van deze tijd, festival tickets worden tegenwoordig ook vanaf mobiel gescant dus waarom dit niet, heb overigens ook geen printer wat moet je er mee.

Momenteel heb ik in de email 3 mappen gemaakt voor de 3 verkoop dagen, daar staan op volgorde van tijd en winkel de emails klaar. Alle afhaalbewijzen zijn ook opgeslagen als screenshot in de fotoalbums. Iedere dag / winkel staat daar afzonderlijk in met ordernummer en bestelling. Erg overzichtelijk

Stel dat er een verkoper misselijk en moeilijk doet heb ik altijd een usb stick met precies die zelfde screenshots die ze daar terplekken mogen uitprinten.
 
Alle bonnen digitaal dit jaar. Wel screenshotjes gemaakt. Ben benieuwd of het goed verloopt!
 
Heb bij iedere bestelling het gelijk uitgeprint. Dan doe ik het op volgorde in een mapje. En heb ze natuurlijk ook gearchiveerd in een mapje in de mail mocht ik onverhoopt de bonnen kwijt zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan