Grote steden willen aanpassing vuurwerkregels

Derk

VWC lid
Grote steden willen aanpassing vuurwerkregels

Gemeenten in Nederland moeten meer vrijheid krijgen in het bepalen van vuurwerkregels om zo de overlast en schade te beperken.

Het Rijk zou er beter aan doen bepaalde bevoegdheden rondom vuurwerk over te laten aan de gemeenten en niet die verantwoordelijkheid, zoals nu, bij het Rijk laten.

Dat vraagt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb namens de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) aan het kabinet. De zogeheten G4 werken samen aan een plan waarin ze de negatieve aspecten van het vuurwerk willen wegnemen. Zo willen ze dat gemeenten zelf kunnen bepalen op welke plekken en welke tijdstippen in hun gemeente consumenten vuurwerk mogen afsteken. Ook bepleiten ze dat lokaal kan worden bepaald wanneer vuurwerk mag worden verkocht.

Centraal aansteken

Dat betekent concreet dat een gemeente kan bepalen dat vuurwerk bijvoorbeeld centraal door de lokale overheid wordt afgestoken of dat consumenten maar op enkele plaatsen in de gemeente hun gang mogen gaan. Zo hoopt Aboutaleb de overlast van het legaal vuurwerk te beperken.

Dat veroorzaakt nu veel letsel aan burgers en brengt veel schade toe aan gemeentelijke eigendommen. Aboutaleb is overigens niet voor een totaalverbod van consumentenvuurwerk.

Schade

In een brief aan de gemeenteraad schrijft de burgemeester dat de schade alleen al aan gemeentelijke eigendommen in Rotterdam afgelopen jaarwisseling 376.000 euro was. De schade aan materialen van stadsvervoerder RET was deze keer bijna 40.000 euro. ''Ondanks het feit dat de schade lager is dan voorgaande jaren bestaat de indruk dat die per geval wel zwaarder is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het toenemend gebruik van zwaarder vuurwerk'', aldus Aboutaleb.

Volgens een onderzoek van de NOS is een groot deel van de Nederlandse gemeenten voor het aanpassen van de regels rond vuurwerk. Een verbod vinden de gemeenten een stap te ver. Ze vinden echter wel dat regels moeten worden aangescherpt of dat er meer vrijheid moet komen om zelf te mogen bepalen hoe ze er mee omgaan, zo bleek uit de enquête die de omroep onder 400 gemeenten uitvoerde. Ruim 190 gemeenten gaven antwoord op de steekproef.

http://www.nu.nl/binnenland/3673527/grote-steden-willen-aanpassing-vuurwerkregels.html

Als de regels per gemeente anders zijn weet toch niemand meer hoe het strak zit. eerst spreekt ali taleb over verwondingen door legaal vuurwerk en daarna wordt er mee zwaar (illegaal) vuurwerk afgestoken.

Zo hoopt Aboutaleb de overlast van het legaal vuurwerk te beperken.[/URL]

Huh overlast van legaal vuurwerk. Ik dacht dat juist het illegale vuurwerk voor overlast zorgde.

En als hier een plek word aangewezen waar ik me cakes mag schieten, moet die plek toch echt voor me deur zijn. Ga echt niet alles in de auto laden om het 5 km verder de lucht in te schieten. Dus dan gewoon voor de deur.

Ze bekijken het maar.. Ik steek me siervuurwerk af waar ik wil om 0.00 uur, voor de deur van mijn huis, bij familie of vrienden. Ik zit echt niet te wachten op een plein gezamenlijk af te steken dat is vragen om grote problemen!

Die regels die Aboutaleb wil doet hij maar lekker in z'n eigen stad ik blijf vuurwerk afsteken waar en wanneer ik wil en ga niet op een pleintje staan waar dadelijk 50 man z'n vuurwerk af staat te steken dat is pas vragen om problemen

NU is weer wat simpel met z'n berichtgeving, hier nog wat cijfers van het onderzoek van de NOS:

Europees verbod op zwaar vuurwerk 58%
Hogere straffen voor illegaal vuurwerk 46%
Instellen van vuurwerkvrije zones 33%
Meer politie-inzet tegen illegaal vuurwerk 32%
Beperking van de afsteekperiode 25%
Alles bij het oude houden 19%
Organiseren van centraal vuurwerkevenement 18%
Verlaging van hoeveelheid die je mag hebben 16%
Algeheel verbod op consumentenvuurwerk 8%

Ik geloof dat we hier best blij mee mogen zijn!

Moet de hele EU zich aanpassen voor een handjevol burgemeesters die lekker oerhollands zeiken.
Ze denken dat ze wereldmacht hebben maar ik dacht dat burgemeesters buiten hun eigen stad/dorp niet veel te zeggen hebben?

Als de europese unie gaat luisteren naar een groep burgermeesters dan is het einde zoek voor de eu :bonk:

Dat is waar, maar het zou wel een stuk schelen voor degene die normaal met vuurwerk omgaan. Volgens mij is er al eens geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar heeft men daar geen oren naar, omdat ze niet zo veel overlast ervaren als in Nederland.

Als die burgemeesters het voor elkaar krijgen krijg je z'n olie vlek,komt al dat tuig uit die vier groten steden naar de naast liggende gemeentes toe.:bye:

(met tuig bedoel ik die gene die slopen)

En het mooiste is ze zeggen iedere keer dat de meesten slachtoffers omstanders zijn mensen die geen vuurwerk afsteken, moet je net allen mensen op een hoopje gaan zetten en vuurwerk laten afsteken. Dat zal wel helpen.

En als ze zoveel last hebben van het legalen vuurwerk,dat daar zoveel mee gesloopt word.Voor de helft van het bedrach wat ze nu aan schaden hebben kunnen ze de laatste 3 dagen van het jaar 350 man politie, beveiliging, bobo's, neer zetten in Rotterdam.
Kun je op elke kruising iemand neer zetten, geen last,geen schade,geen achteraf gezeik.

Ze gaan dat maar lekker uittesten, kunnen ze het meteen weer afschaffen.
Vernielingen blijven gelijk
Handhaving onmogelijk
En de aangewezen stookplaats is een klein gevaarlijk oorlogs gebied
Schade wordt veroorzaakt door legaal?, nou abdoulashoulaheb dat is illegaal.

de verkooptijden aanpassen? als de omringende gemeentes geen aanpassingen hebben in hun verkoopbeleid, dan schiet je er toch nog geen donder mee op?

Triest weer deze berichtgeving. Over 4 minuten op het 8 uur journaal Ned. 1. Wordt er werkelijk waar dood en doodziek van,dit gezeik. Nederland op zijn smalst. Aboutaleb?? Klinkt niet echt Nederlands.:shocked:

Verkooptijden verkorten en tegen middernacht pas je vuurwerk afsteken? Ja hoor hoe gaan ze dat nou weer handelen? Gaat toch niet?:bonk:

Ze gaan dat maar lekker uittesten, kunnen ze het meteen weer afschaffen.
Vernielingen blijven gelijk
Handhaving onmogelijk
En de aangewezen stookplaats is een klein gevaarlijk oorlogs gebied
Schade wordt veroorzaakt door legaal?, nou abdoulashoulaheb dat is illegaal.

Probleem is alleen Nederland draait niks terug en zal nooit toegeven dat ze fout zaten. Kwartje van kok moeten we nog steeds terug krijgen.Huis vrouwen moesten allemaal gaan werken,zijn ze nu terug aan het draaien op een hele vieze manier en kost vele miljarden,en vele worden ontslagen.Maar toegeven dat nooit.
Dus ALS ze ooit een verbod uitspreken, komt het vuurwerk nooit meer terug.

Dit is typisch ik hoor de melk klotsen maar weet niet waar de tepel hangt, hoe stom ben je om te zeggen dat ons legale vuurwerk zulke vernielingen aan verkeersborden veroorzaken. Die man heeft zich in laten lichten door onze geitenbreier Bonte.

Verkooptijden verkorten en tegen middernacht pas je vuurwerk afsteken? Ja hoor hoe gaan ze dat nou weer handelen? Gaat toch niet?:bonk:

Daar heb je ook helemaal niks aan, daarmee los je echt geen problemen op. Al die burgermeesters ***len maar wat in het rond. Aboutaleb wil het vuurwerkvandalisme terugdringen door de regels omtrent het legale vuurwerk in te perken. Die weet gewoon niet waar hij het over heeft.

Maar serieus ik zie het deze kant wel opgaan. Straks lukt ze dit, want minister Opstelten wil gemeenten dus meer ruimte geven om eigen regels te bepalen. Zo langzamerhand wordt het vuurwerk helemaal verboden. Want de manier waarop ze het nu willen oplossen gaat niet werken. Dat weet ik 100% zeker. Dat is over een paar jaar reden genoeg voor burgermeesters om te zeggen dat de strengere regels niet hebben geholpen en dat we dus maar een totaalverbod moeten invoeren.

Het is echt te triest voor woorden. Deze mensen verdiepen zich er totaal niet in en daar is straks een totaalverbod het resultaat van. Iedereen wil een oplossing en dat zal best met de beste bedoelingen gaan allemaal. Maar de manier waarop het nu gaat, klopt gewoon niet.

En waar is de vuurwerkbranche nu? Die moeten toch opkomen voor hun eigen belangen... ik snap er helemaal niks van hoe het in dit land gaat.

Back
Bovenaan