Gewonden bij Spaans vuurwerkfeest

markHE

VWC lid
Bij de start van een religieus festival in de Spaanse plaats Elche zijn tientallen mensen gewond geraakt door vuurwerk. Het feest, Misterio de Elche, wordt ieder jaar om middernacht ingeleid met vuurwerk, maar dit jaar ging het per ongeluk allemaal tegelijk af.

Een vroeg afgevuurde pijl landde op een lading vuurpijlen in de kerk waar het festival zich zou gaan afspelen. Ondanks een vuurwerende deken over de pijlen vatte alles toch vlam. Het leidde tot een enorme explosie uit de kerktoren, met brandend materiaal dat neerkwam op de duizenden toeschouwers.

Drie medewerkers van het festival raakten zwaargewond en liggen in het ziekenhuis. Tientallen toeschouwers hebben lichte verwondingen.

Het Misterio de Elche is een soort opera met als thema de dood, verrijzenis en kroning van de maagd Maria.

Bron

Ik ben erbij geweest met jeffreak. Wij stonden onderaan de toren maar zijn gelukkig niet gewond geraakt. Ik heb een film en foto van het gebeuren, zal dit zsm uploaden.

Nee Kwintos dat lijkt zo, kijk eens goed wat er OP de toren gebeurt, daar ontploft een shell te vroeg of in de tube.
Voor de duidelijkheid, er stonden alleen pijlen bovenop en geen shells. Er zijn in totaal 97000 pijlen geschoten in drie kwartier en dit moest de finale zijn.

Wat afschuwelijk om te zien

Als je hier bij was zal je altijd blijven onthouden

Gelukkig zijn de leden van de vuurwerkcrew niet gewond geraakt

Ik zag de beelden vandaag voorbij komen op TV, akelig om te zien! Als omstander sta je er naar te kijken en in de drukke straten is het lastig om snel te gaan schuilen. Ik moet wel zeggen dat de veiligheid daar in Spanje natuurlijk wel heel anders is dan in Nederland. Dan mogen wij misschien wel blij zijn dat we niet onder het (professionele) vuurwerk staan.

Dit soort dingen blijven toch het risico van het vak maar hoe vaak gebeurd zoiets. Dit is heel uitzonderlijk. Maar koren op de molen van Arno Bonte! Heeft die weer er een voorbeeld bij hoe fout het kan aflopen.

Hopelijk komt iedereen er boven op. 3 zwaar gewonden medewerkers. Dus zullen dan wel heel dichtbij gestaan hebben :(

Persoonlijk denk ik dat er inderdaad iets over de pijlen heen gespannen zat want ze staan op dit moment al in de rekken of girandoles. Ze hebben namelijk de tijd niet om alles nog op te zetten als het met de salute pijlen is afgelopen.

Dit zijn geen krachtige pijlen dus als er iets strak en iets zwaars over de pijlen is heen gespannen kunnen ze niet weg waardoor je volgens mijn een kettingreactie krijg en de effecten dus ook laag tot ontploffing komen.

Het blijft een magisch feest. 2 keer geweest en een echte must see.

Gelukkig zijn er geen doden gevallen.

Back
Bovenaan