Gehoorbescherming

Nog nooit oordoppen ergens voor gebruikt, zelfs niet tijdens het rennen door de avondbatterias in San Severo en gelukkig nog nergens last van. Had 35 jaar geleden ook nog een auto waar ik wedstrijden mee deed in de SQL die 132 DB produceerde. Mazzel? Goed gebouwde oren? Geen idee. Ik hoor in ieder geval nog prima. Wat ik als laatste redmiddel gebruik in VLC als het echt ff gaat kietelen aan de vliesjes is "kommetjes" maken van je handen en die met de opening naar achteren om mijn oren heen doen (maar niet afsluiten!!!) en je mond een stukje open doen. Geleerd van een local daar en voor mij werkt dit erg goed.
Car audio en vuurwerk! De 2 beste hobbys! Ik doe ook nooit oordoppen in met vuurwerk, wellicht in valencia toch maar wel eens doen met die mascletas.... Bedankt voor je tip m.b.t. kommetjes/ mond beetje open houden....
Ik heb zelf een veelste grote kist voor een enkele 15 inch in de kofferbak op 3000rms :), 145db mee gemeten op 39hz, gwn spl burpje....
Alles is mooi zolang het maar herrie maakt!!

• Like
Waarderingen: Opa
Ik ben dit jaar voor de 3e keer naar fallas geweest.
De eerste 2 jaar heb ik de standaard Alpine Worksafe gebruikt, die in de winkel en online worden verkocht.
Deze dempen 23dB (SNR) en maximale demping op 2000Hz bedraagt 27.2dB.

Dit lijkt veel, echter wordt de demping grotendeels bepaald door de geluidsfrequentie in Hz.
Het is altijd verstandig om oordoppen te gebruiken, je oren zullen je dankbaar zijn op latere leeftijd.

In principe is dit voldoende, je kunt elkaar nog wel verstaan. Ik draag ze zelf de hele dag ook bij het wandelen door de stad.
Af en toe even uit gedaan, maar dan gaat er ergens weer een vlinder af en je hebt gelijk een piep in de oren.
Omdat ik de demping zelf (op papier) wat laag vind, heb ik besloten om voor Fallas 2026 speciale aangemeten oordoppen te nemen.

120272991_MCM_PACK_1387417.webp
Verkrijgbaar in de winkel; 14,99

alpine-worksafe-custom-transparant-cable-duo.webp
Aangemeten Alpine Worksafe op maat: 144,95 euro (kan bij iedere Hansanders, of Alpine hoofdvestiging in Utrecht)

Ik heb onlangs bij Alpine in Utrecht mijn Worksafe Op maat oordoppen (laten aanmeten)
Dit omdat ik vind dat de demping niet hoog genoeg kan zijn, zeker bij een straatmascleta tijdens Fallas.

Ik heb dan ook gekozen voor de hoogste demping van 29dB. (Verkrijgbaar in 24,25,29dB) SNR.
Je kunt zelf een kleur uitkiezen (de meest populaire is Transparant, echter verkleuren die nogal snel het voorbeeld daar was al geel geworden)

Ook een populaire kleur is GROEN, deze valt meer op, dat maakt het makkelijker om ze terug te vinden. Ik heb dan ook voor groen gekozen.

Deze aangemeten oordoppen zijn van een wat zachter materiaal = siliconen. Dat zit erg fijn, en de demping is goed.
Je kunt elkaar moeilijker verstaan, al vind ik het nog meevallen als je dicht op elkaar staat.
Het voordeel is dat mocht je de demping toch te hoog of laag vinden dat Alpine de filters kosteloos voor je kan vervangen / veranderen.
Het is een soort schroef die ze er in draaien.

Tijdens de fallas hield ik de oordoppen vrijwel constant in. Als ik een gesprek wilde volgen dan draaide ik de oordopjes iets zodat ze nog wel in het oor zitten
maar er net niet uit vallen. Dan is er nog steeds een vorm van demping, echter niet meer het maximale, dit scheelt zeker bij een onverwachte knal
(geen piep meer in de oren) en je kunt elkaar zo toch goed en prettig verstaan,

De demping is afhankelijk van de frequentie toonhoogte in Hz.

Gemiddelde frequenties (Hz) bij spreken:​

Mannen: ongeveer 85 – 180 Hz
Vrouwen: ongeveer 165 – 255 Hz
Kinderen: vaak 250 Hz en hoger.

De demping bij spreken is dus minder dan bij luisteren naar luide muziek of een straatmascleta.
Hierdoor kun je elkaar toch nog 'redelijk' verstaan met oordoppen in.

De versie die ik heb genomen met 29dB demping heeft een WIT F10 filter er in zitten.
Bij 4000 Hz en 8000 Hz is de demping van deze oordoppen maar liefst 39 dB!

Zie hieronder een overzicht van hoeveel dB deze Alpine Worksafe op maat dempen bij een bepaalde Hz frequentie:
Het overzicht toont van boven naar beneden: 24dB, 25dB, 29dB oordoppen op maat (Worksafe)
Schermafbeelding 2026-03-21 163110.png

Ik heb nu beide oordoppen kunnen testen, ook dit jaar heb ik de 'oude Worksafe die je voor +/- 15,- euro kunt kopen vergeleken met de aangemeten variant.
Het verschil is duidelijk aanwezig, de aangemeten oordoppen zitten veel fijner (ook als je ze de hele dag in hebt) de demping is net wat beter.
De goedkope 'standaard' Alpine oordopjes zo uit de winkel, die zijn ook zeker goed voor deze prijs, echter blijft daar sneller oorsmeer aan plakken en onder het parapluutje zitten. (oordopjes zijn in de vorm van een paraplu)
De afgelopen 2 jaar heb ik door het vele dragen van deze oordopjes zelfs een verstopt oor gekregen door overmatig oorsmeer wat bleef zitten.
(dat kan per persoon anders zijn) Inmiddels is dat opgelost door ze te laten uitspuiten.

Bij de aangemeten variant heb ik hier geen last van gehad. Een tip die ik wil meegeven mocht je voor aangemeten oordoppen gaan, laat je oren uitspuiten
alvorens je een afspraak maakt voor het laten aanmeten. Ze controleren alvorens het aanmeten ook of de oren goed schoon zijn
(niet goed schoon = niet kunnen aanmeten)
Hoe schoner de oren zijn hoe beter, dan zijn de mallen beter bruikbaar, en heb je meer kans op 100% afsluiting = demping.

Na ontvangst van de aangemeten oordoppen kun je gratis een lektest laten doen of de oordoppen ook volledig afsluiten om de volledige demping te garanderen.

Als je nu geen oordoppen gebruikt, zou ik willen adviseren om de Alpine Worksafe oordoppen te gebruiken, die kun je al voor 15,- euro uitproberen.
Mocht je echt veel straatmascleta's willen bezoeken en jaarlijks terugkeren naar Fallas of andere luide festivals dan zou ik de oordoppen laten aanmeten en voor 29 dB filters kiezen (de maximale demping) Het is altijd mogelijk om de filters te laten aanpassen voor een hogere of lagere demping bij Alpine.
Daarnaast heb je 3 maanden pasgarantie, niet tevreden = nieuwe oordoppen aanmeten of het aankoopbedrag terug!

Er zijn ook andere oordoppen verkrijgbaar zoals Pluggerz, maar die hebben net weer een andere (lagere) demping en naar mijn mening mindere pasvorm
(bij de dopjes uit de winkel) Het verschil is dat je bij Pluggerz kunt kiezen voor Acrylaat en Siliconen. (Alpine biedt alleen Siliconen aan)

De levensduur van Acrylaat zou wat beter zijn (al zijn die minder comfortabel doordat ze erg hard zijn)
Siliconen dempt wat beter de trillingen, en is wat fijner in het oor.

Er zijn genoeg mensen (vooral Spaanse) die zeggen dat je geen gehoorbescherming moet gebruiken, maar de mond iets moet openhouden tijdens een mascleta.
Dit is echt complete onzin (Mythe) hiermee bescherm je je gehoor totaal NIET! Uit eindelijk ontwikkel je hier Tinnitus door een blijvende piep in het oor.
En als je dit altijd zou doen (jaar op jaar) dan wordt je er uiteindelijk grotendeels doof door.

Kortom mijn advies bescherm je gehoor en kies voor goede oordoppen met een minimale demping van 23dB of meer (hoe hoger hoe beter)
De ervaring met oordoppen bij een mascleta is er niet minder om, de drukgolf blijf je immers nog steeds voelen en ook de fluiters blijven hoorbaar.
Ik vind het met oordoppen zelfs nog prettiger dan zonder!

Laatst bewerkt:
Afgelopen editie voor het eerst de worksafe ook meegenomen. Hiervoor altijd de Alpine partyplug gehad en de Pluggerz Vuurwerk. Vind ze allemaal wel prima, worksafe deed het ook gewoon goed de afgelopen week, maar voor mijn idee niet heel veel anders als die andere 2. Wil ook eens gaan kijken voor die op maat gemaakte, ideaal voor er bij ook!

Zelf helaas al jaren last van tinnitus, dus heb de doppen graag in!

Back
Bovenaan