Friese film waarschuwt jongeren voor vuurwerk

killerdome

VWC lid
LEEUWARDEN - De Friese politie vindt de laatste tijd opvallend vaak erg zwaar illegaal vuurwerk bij minderjarigen.

Woensdagochtend presenteerden de politie, de GGD en bureau Halt Noord Nederland daarom een voorlichtingsfilm voor en door jongeren over de gevaren van vuurwerk.

In de film komen verschillende vuurwerkslachtoffers aan het woord.

Siebrand Draaistra uit Donkerbroek vertelt bijvoorbeeld over de carbidbus die vorig jaar tegen zijn hoofd aanvloog. ,,Als hij een paar millimeter naar rechts terecht was gekomen, was ik weg geweest. Dan zat ik hier niet meer.''

De campagnefilm ‘De Nationale Vuurwerkshow' werd gemaakt door studenten van de Friese Poort.

De nationale vuurwerkshow is een korte film over de risico´s van vuurwerk. Deze voorlichtingsfilm voor en door jongeren laat zien dat vuurwerk leuk kan zijn, maar ook gevaarlijk als je niet oplet. De film is gemaakt in opdracht van Politie en GGD en in samenwerking met leerlingen van ROC Friese Poort.Het programma is gemaakt in het kader van de campagne "oud en nieuw is pas echt vet als je een beetje oplet" en is geschikt voor jongeren vanaf tien jaar.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jah goed filmpje ! Genoeg informatie voor de mensen ! en niet al te overdreven !
Eindelijk iets wat gewoon goed is !

Fryslân • ‘Wie van jullie heeft wel eens vuurwerk afgestoken?’Een van de vragen die door jeugdofficier van justitie Petra Hoekstra werd gesteld aan de leerlingen van groep 7 en 8 van de CBS Eben Haëzer uit Menaam. Zij woonden vanochtend in Leeuwarden de première bij van de vuurwerkfilm. Een voorlichtingsfilm voor en door jongeren, die gebruikt zal worden in de vuurwerkvoorlichtingen aan scholen en jongeren wijst op de gevolgen van onveilig vuurwerkgebruik. De film staat symbool voor het project vuurwerkvoorlichting, dat door Bureau HALT Noord-Nederland, de GGD Fryslân en politie Fryslân is opgezet.

Aanpak jaarwisseling

Na de première van de vuurwerkfilm gingen de Beheersdriehoek, bestaande uit de voorzitter van het regionaal college en korpsbeheerder Ferd Crone, plaatsvervangend korpschef Max Daniel en hoofdofficier van justitie Annette Bronsvoort in op de voorbereiding, de hulpverlening, het verhalen van schade en het toepassen van snelrecht tijdens de jaarwisseling. De hoofdofficier van justitie maakte bekend dat de snelrechtzitting met zaken die tijdens de jaarwisseling hebben gespeeld op 6 januari plaatsvindt. Nieuw dit jaar is, dat het Openbaar Ministerie lik op stuk toepast. Dat betekent dat een overtreder direct een boete uitgereikt krijgt als hij nog in het politiebureau zit, nadat hij is aangehouden tijdens de jaarwisseling. Verder eist het Openbaar Ministerie hogere straffen bij het aantreffen van zwaar illegaal vuurwerk, zoals zelfgemaakte vuurwerkbommen. Zaken die nog een langere onderzoeksperiode hebben maar wel tijdens Oud en Nieuw hebben plaatsgevonden komen eind maart in een themazitting aan de orde.

Het moet blijkbaar altijd eerst foutgaan willen mensen inzien dat illegaal vuurwerk zeer gevaarlijk is...

Ik wil niet happen hoor, maar volgens mij zou je er beter "kan zijn" kunnen plaatsen, in plaats van is.

Maatje van mij stak 2 jaar geleden geloof ik, de hele dag cobras en dergelijke af, en belande 's avonds in het ziekenhuis door een happinness potje.

Of wat denk je van die bloedirritante babypijltjes die overal heen vliegen behalve de lucht in, om nog maar te zwijgen over die langwerpige cakes in nederlandse pakketjes die bij voorbaat al omvallen.
Geef mij dan maar zo'n illegale weco carat, die uitvouwbare flappen heeft waardoor hij niet om kan vallen, en tevens 2 lonten heeft.

:bye:

Mijn complimenten voor deze film, ontzettend leuk gedaan, geen saai langdradig verhaal van oom agent die er zelf ook geen kloot van snapt. De focus ligt vooral op veiligheid waar wij natuurlijk met z'n allen achter staan!

Dus alleen de cijfercode tussen de youtube tags zetten!

On topic: Leuke film, inderdaad eindelijk eens geen onzinnige "voorlichting"

Wel een beetje lame gemaakt, Sony Vegas 9 overal te zien. Maar voor jonge kinderen zeker een leuke en goeie voorlichting, zonder al dat domme ge*** over handgranaten. :)

Ik wil niet happen hoor, maar volgens mij zou je er beter "kan zijn" kunnen plaatsen, in plaats van is.

Maatje van mij stak 2 jaar geleden geloof ik, de hele dag cobras en dergelijke af, en belande 's avonds in het ziekenhuis door een happinness potje.

Of wat denk je van die bloedirritante babypijltjes die overal heen vliegen behalve de lucht in, om nog maar te zwijgen over die langwerpige cakes in nederlandse pakketjes die bij voorbaat al omvallen.
Geef mij dan maar zo'n illegale weco carat, die uitvouwbare flappen heeft waardoor hij niet om kan vallen, en tevens 2 lonten heeft.

:bye:

Een weco carat noem ik niet illegaal. Met illegaal doel ik meer op cobra's enz.

Zonde die streep in zijn gezicht. Maargoed zolang niemand pyrotechnicus is of professioneel is vuurwerk een gevaarlijke aangelegenheid, hoe het ook wend of keert, maar dat is met veel dingen nu eenmaal.

Mensen gaan gewoon verkeerd om met vuurwerk, zoals je ook veel in dit filmpje hoort. Als je het op een veilig manier afsteekt ben je misschien niet zo stoer in de ogen van de kinderen, maar daar moet je gewoon maling aan hebben.

Die meid ook die verteld dat haar vriend een lawinepijl in de grond stopt. Waar zit je verstand? Dat vind ik dan altijd weer zo jammer, dat men dat vuurwerk linkt aan gevaarlijk, maar dat het komt door dat mensen er op een verkeerde manier mee omgaan zeggen ze er lekker niet bij.

Back
Bovenaan