EU waarschuwt: "Vuurwerk echt gevaarlijk in handen van terroristen"

reverze

VWC lid
Vuurwerk en bommetjes. Meer hebben gehaaide terroristen niet nodig om explosief materiaal te maken. Dat stelt de Europese Unie in een waarschuwing waarover de Duitse magazine Focus vandaag bericht. De EU pleit meteen ook voor een verscherpt toezicht op de verkoop van vuurwerk in haar lidstaten tijdens de eindejaarsdagen.

Een vuurwerkpijl afschieten of een bommetje laten knallen. Het hoort bij de eindejaarsrituelen. Wie ze op een verstandige manier gebruikt, loopt weinig gevaar. Komen de spullen in handen van mensen met slechte bedoelingen dan kunnen ze met wat knutselwerk groot, explosief materiaal worden.

De veiligheidsdiensten zijn er niet gerust in: 'Het gevaar is reëel dat de stoffen die in het vuurwerk zitten ook aangewend kunnen worden voor het vervaardigen van groter explosief materiaal met de vernietigende kracht van een handgranaat', luidt de waarschuwing.

Terroristen zoeken steeds naar nieuwe methoden waarbij ze als het ware onder de radar explosief materiaal kunnen ontwikkelen. Daarom raadt de EU haar lidstaten aan om extra waakzaam te zijn bij de verkoop van vuurwerk in de aanloop naar de eindejaarsfeesten.

http://www.demorgen.be/buitenland/e...evaarlijk-in-handen-van-terroristen-a2153774/

------------

No comment

Ja tuurlijk, als ze dat willen kunnen ze dat het gehele jaar doen, wederom weer een ophits bericht ten nadelen van het vuurwerk.

Nou, potver... dan aan ze mij dus straks aanzien als een terrorist, juist omdat ik veel heb besteld. Staat straks de veiligheidsdienst bij mij op de stoep. Nou moe.. :bonk:

De EU is wel ff wat anders dan een lidstaatje dat Nederland heet. Maar je kunt toch zoveel dingen misbruiken. Vul een auto vol met benzine vaten en rij met 3000 liter benzine een gemeentehuis in. Alles is gevaarlijk

Dure manier om een bom te maken, 500 gram kruit kost al snel 25 euro, en dat is verre van genoeg voor een ernstig schadelijke bom. Er zijn goedkopere manieren...

Laatst bewerkt:
Ach bekijk het van de andere kant. De rest van Europa vind vuurwerk op zich dus niet gevaarlijk en ook heeft vuurwerk in de rest van Europa niet de kracht van een handgranaat. Alleen als je er zelf een bom van maakt.. Nederland hoeft denk ik weinig te veranderen met de strengste vuurwerkregels ter wereld.

Er is totaal geen bron te vinden. Demorgen link naar Focus online, focus online linkt naar bild.de.

Dan loopt het dood. Geen referentie naar een officiele EU publicatie of wat dan ook. Dit is zonder bronvermelding gewoon broddel.

nitroglycerine kun je in nederland gewoon kopen, pleur er kiezelgoer bij en je hebt dynamiet. Daarnaast worden de meeste IED's in andere landen gemaakt met benzine en "een bepaald soort" kunstmest.
Alleen al deze 3 stoffen kun je in de EU zeer gemakkelijk kopen en hier een HE stof mee maken. Waarom zou iemand de moeite doen om flash powder (een laag explosieve stof) uit c6jes te halen als ze ook gewoon kunstmest kunnen halen wat ook nog eens veel goedkoper is?

De enige reden van dit bericht lijkt wel vuurwerk in kwaad daglicht stellen. Want zolang er nog geen c4 of dynamiet in vuurwerk zit zullen die randmongolen vuurwerk echt niet gebruiken bij een aanslag...

Zit gewoon totaal geen logica in, meer geld besteden en veel meer moeite doen voor een stof die veel minder krachtig is als wat haalbaar is met andere stoffen die makkelijker te verkrijgen zijn.

Ik heb al veel klets gelezen maar dit spant de kroon,dit is een linkse streek die denken echt dat vuurwerk en bommen een zijn. gestoord. Als ik hun was ging ik ook gelijk water verbeiden daar kan je waterstofgas uit onttrekken weet je wat je daar mee kan doen, perfect middel geurloos smaakloos valt niet op. :bonk::bonk::bonk:

Ja, vuurwerk is het hele jaar door te koop en de terroristen wachten dan tot de laatste drie dagen van het jaar of zo? Waar slaat deze waarschuwing nu op? Zodat de mensen massaal gaan roepen dat ze in het kader van veiligheid geen vuurwerk meer willen? Ik begrijp het artikel niet, compleet geschift zijn ze aan het worden.

Het is een bericht uit een Belgische krant die de bron van een Duits blad heeft, dus geen bericht van de Nederlandse link(s)e partijen.

Back
Bovenaan