Ik denk dat mensen meer gaan zeiken over vuurwerk omdat het veel zwaarder is geworden. Als je kijkt naar een folder van vroeger was dat bijna vergelijkbaar, ook qua decibel op de astronauten na misschien, met het goede cat1 spul van twee jaar geleden. Er waren geen cakeboxen, geen singleshots. Er waren fonteinen, een paar vuurpijlen, knallertjes en romeinse kaarsen. Ik zeg niet dat VOOR MIJ van tafel moet, ik zeg als het dan toch verboden word en OOH WAT WILLEN ZE DAT GRAAG!, Ga dan met elkaar eens kijken wat is er wel mogelijk. DAT BEDOEL IK!
Een 1,2tje met de overheid en de burgemeesters en het is voor elkaar. Vuurwerk? Ooh prima, gaan we doen dit jaar! Ooh wacht wat heb ik nu in mijn brievenbus?? Ooh kijk eens... een brandbrief! Hij staat in de fik! Ooh ja, het is ook over vuurwerk vandaar. Wat lees ik? Ooh meneer Bruls wil toch vuurwerk verbieden? Nou, ok als hij dat wil dan doen we dat toch. Zo makkelijk gaat het blijkbaar. Dit is wat ze willen. Dit is wat een groot deel van nederland wat dit wil. Is het nou zo moeilijk te begrijpen wat ik hier mee bedoel ipv je kutcommentaar over medicijnen? kom zelf dan met iets. Ik begin hier over omdat ik gewoon kwaad ben over hoe dit zo schijnbaar makkelijk gaat. 1 "brandbrief" en het is over. Als dit zo makkelijk gaat dan heb je toch geen enkele zekerheid. Of wel?
Vroeger was er een overduidelijk onderscheid tussen legaal vuurwerk en illegaal. Vervolgens is bedacht laten we het nederlandse vuurwerk zwaarder maken, dan beperken we toestroom van illegaal vuurwerk. Vervolgens kwam er zware kritiek van de politie. Ze konden geen onderscheid meer maken tussen legaal/illegaal. Ik vind dat hier een oplossing voor moet komen. Dus ipv typische cyinische kutcommentaren vul het dan aan om concreet een balans te vinden/zoeken en proberen om met elkaar rond de tafel te komen. En hier komt mijn volgende punt: GEBEURT DIT NIET? DAN gaat het uit de hand lopen. Zowel qua woede van de vuurwerkliefhebbers als van een nog grotere toestroom van illegaal vuurwerk.
Een cat 2 knetterlint.. ja zou leuk zijn ja. WAAROM NIET? Maar ook de funke knetterfonteinen is prachtig spul. Dat is toch ook cat2?? Of is dat ook niet naar je zin. Als je die vroeger had gehad.. man dat was machtig spektakel geweest. Voor mij is dat het nog steeds. Maar voor sommigen schijnt het vooral uit te maken of je het mannetje in de straat bent en daar duizenden euro's voor over hebt. Dat begrijp ik dan weer niet. Maar nogmaals mij maakt het geen zak uit wat er verkocht word in klasse. voor mij part word er cat4 verkocht. Mij gaat het er om dat men eens om de tafel gaat zitten en eerlijk gaat bekijken wat wil men nu eigenlijk en wat is dan wel mogelijk? De 25kg regel bijvoorbeeld staat toch totaal niet in verhouding met wat er te krijgen is.
Als er niet gepraat kan worden dan moet men ook goed beseffen wat daar de gevolgen van zijn. Mijn punt is: er moet een oplossing komen. Pertinent voor aankomend jaar en die smoes van corona is vanaf het eerste jaar complete onzin. Als je dat gelooft heb je wat mij betreft een klap van de molen gehad.
Buitenom dat, ik wil inderdaad beter kwaliteits cat1 vuurwerk. Want ik vind dat leuk vuurwerk. Ik hou van knettervuurwerk. En velen met mij. Maar dat hoort nu dus in cat2 thuis, want het mag niet meer. Maak het dan ook meteen goed als het toch in cat2 thuis hoort. Als vuurwerk verboden word verkoop dat spul dan. Beter iets dan niets. Kijk hoe veel cat1 spul er verkocht is dit jaar. Het stond geen 5 minuten in de schappen of het was weg. Dus dat daar niet verdiend op kan worden is onzin.
Voor het zwaardere vuurwerk zou bvb gewerkt kunnen worden met een certificaat of zo. Men gaat een geprekje aan met de gemeente of jij wel verantwoordelijk genoeg om kan gaan met dit vuurwerk en wat jouw beweegredenen zijn. Bij het kopen van vuurwerk moet je dit laten zien.