Een vuurpijl explodeerde in Ruuds gezicht, het werd hem fataal

erwinthb

VWC lid
Hij keek er ieder jaar naar uit: vuurwerk afsteken tijdens oudjaar. Maar die voorliefde werd Ruud fataal. Op oudjaarsdag ontplofte een vuurpijl in zijn gezicht. "Ik rende als een gek naar hem toe en dacht: het zal toch niet, het zal toch niet", zegt zijn vriendin Saskia.

Saskia vertelt het indringende verhaal van haar vriend Ruud in de documentaire Vuurwerk onder vuur op Videoland. Ruud uit Medemblik overleed op oudjaarsdag 2013 aan het begin van de avond, toen hij de kinderen in de buurt mooi vuurwerk wilde laten zien. Maar een vuurpijl ging niet af nadat hij hem had aangestoken.

Boven hangen
Hij is er weer naartoe gelopen, ging erboven hangen. En toen gebeurde het. "Meer hoef ik niet te zeggen", vertelt Saskia. Ze was op dat moment in huis. "Een van de kinderen bonkte enorm hard op de deur. Het is heel raar, maar ik hoorde aan de manier van bonken dat het helemaal mis was. Ik deed open, en hij vertelde wat er was gebeurd."

Saskia sprintte naar Ruud toe. Hij lag op straat, was achterover gevallen. Het vuurwerk was recht in zijn gezicht geëxplodeerd waardoor een deel van zijn gelaat was weggevaagd. Hij was zwaargewond, ademde nog wel, maar Ruud had geen kans meer.

Saskia en Ruud leerden elkaar jaren daarvoor kennen in de sportschool. Het duurde enige tijd, maar ze werden verliefd en kregen een relatie. Toevallig waren ze ook overburen. "Dat was aan het begin wel lastig toen we niet wilden dat de buurt van ons wist. Maar tijdens de relatie was het wel makkelijk dat we zo dicht bij elkaar woonden. De buurt gunde het ons heel erg."

Verschillen
Zo waren ze acht jaar samen en hadden ze veel aan elkaar. Maar over vuurwerk dachten ze verschillend. Saskia is er nooit dol op geweest, dat heeft ze van huis uit meegekregen. "We woonden op een boerderij met een rieten kap. Mijn vader vond het maar niks. Een vuurpijl op het dak en je huis was weg. Dat gevoel heeft er bij mij altijd ingezeten."

Ruud genoot er wel van. Hij gaf geen honderden of duizenden euro's uitho aan vuurpijlen, maar elk jaar wel een paar tientjes. Zo ook op de bewuste oudjaarsdag. Hij was altijd voorzichtig, handelde nooit roekeloos. "Hij lette heel goed op de veiligheid. Werkte nooit met een aansteker, maar met een aansteeklont. En hij stak de pijlen in een speciale buis zodat ze recht omhoog vlogen."

Toch ging het die ene dag vreselijk mis. Na het ongeluk heeft de burgemeester een bezoek gebracht aan Saskia. Hij vroeg of ze voortaan een vuurwerkverbod wil. Maar dat wil ze absoluut niet. Ze gelooft niet in een lokaal verbod. "Als het moet worden verboden, dan op nationaal niveau. Het werkt niet als je op de ene plek wel iets mag afsteken, maar op de andere plek niet."

Niet tegen
Ze wil duidelijk zijn: ze is niet tegen siervuurwerk. Het hoort bij oud en nieuw, het hoort bij sommige evenementen. Maar het risico is te groot dat het fout gaat als iedereen het mag afsteken, vindt ze. "Ik had gehoopt dat Ruud het laatste slachtoffer zou zijn. Maar dat is hij niet. Elk jaar komen er weer meer slachtoffers. Dat is het vuurwerk niet waard, oud en nieuw moet juist een feest zijn."

Oudjaarsdag is sinds het fatale ongeluk niet meer hetzelfde voor Saskia. "Als een dierbare overlijdt, vergeten velen de sterfdatum. Maar bij Ruud zal het altijd aan oudjaar worden gekoppeld. Ik kan er niet omheen en wil dat ook niet. Maar ik probeer in de avond wel de knop om te zetten en het nieuwe jaar gezellig in te luiden met mijn kinderen."

Afstandje kijken
Dan gaan ze op haar dakterras staan en kijken ze van een afstandje naar het vuurwerk. Natuurlijk komt Ruud dan ter sprake. Maar of Saskia dan ook van dat kleurrijke geweld in de lucht geniet? "Dat vind ik een heel moeilijke vraag."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4937976/een-vuurpijl-explodeerde-ruuds-gezicht-het-werd-hem-fataal

Ik dacht dat die documantaire 2 kanten van het verhaal belichtte.....

Plus een vuurpijl en er boven hangen omdat hij niet afging klinkt heel ongeloofwaardig. Zal vast een Shell geweest zijn maar de vuurpijl krijgt uiteraard weer de schuld/slechte naam

Wil het niet allemaal in twijfel trekken, maar hoe moet ik me dit nu precies voorstellen? Je halve gelaat kwijt? Boven een vuurpijl hangen, en dan gaat de stijglading af hoe blijft hij dan in de buurt van je gezicht totdat hij ontploft?

Oké, hoe kan je met een legale vuurpijl je leven verliezen als je deze op een legale manier afsteek, dat kan gewoon NIET!

Uiteraard ging dat om een shell, ik herinner mij de berichten nog wel van die avond die ik van een neef kreeg (woonachtig in Medemblik) Ook dit stukje wat in de tekst staat zegt genoeg. "Hij lette heel goed op de veiligheid. Werkte nooit met een aansteker, maar met een aansteeklont. En hij stak de pijlen in een speciale buis zodat ze recht omhoog vlogen."

Natuurlijk is het verschrikkelijk voor deze vrouw en met name de kinderen, maar...

Wat een tenenkrommend stukje, dat aan alle kanten rammelt. Als ik eerst lees dat deze man boven een weigeraar gaat hangen met zijn hoofd en pal daaronder dat hij altijd voorzichtig was en nooit roekeloos handelde, dan haak ik af. Daarnaast lijkt het me - zoals hierboven ook al is aangegeven - hoogst onwaarschijnlijk dat de 40 gram kruit die een legale pijl maximaal kan bevatten tot iemands dood leidt. Stijglading is inderdaad ook een dingetje. Ik vermoed echter dat het niet om een vuurpijl gaat, maar om een cake of nog waarschijnlijker een shell. Veel mensen denken immers nog steeds dat er 25 vuurpijlen in een 25 shots cake zitten.

Goed, wie klimt er in de pen en kaart dit even aan bij RTL via de mail? Dit is zo ongekend treurig amateuristisch, daar moeten we toch even op reageren ....

Yup zielig etc inderdaad.
MAAR!

Dat dan meteen zogenaamd die burgemeester heeft gevraagd of ze wou dat het verboden zou worden? Pfff....

Nog een kleine tenenkrommende quote uit het oorspronkelijke nieuwsbericht hiervan

Onder meer de traumahelikopter landde. Het is niet bekend of het om een illegale vuurwerkbom ging. Aangezien het slachtoffer het vuurwerk zelf afstak, heeft het ook niet veel zin dat te onderzoeken'', aldus politiewoordvoerder Menno Hartenberg''

Nog een kleine tenenkrommende quote uit het oorspronkelijke nieuwsbericht hiervan

Onder meer de traumahelikopter landde. Het is niet bekend of het om een illegale vuurwerkbom ging. Aangezien het slachtoffer het vuurwerk zelf afstak, heeft het ook niet veel zin dat te onderzoeken'', aldus politiewoordvoerder Menno Hartenberg''
Ja die is wel echt heel erg tenenkrommend.

Ik heb het artikel ook even doorgestuurd naar de VuurwerkVrouwen en die zijn as we speak met een reactie bezig!

Jammer van het slachtoffer, maar wat een hypocriet gelul van die Saskia zeg! En maar lullen over voorzichtig wat vuurpijlen afsteken. Ze weet donders goed dat meneer een illegale shell heeft afgestoken. Nog kwader word ik op de redactie van RTL en de makers van de documentaire. Klakkeloos deze onzin publiceren zonder onderzoek te doen. Dit wordt weer opgepikt door lokale of landelijke politici en weer een nagel aan onze doodskist. Het is zo vals, godver!

Jammer van het slachtoffer, maar wat een hypocriet gelul van die Saskia zeg! En maar lullen over voorzichtig wat vuurpijlen afsteken. Ze weet donders goed dat meneer een illegale shell heeft afgestoken. Nog kwader word ik op de redactie van RTL en de makers van de documentaire. Klakkeloos deze onzin publiceren zonder onderzoek te doen. Dit wordt weer opgepikt door lokale of landelijke politici en weer een nagel aan onze doodskist. Het is zo vals, godver!
Helaas helemaal mee eens.

Bijna alle ongelukken komen van legaal vuurwerk: ALDUS DE SLACHTOFFERS! Ja lijkt me verzekeringstechnisch en politietechnisch niet handig om te zeggen als je halve hand eraf ligt dat het door illegaal vuurwerk komt. Dus dan maar het rotje en de vuurpijl de schuld geven.....

Ik word er ook schijtziek van!!!

Is dit de nieuwe manier om mensen van het vuurwerk af te krijgen?
Schuldgevoel aanpraten en zielig doen werkt altijd heel goed.
Bah bah bah ik hoor mijn familie en collegas alweer tegen me zeuren.
Zou je dat nog wel doen?
Pas ermee op.
Om te kotsen hoe ze de mensen bang maken met onzin.

Tja, ik denk dat het vooral onwetendheid is in dit specifieke bericht. Treurig zat dat het is gebeurd, en ik denk dat mevrouw grotere zorgen heeft dan 'het afpakken van de traditie'. Neemt niet weg dat een redactie wel iets zorgvuldiger te werk mag gaan.

Back
Bovenaan