Dongen stelt vuurwerk ter discussie

Golddigger

VWC lid
Dongen stelt vuurwerk ter discussie

DONGEN - De gemeente Dongen wil een discussie binnen de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant over vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling.

Burgemeester Simone Dirven licht toe: "Wij maken ons grote zorgen, met name over het feit dat kinderen die vuurwerk afsteken, steeds jonger zijn. Vernielingen zijn nog tot daar aan toe, maar van vernielingen aan jezelf kom je je hele leven niet meer af."

Dongen stak in het verleden al in op voorlichting op vijf basisscholen en kwam dit jaar met een informatiekrant. De gemeente ziet echter in dat Dongen in haar vuurwerkproblematiek niet alleen staat: "Deze discussie speelt al langer in België, waar sprake is van vuurwerkverboden. Sinds kort wordt daar ook in Nederland over gesproken", aldus Dirven. "Je kunt daar als Dongen dan ook niet geïsoleerd in staan."

De vuurwerkschade in de nieuwjaarsnacht in de gemeente Dongen wordt geschat op 7.800 euro. Het gaat daarbij vooral om straatmeubilair.

Bron

Helaas is dit weer één van de vele berichten over dit onderwerpen, maar...

Omdat dit in mijn gemeente plaats vind, komt het dan voor mij toch wel erg dichtbij. Ik wil daarom ook graag een brief schrijven naar de burgemeester van Dongen en hopelijk nodigt ze mij uit voor een gesprek/discussie.
Mijn doel van dit gesprek is meer voorlichting over dit onderwerp geven en laten inzien dat het legale vuurwerk niet het probleem is.

Ik hoop dat jullie eventuele tips hebben.

Je moet aantonen dat het Nederlandse vuurwerk veilig is.
Rotjes knallen geen hand/vingers eraf.
Dus dat dit niet het grootste probleem is.
Dat er een CE keurmerk op moet zitten bevestigd het,dat het getest is volgens bepaalde normen.
De ongelukken gebeuren vaak door je niet aan de veiligheidsvoorschriften te houden.
Bij elke hobby,(winter)sport(vakantie) gebeuren ongelukken.
Dat gaan ze ook niet verbieden.
Goede voorlichting en handhaving zal beter werken dan een verbod.
Want men wil toch vuurwerk blijven afsteken en zullen dan het illegale circuit opzoeken om aan vuurwerk te komen wat nog meer ongelukken zal veroorzaken omdat het veel zwaarder vuurwerk is dan het Nederlandse.
Hoop dat je hier wat aan hebt en dan je de beste mensen ervan kunt overtuigen dat de traditie moet blijven bestaan.

Op zich maakt de zwaarte van het vuurwerk niet eens uit. Het er juist mee omgaan voorkomt 99% van de ongelukken in mijn ogen. Maar mooi dat je dit wilt doen Jeroen, ik hoop dat er wat uitkomt iig. Succes met schrijven iig!

Bedankt voor jullie reacties en ben nu bezig met het schrijven van de brief.

Ik hoop dat wanneer de burgemeester zo'n stuk schrijft in de krant, dat ze dan ook het karakter heeft om met mijn in gesprek/discussie te gaan.

Ik denk ook dat een brief de goede manier is om uitgenodigd te worden voor een gesprek?

Ik denk dat het ook handig is om te vermelden dat wij als liefhebbers en forumleden het misbruik van (illegaal) vuurwerk wel als maatschappelijk probleem erkennen maar dat (vooral) de media en instanties de boel verdraaien en dat wij dat helemaal zat zijn omdat het elk jaar erger en gekker wordt. Dat je dus sowieso niet alleen staat in je standpunt maar 1000den mensen achter je hebt staan. :p

En stem gelijk even op de poll, alle kleine beetjes helpen...
De poll staat rechtsonderaan de pagina van Dongen.nieuws.nl.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit bericht niet zo slecht, behalve dan dat de journalist vuurwerk verkeerd heeft geschreven, daar moet 'vuurwerkoverlast' staan... (in de titel)

Wij maken ons grote zorgen, met name over het feit dat kinderen die vuurwerk afsteken, steeds jonger zijn.
En dan gaan we het maar beheersbaar proberen te maken door het te verbieden, net zoals ze dat met zoveel andere dingen in NL doen. Dan wordt het hier straks net als Noord Korea, waar men voor jou bepaalt wanneer jij plezier hebt, met wat jij plezier hebt en hoe jij plezier hebt.

Waarom begrijpen ze niet dat als je in een vrije maatschappij zoveel verboden en regels gaat opleggen dat het gevolg is dat mensen autoriteit steeds minder serieus gaan nemen, met alle gevolgen van dien? Dit geldt trouwens niet alleen voor vuurwerk. Waarom kan men in landen waar minder strenge regels gelden wel gewoon een leuk oud en nieuw met vuurwerk hebben en wij niet?

Zo heb een reactie terug, heb het mailadres van de secretaresse van de burgemeester en zij garandeert mij dat het onder de ogen komt van de burgemeester. Eventueel doe ik het ook nog op de post.
Nu nog even door mijn vriendin de brief op spelfouten laten controleren (wel zo netjes) en dan op sturen.

Hoop volgende week op reactie en dan post ik dat hier!

Zo heb een reactie terug, heb het mailadres van de secretaresse van de burgemeester en zij garandeert mij dat het onder de ogen komt van de burgemeester. Eventueel doe ik het ook nog op de post.
Nu nog even door mijn vriendin de brief op spelfouten laten controleren (wel zo netjes) en dan op sturen.

Hoop volgende week op reactie en dan post ik dat hier!

Goed bezig kerel! Houd ons op de hoogte veel succes!

Lieve vuurwerkvrienden,

Ik heb een reactie gehad van de gemeente Dongen, namens de burgemeester.
Echt duidelijk antwoord wordt er niet gegeven, maar dat is denk ik altijd zo in de politiek. Weet ook nog niet precies hoe ik ga reageren, maar wil in ieder geval mijn hulp aanbieden wat betreft mijn kennis op dit gebied en eventueel mee helpen over voorlichting.

Ik heb kennisgenomen van de inhoud van uw onderstaande mail.
Op de eerste plaats wil ik u danken voor uw maatschappelijke betrokkenheid.

Graag wil ik naar aanleiding van uw mail het volgende opmerken.
Om aan de maatschappelijke behoefte tijdens de jaarwisseling vuurwerk af te steken tegemoet te komen heeft de Rijksoverheid in het zgn. Vuurwerkbesluit een groot aantal regels vastgelegd.
De gemeente Dongen onderschrijft deze regels en streeft dan ook niet naar een vuurwerkverbod.

Wat de gemeente Dongen via o.a. het uitbrengen van een extra Gemeentelijke Informatiekrant (die geheel gewijd was aan “vuurwerk”) wel heeft geprobeerd, is te bevorderen dat het afsteken van vuurwerk buiten de aangewezen tijd zoveel mogelijk wordt voorkomen en, vooral, dat het afsteken van vuurwerk veilig gebeurt. Het was en is niet de intentie vuurwerk in Dongen te verbieden.

Het is voor dit laatste aspect waarvoor ik een pleidooi heb gehouden en dan met name richting de kinderen en hun ouders/verzorgers.
Nogmaals, ook de gemeente Dongen vindt dat er tijdens de jaarwisseling vuurwerk afgestoken mag worden maar dan wel op een veilige manier.

Ik vertrouw erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

De Burgemeester van Dongen

Back
Bovenaan