Dit jaar geen blinde ogen door vuurwerk meer?!

SniperX

VWC lid
Rotterdam, 22 december - Tijdens de jaarwisseling komen er ieder jaar weer vele vuurwerkslachtoffers bij. Helaas is oogletsel een van de meest voorkomende vuurwerkletsels; zo kwamen er vorig jaar zelfs 16 blinde ogen bij. De preventiecampagne van HetOogziekenhuis die enkele jaren geleden gestart is, heeft inmiddels via Het Oogzorgnetwerk landelijk bereik gekregen. Samen met de partners uit dit oogheelkundige netwerk, de Nederlandse Vereniging van Optiekbedrijven, het Oogfonds, Stichting Vuurwerkpreventie en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap wordt het dragen van de vuurwerkbril actief gepromoot.

Foto: v.l.n.r. leerling van het Scheepvaart en Transport College Rotterdam neemt een vuurwerkbril in ontvangst van Hugo de Jonge (wethouder Onderwijs, Jeugd en Gezin - Gemeente Rotterdam) en Tjeerd de Faber (oogarts Het Oogziekenhuis Rotterdam).

De vuurwerkbril is speciaal ontwikkeld om oogletsel te voorkomen, beschermd tegen vuurwerk en kan letsel voorkomen bij zowel mensen die vuurwerk afsteken als omstanders. Op diverse scholen zijn deze weken gratis vuurwerkbrillen uitgedeeld. Zo hebben vandaag Hugo de Jonge (wethouder Onderwijs, Jeugd en Gezin - Gemeente Rotterdam) en Tjeerd de Faber (oogarts van Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap) vuurwerkbrillen uitgedeeld aan leerlingen van het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College.

Sinds drie jaar wordt door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, het gezelschap waar alle oogartsen in Nederland bij aangesloten zijn, het aantal en de ernst van oogletsels veroorzaakt door vuurwerk landelijk geregistreerd. Opmerkelijk is dat het in 53 procent van de slachtoffers omstanders betrof. Verder is de helft van alle slachtoffers jonger dan 19 jaar. Uit deze cijfers blijkt dat mensen zich nog niet voldoende bewust zijn van de gevaren van vuurwerk in de ogen, aldus Tjeerd de Faber.

De volgende tips zijn dan ook op z’n plaats: realiseer je dat je andere mensen kunt raken als je vuurwerk afsteekt en realiseer je dat je geraakt kunt worden als je naar vuurwerk kijkt.

Ook dit jaar zet Het Oogzorgnetwerk samen met haar campagnepartners alles op alles om het aantal slachtoffers te beperken. Via een speciale actie geïnitieerd door Stichting Vuurwerkpreventie is het voor ondernemers en particulieren mogelijk om een basisschool door middel van sponsoring te voorzien van vuurwerkbrillen: www.gratisvuurwerkbril.nl . Op de afdeling Oogheelkunde van de aangesloten partnerziekenhuizen van Het Oogzorgnetwerk wordt de verkoop van deze brillen georganiseerd. En tot slotheeft Pearle Opticiens zich de afgelopen week ook aangemeld als samenwerkingspartner en meer dan 2500 vuurwerkbrillen beschikbaar gesteld.

http://www.assistentensite.nl/?nav=nieuws&sub=algemeen&deep=&cmd=detail&id=818

Heb een voorbeeld functie als freak zijnde vind ik.
Dus ik/wij dragen altijd een veiligheids bril.

Hoop dat er velen zullen volgen.

Ik zorg sinds een paar jaar altijd voor veiligheidsbrillen voor mijn toeschouwers. Wat mij betreft een absolute must.

Wat je ook doet, altijd een vuurwerkbril op!
Of je nu afsteekt of toekijkt, het is altijd handig als je zo'n bril ophebt!
Kan zomaar eens voorkomen dat je blind word.

naar mijn idee koop ik het gewoon voor de mensen om me heen.
als je zoveel geld uitgeeft aan vuurwerk dan moet een bril eraf kunnen.
Is beter dan de rest van leven met een oog of helemaal niet kunnen zien.
greetzzz

Back
Bovenaan