Elk gerelateerd nieuws hoort thuis op het forum. Het niet plaatsen is zoiets als je handen voor je ogen houden als je huis in de brand staat. Feit is dat onze hobby vaak onder vuur staat. Ik word, net als jullie, meestal niet vrolijk van de berichten met een gekleurde of vooringenomen schrijfstijl. Er zijn nu eenmaal problemen die opgelost moeten worden, maar een goede discussie begint met een sterke basis. Feiten en respect vormen een soort beginsel. En daar gaat het helaas al mis.
Zelfs als een artikel, column of item wordt gebaseerd op een feit, is de verleiding erg groot om de populaire zijde van de discussie te zoeken. Mensen houden van sensatie en lezen liever over "gedonder met zwaar vuurwerk" of een "vondst van 200 nitraatbommen!". Dat verkoopt beter en daar moet de media (zeker in crisistijd) het gewoon van hebben.
Wel moet ik zeggen dat ik anders omga met de media sinds ik zelf met ze in de weer ben geweest. Ik heb geleerd dat deelnemen aan een discussie of debat niet altijd opportuun is. Kom ik even terug op het beginsel van respect en feiten. Ik heb zelden fatsoenlijk het woord gekregen, maar werd structureel in het gedaagdenbankje geduwd. Daarna ben je schietschijf voor iedere hersenscheet van de interviewer of opponent. Ik zoek daarom tegenwoordig meer mijn heil in de luwte. Met een rotsvast vertrouwen dat er ook voldoende mensen moeten zijn die WEL graag een eigen mening willen vormen over onderwerpen als deze. Als die groep groeit, ontstaat hopelijk een situatie waarin we fatsoenlijk en met respect kunnen werken aan oplossingen. Tot die tijd ga ik geen interview of gesprek met journalisten meer aan.
Maar dit terzijde. Ik vind dat de berichten, hoe negatief ook, wel vermeld moeten worden. Het is belangrijk te weten wat er speelt ook al hoef je niet deel te nemen aan een discussie omtrent het onderwerp.
Cameo