De Top 2000 is op Radio 2

Torrr

VWC lid
Dit topic is bedacht door Johan ( Pyroguy ) :wink:

De Top 2000 is op Radio 2 voor veel mensen vaste prik aan het einde van het jaar. Radio 2 zend deze laatste week van het jaar een lijst uit de 2000 beste nummer aller tijden. Klokslag 00:00 op 1 januari is het afgelopen.

Wat is er nou zo speciaal aan die lijst? Muziek kan je toch ook gewoon opzoeken op internet of de radio aanzetten? Ja, maar dan mis je toch echt wat. Bij de Top 2000 gaat het niet alleen om de muziek, maar om de sfeer; muziek verbindt mensen. Tijdens de lijst vertellen mensen hun verhalen, herinneringen (aan bepaalde nummers) enzovoort. Als het het nog nooit geluisterd hebt raadt ik het je ten zeerste aan, omdat het eigenlijk lastig te omschrijven is.

Mijn ouders luisterden vroeger vaak naar de Top 2000, maar de laatste jaren hebben ze het wel een beetje gehad. Waar ik er toen ik klein was weinig van moest hebben, ben ik er nu helemaal verslaafd aan. De muziek, de sfeer, het is gewoon onbeschrijfelijk. Ik dan ook met smart uit naar de Top 2000 van dit jaar.

De geweldige Top 2000 tune!

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Voor de verandering geen Queen op nummer 1 afgelopen jaar, maar The Eagles met het bekende Hotel California.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Praat hier gezellig over de Top 2000! Luister je er ook naar? Wat vind je er van?
Misschien heb je zelfs wel gestemd? :)

Ik heb nog wel een anekdote met betrekking tot de Top 2000 van 2008.

In 2008 vierde ik oud en nieuw bij wat toen mijn beste vriend was. Hij is nogal een opgewonden standje en dat zou die avond ook blijken. Oud en nieuw 2008 was dus eigenlijk "zijn" feestje en hij wilde hier optimaal van genieten. Hij was dan ook voor het eerst de regisseur van het grote feest.

Dus wij hebben die dagen achterlijk veel samen gedaan. Shoppen, koken, eten, (bier) drinken, vuurwerk afsteken, aangifte doen van een verloren portomonnee en noem maar op. Alles ging oudjaarsdag erg lekker, ondanks de forse kou van die dag (-5 graden).

Wij zijn de hele dag buiten aan het stoken geweest, maar in de avond zijn wij rond een uur of half 11 naar binnen gegaan. Bij hem stond de TOP 2000 dan ook op, op de televisie. Rond een uur of 11 kwam er een nummer voorbij dat hij helemaal te gek vond en hij wilde de tv dan ook harder zetten.
Toen hij dat deed kreeg hij een uitbrander van zijn vriendin én moeder en zij verboden hem de tv harder te zetten. Hierop werd hij kwaad en begon hij te tieren: verdomme, ik mag de tv niet eens harder zetten. En dit is verdomme nog wel mijn huis en mijn oud en nieuw!

Oh wat was hij kwaad zeg. Dus toen zijn wij naar de hobbykamer gegaan om wat matten voor te bereiden voor 12 uur. Hij heeft nog ruim een half uur lopen tieren en briesen tijdens het klaar maken van die matten hahahahaha.

Toen kwam 10 over half 12 het leukste. Blijkbaar kwam er in de TOP 2000 een nummer voorbij wat zijn moeder en vriendin geweldig vonden. Ineens stond de tv loeihard aan en waren zij aan het meezingen. Dat was de druppel voor mijn maatje. Hij bedacht zich geen moment, stormde de trap af en werd mij toch een partij kwaad in de woonkamer! Schelden, tieren, hahahahaah. Nog voor het 12 uur was, werd de spanning hem blijkbaar al te veel hahaha. Hele discussie over wie de baas was over de tv en dat het allemaal zo oneerlijk was. Wat een gedoe zeg. Ik heb toen die maat maar geprobeerd te kalmeren door hem een biertje te geven.

Maar man, man, man, man. Wat een spanning kwam naar boven door die TOP 2000. Een momentje TOP 2000 voor mij, om nooit meer te vergeten :p

Ik had er vroeger wel wat mee, maar nu niet meer.
Mijn muzieksmaak is anders dan de gemiddelde mens.
Ik wordt gek van nummers zoals, the beatles (Splut), Meatlove, Greece, fame en ga maar zo door.
Aangezien je die vaka hoort in de top 2000, zet ik de radio weer snel op de 3FM.
Dan serious request, is beter te doen.

En dan hebben het nog NIET over hotel California gehad.

Ik ga mijn mond spoelen.

Ik had er vroeger wel wat mee, maar nu niet meer.
Mijn muzieksmaak is anders dan de gemiddelde mens.
Ik wordt gek van nummers zoals, the beatles (Splut), Meatlove, Greece, fame en ga maar zo door.
Aangezien je die vaka hoort in de top 2000, zet ik de radio weer snel op de 3FM.
Dan serious request, is beter te doen.

En dan hebben het nog NIET over hotel California gehad.

Ik ga mijn mond spoelen.

Ik vind dit juist heel sfeervolle nummers.
Op Serious Request hoor je vaak de nummers die je heel het jaar hebt gehoord op 3fm, SlamFm en soortgelijke zenders... Die komen dan echt mijn neus en oren uit. Ben dan echt toe aan wat anders, en in de Top 2000 hoor je dan vaak nummers die je op veel andere zenders niet hoort.

Van mij mag ie weer hoor. Ieder jaar is het weer een genot om naar te luisteren. Dit luisteren kan ik het hele jaar door doen. Alles staat tegenwoordig op mijn Harde schijf. Maar de laatste paar dagen van het jaar de Top 2000 via de radio beluisteren heeft veel en veel meer.:rolleyes:

Van mij mag ie weer hoor. Ieder jaar is het weer een genot om naar te luisteren. Dit luisteren kan ik het hele jaar door doen. Alles staat tegenwoordig op mijn Harde schijf. Maar de laatste paar dagen van het jaar de Top 2000 via de radio beluisteren heeft veel en veel meer.:rolleyes:

Heb ook de hele Top 2000 op mijn laptop staan, maar de magie mist dan toch echt.

Tja wat is er leuk aan de top 2000? Ontzettend veel! De toewijding,en passie,van de presentatoren. De feiten,en weetjes over bepaalde nummers. De verhalen van mensen,die nachten door halen,om hun numer,of nummers,te horen. Als luisteraar deel te nemen,aan een zeer rijke muziek geschiedenis. Nummers,herkennen,van de vorige keren,mee bleren. En vooral genieten,met iet,s lekkers,en een drankje. Beter kan eigenlijk niet,voor mij dan,:)

@ Skyrider, mooi omschreven.
Zo ervaar ik (en velen in mijn omgeving) deze lijst ook. Naast de ongekende muzikale variatie geeft vooral het aftellen naar nr. 1 mij ongekend melancholische gevoelens. Soms heb ik echt kippenvel, vooral als de zo herkenbare top 2000 tune weer even door het huis klinkt.
Op elke deur hangt een lijst, en elke radio in het huis staat op radio 2 gedurende de laatste dagen van het jaar. En wat klinkt die muziek heerlijk tijdens het oliebollen bakken!
De lijst symboliseert voor mij hét ultieme oud en nieuw gevoel...:)

Ik wil dit topic toch weer even onder de aandacht brengen. De stemweek is afgelopen vrijdag begonnen, dus er kan nu volop gestemd worden! :)

Ik heb zojuist gestemd :D

Scorpions - Hello Josephine
Slade - Merry Christmas everybody
Thin Lizzy - Whiskey in the jar
Slade - Far far away
Stevie Wonder - Isn't she lovely
Roxy Music - Love is the drug
Supertramp - Give a little bit
Tom Petty & The Heartbreakers - Refugee
REO Speedwagon - Keep on loving you
Roxy Music - More than this
Roxy Music - Avalon
Toto - Stop loving you
Scorpions - Wind of change
R.E.M. - Losing my religion
Rowwen Hèze - Limburg
Toto - Africa

Laatst bewerkt:
Mijn lijstje van de top200 voor dit jaar:

Bryan Adams - Summer of '69
Acda & De Munnik - Het regent zonnestralen
Acda & De Munnik - Niet of nooit geweest
Anouk - Michel
Enrique Iglesias - Hero
Coldplay - The scientist
Coldplay - Clocks
Bløf & Counting Crows - Holiday in Spain
Guus Meeuwis - Brabant
Guus Meeuwis - Geef mij je angst
James Blunt - Goodbye my lover
Guus Meeuwis - De weg
Daniel Powter - Bad day
Coldplay - Viva la vida
Coldplay - Every Teardrop Is A Waterfall
Coldplay - Paradise
Birdy - Skinny love
Gavin Degraw - Sweeter
Ed Sheeran - The A Team
The Fray - How to save a life

Mijn lijstje van de top200 voor dit jaar:

Bryan Adams - Summer of '69
Acda & De Munnik - Het regent zonnestralen
Acda & De Munnik - Niet of nooit geweest
Anouk - Michel
Enrique Iglesias - Hero
Coldplay - The scientist
Coldplay - Clocks
Bløf & Counting Crows - Holiday in Spain
Guus Meeuwis - Brabant
Guus Meeuwis - Geef mij je angst
James Blunt - Goodbye my lover
Guus Meeuwis - De weg
Daniel Powter - Bad day
Coldplay - Viva la vida
Coldplay - Every Teardrop Is A Waterfall
Coldplay - Paradise
Birdy - Skinny love
Gavin Degraw - Sweeter
Ed Sheeran - The A Team
The Fray - How to save a life

Hoe kan je op 20 liedjes stemmen, bij mij mag ik er maximaal 15 en minimaal 5 stemmen.

Vroeger altijd als ik met mn vader in de auto zat, top2000. Als ik beneden kwam voor een kop thee, top2000. Onder het oliebollen bakken, top2000. De rit om vuurwerk te halen, top2000. Helaas kan ik niet meer van mn vaders fanatisme genieten omdat hij 2 jaar geleden overleden is. Ik ben mn vader verloren, maar een traditie rijker.

Hoe kan je op 20 liedjes stemmen, bij mij mag ik er maximaal 15 en minimaal 5 stemmen.

Je kan in eerste instantie op 15nummers stemmen die zei geselecteerd hebben maar daarna kan je nog 5 vrije keuzes doen.

Ik denk dat dit het antwoord is op je vraag

Ondanks de steeds triester wordende bedoening die de top200 is, luister ik toch elk jaar weer.
Dit jaar ook weer gestemd met die verschrikkelijk beperkte voorkeuzelijst.
4 jaar geleden wel kippenvelmomentje gehad op Troy van Sinead o'Coonor vlak voor de vuurwerkverkoop begon de 31ste. We stonden allebei in de winkel, waren al moe, maar door dit nummer konden we er weer een dag tegenaan.
M'n keuzes dit jaar:
Soft Cell - Tainted love
Visage - Fade to grey
Ultravox - Dancing with tears in my eyes
Bronski Beat - Smalltown boy
Depeche Mode - People are people
Killing Joke - Love like blood
Cult - She sells sanctuary
Chris Isaak - Blue hotel
B 52's - Love shack
Depeche Mode - Enjoy the silence
Chris Isaak - Wicked game
Cranberries - Zombie
Tori Amos - Cornflake girl
Metallica - One
Björk - It's oh so quiet

vrije keus:
sixteen Horsepower - Black soul choir
16 horsepower - black soul choir
Marc Almond - Tears run Rings
Coil - Broken Aura
Nature & Organisation - Bloodstreamruns

Alphaville - Forever young Bee Gees - Stayin' alive Metallica - Nothing else matters Opus - Live is life Queen - Bohemian rhapsody Robert Plant - Big log Sting - Fragile Toto Cutugno - L'Italiano U2 - Where the streets have no name Youp van 't Hek - Flappie Youssou n'Dour & Neneh Cherry - 7 seconds Radiohead - Street spirit Snap - First Last Eternity Van Dik Hout - Laat het los

Laatst bewerkt:
Heb ook even gestemd:
Radiohead - Street Spirit
Radiohead - Paranoid Android
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Oceansize - Women who love men who love drugs
Muse - Plug in baby
Pink Floyd - Shine on you crazy diamond
Pink Floyd - Wish you were here
Muse - Citizen Erased
Radiohead - Idioteque
The Cure - Plainsong
The Cure - Prayers for rain

Edit:
King Crimson - Starless

Laatst bewerkt:
Luisteren is altijd geweldig, maar het stemmen een hel. Er zijn zoveel goede nummers, kies daar maar eens 20 uit...
Metallica - Nothing else matters
Falco - Jeanny
Prince & the Revolution - Purple rain
Coldplay - The scientist
Coldplay - Viva la vida
Snow Patrol - Chasing cars
Toto - Africa
Adele - Rolling In The Deep
AC/DC - Thunderstruck
Guns n' Roses - Sweet child o' mine
Herbert Grönemeyer - Der Weg
Police - Roxanne
Crowded House - Don't dream it's over
Cranberries - Zombie
Dire Straits - Romeo and Juliet

Sting - Fragile
Michael Bublé - Feeling Good
The Killers - When you were young
Queen - Bohemian Rhapsody
Kings of Leon - Pyro

Ondanks de steeds triester wordende bedoening die de top200 is, luister ik toch elk jaar weer.
Dit jaar ook weer gestemd met die verschrikkelijk beperkte voorkeuzelijst.
4 jaar geleden wel kippenvelmomentje gehad op Troy van Sinead o'Coonor vlak voor de vuurwerkverkoop begon de 31ste. We stonden allebei in de winkel, waren al moe, maar door dit nummer konden we er weer een dag tegenaan.
M'n keuzes dit jaar:
Soft Cell - Tainted love
Visage - Fade to grey
Ultravox - Dancing with tears in my eyes
Bronski Beat - Smalltown boy
Depeche Mode - People are people
Killing Joke - Love like blood
Cult - She sells sanctuary
Chris Isaak - Blue hotel
B 52's - Love shack
Depeche Mode - Enjoy the silence
Chris Isaak - Wicked game
Cranberries - Zombie
Tori Amos - Cornflake girl
Metallica - One
Björk - It's oh so quiet

vrije keus:
sixteen Horsepower - Black soul choir
16 horsepower - black soul choir
Marc Almond - Tears run Rings
Coil - Broken Aura
Nature & Organisation - Bloodstreamruns

Hier ken ik er geen één van:shocked:
Zo zie je maar hoeveel liedjes er zijn!
Vanmiddag ook maar stemmen, wordt vast en zeker erg moeilijk.

Back
Bovenaan