Burgemeesters erg bezorgd over opkomst zwaar illegaal vuurwerk

Guusje

VWC lid
Burgemeesters erg bezorgd over opkomst zwaar illegaal vuurwerk

3-01-22 21:25

De 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad gaan met het nieuwe kabinet praten over de opkomst van heel zwaar illegaal vuurwerk. Hoewel maar een relatief kleine groep mensen dit soort vuurwerk afsteekt, maken de burgemeesters zich er erg veel zorgen over. Vooral omdat deze "bommen" ook richting hulpverleners en medemensen worden gegooid, zegt Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen.

De 25 voorzitters van de veiligheidsregio's bespraken maandagavond het verloop van de jaarwisseling. Wegens de coronacrisis gold er een algeheel vuurwerkverbod. "Zwaar illegaal vuurwerk zoals cobra's en mortierbommen is sowieso verboden, maar we constateren dat het steeds vaker opduikt. We moeten echt bespreken hoe dat aangepakt gaat worden, voordat het helemaal uit de hand loopt", aldus Bruls.

Volgens de burgemeesters is er dit jaar ondanks het vuurwerkverbod wel erg veel vuurwerk afgestoken, veel meer dan vorig jaar. Er is ook meer vuurwerk dan ooit in beslag genomen, maar dat roept de vraag op hoeveel vuurwerk er dan in omloop was, aldus Bruls. "We vinden dat het nieuwe kabinet een meerjarenstrategie moet vaststellen voor vuurwerk en de jaarwisseling. Als veel eerder in het jaar bekend is wat de regels zijn, is het voor handhavers ook makkelijker om voorbereidingen te treffen. En dan moeten de regels voor elke gemeente gelijk zijn."

Het Veiligheidsberaad wil dat er ook afspraken gemaakt worden met de buurlanden België en Duitsland. "In Nederland zijn veel soorten siervuurwerk verboden, maar over de grens is het wel te koop. Dat maakt een vuurwerkverbod zeker in de grensstreek vrij lastig te handhaven. We moeten er paal en perk aan stellen", vinden de burgemeesters.

https://www.nu.nl/binnenland/6176432/burgemeesters-erg-bezorgd-over-opkomst-zwaar-illegaal-vuurwerk.html

Owjee, zou de email zijn aangekomen?

De jacht op Cobras en mortierbommen is duidelijk gestart. Lekker bezig hoor, Bruls!

”.. Als veel eerder in het jaar bekend is wat de regels zijn, is het voor handhavers ook makkelijker om voorbereidingen te treffen. En dan moeten de regels voor elke gemeente gelijk zijn…"

“..Het Veiligheidsberaad wil dat er ook afspraken gemaakt worden met de buurlanden België en Duitsland. "In Nederland zijn veel soorten siervuurwerk verboden, maar over de grens is het wel te koop. Dat maakt een vuurwerkverbod zeker in de grensstreek vrij lastig te handhaven. We moeten er paal en perk aan stellen..”

Het is wel duidelijk waar Bruls met zijn eveneens ongekozen vrienden op uit is: geen lokale, maar een landelijk verbod. En proberen om de verkoop in België en Duitsland (aan NL-ers) te verbieden. Er wordt ook duidelijk gesproken over siervuurwerk, het enige dat in NL nog niet verboden is. Het probleem is bommen en vandalisme, de oplossing ook siervuurwerk verbieden?

Dit is wel hetzelfde clubje die afgelopen november de democratisch verkozen regering heeft overruled en alsnog een tijdelijk verbod voor elkaar heeft gekregen..

Mwa, ik snap dat jullie Bruls niet mogen maar het blijft een nieuwsbericht en in grote lijnen gaat het om cobras en mortierbommen. Prima toch!

Volgens mij zijn de regels bekend. En dat is gewoon dat we dit jaar weer als vanouds 3 verkoopdagen hebben en tussen 18:00 31/12 en 02:00 1/1 gewoon weer legaal Nederlands siervuurwerk mogen afsteken. Daar zit geen woord Spaans bij. En ik geef Bruls gelijk: de regels voor elke gemeenten moeten inderdaad gelijk zijn. Dus afschaffen maar dat lokale verbod in Nijmegen! Wat loop je nu te brullen Bruls: pak de illegaliteit aan en laat ons met rust. Het volk wil dat siervuurwerk blijft, dat is afgelopen jaarwisseling wel duidelijk gemaakt.

En owja, pak ook de alcohol- en drugsproblematiek aan met de jaarwisseling. Want dan ontzorg je de zorg pas écht!

Mwa, ik snap dat jullie Bruls niet mogen maar het blijft een nieuwsbericht en in grote lijnen gaat het om cobras en mortierbommen. Prima toch!

Ik waardeer je positieve insteek maar ik kan er echt niet in mee.

Aangezien Bruls persoonlijk voor een lokaal vuurwerkverbod in Nijmegen heeft gezorgd is wel duidelijk wat hij bedoelt dat het in alle gemeenten gelijk moet zijn..

Hier wordt het nieuwe strijdplan onthuld: Belgische en Duitse verkoop van siervuurwerk aan banden leggen.

Dat ze beginnen over die bommen is puur om de lezer het gevoel te geven dat er nog gezag is wat wil handhaven. Maar de trend is juist om bij falende handhaving maar te komen met nieuwe verboden, in dit geval ons laatste siervuurwerk.

Ik waardeer je positieve insteek maar ik kan er echt niet in mee.

Aangezien Bruls persoonlijk voor een lokaal vuurwerkverbod in Nijmegen heeft gezorgd is wel duidelijk wat hij bedoelt dat het in alle gemeenten gelijk moet zijn..

Hier wordt het nieuwe strijdplan onthuld: Belgische en Duitse verkoop van siervuurwerk aan banden leggen.

Dat ze beginnen over die bommen is puur om de lezer het gevoel te geven dat er nog gezag is wat wil handhaven. Maar de trend is juist om bij falende handhaving maar te komen met nieuwe verboden, in dit geval ons laatste siervuurwerk.

Ik vrees dat je gelijk hebt Guus, ik kreeg bij dit bericht ook die indruk. De bommen worden gebruikt om angst in te boezemen die handig gebruikt kan worden om de verkoop van siervuurwerk bij onze buren aan banden te leggen...

Zo ondertussen beginnen we al tussen de regels door de ware insteek en (kwade) bedoelingen achter de berichtgeving op te pikken.

Bruls streeft er in ieder geval naar om door middel van vuile spelletjes vuurwerk volledig uit te roeien.

Word tijd dat die brulkikker met pensioen gaat :rolleyes:

Misschien moet Nederland eens pas op de plaats maken ipv de omringende landen. Die houden zich zover ik weet netjes aan de Europese vuurwerkrichtlijnen voor particulieren. Alleen Nederland moet er altijd van afwijken.

Als veel eerder in het jaar bekend is wat de regels zijn, is het voor handhavers ook makkelijker om voorbereidingen te treffen. En dan moeten de regels voor elke gemeente gelijk zijn

Die zijn al een jaar van te voren bekend pik, alleen cona gooit steeds roet in het eten.

Oké ik snap de bezorgdheid van de burgemeesters. Maar de heer Bruls vergeet echt iets. Hij verbied namelijk legaal vuurwerk dat stond vast. Mensen grijpen dan naar illegaal vuurwerk en dat vergat hij. Bruls dacht toch naïef en zei nou ik denk wel dat het meeste kruit verschoten is en het een rustige jaarwisseling zou worden, dat had die dus fout. Verbied iets en her komt 10 keer zo hard terug en daar kreeg hij met Wassenberg een deksel op de neus om alsmaar voor te sorteren op het verbod. En nu gaat Bruls huilen het heeft niet gewerkt, blijf dromen het zal nooit werken. Buurlanden zoals Duitsland en België tja wat moet je daar regelen hij slaat de plank volledig mis, het grootste gedeelte is Nederlands in beide landen en dus legaal.

Echter zijn de bommen niet nieuw en ze konden dit weten het wordt het hele jaar afgestoken. Het wordt voor Bruls gewoon tijd om op te stappen, hij moet de eer aan zich zelf houden. Deze man zit in feite gewoon te huilen om iets wat die zelf heeft veroorzaakt, namelijk alles verbieden wat leuk is. De heer Bruls moet toch een zwaar leven hebben komt met dingen en langzaam werkt het averechts mensen hadden gewoon een behoefte aan een feestje, deze mensen hebben geen advies of verbod nodig van Bruls en concorten. Bruls wou macht uitoefenen en dacht met de brandbrief gewonnen te hebben maar helaas pakte het anders uit, iedereen wist het wordt geen succes. Politie gaf snel te kennen we handhaven niet dus bij voorbaat was Bruls al kansloos bezig.

Iedereen wist het ruim van te voren er was in NL meer verkocht. De branche hadden een klapper aan geld verwacht aan een record omzet aan de hand van de voorverkoop die vroeg was gestart. En toen kwam het verbod er aan 19 november jl. Half Nederland zei het al het illegale circuit en buurlanden gaan dikke winst maken en helaas is dit ook gebeurd en onze eigen gezellige winkeliers hebben niets verdiend kregen een zielige compensatie. Maar zij zijn geconfronteerd hoeveel er de lucht in vloog en dan komt Bruls zielig doen, het is een ziekelijke man met rare gedachtes de overheid moet zeggen we nemen jou even niet serieus en doen afstand van jou, weer een verbod zal leiden naar nog meer spul maar het probleem van dit spul is al jaren en niet nieuw. Deze personen staan te ver van het volk af en het blijkt wel weer dat hij het vuurwerkprobleem dus niet kent althans niet goed genoeg en 0 verstand heeft want deze rommel ligt niet bij de buurlanden.

Ik vindt het totaal onbegrijpelijk dat deze man nog macht uit kan oefenen en nog bij de veligheidsregio zit, die man is zelf een gevaarlijk persoon. In feite is dit hele artikel mosterd na de maaltijd en kent deze vuurwerkproblemen dus niet. Verbieden en vergat het vraag en aanbod. Deksel op Bruls zijn neus en nog blijven Brullen. Overheid moet nog langer naar deze kanslozen luisteren en het probleem wordt erger. En de burgemeesters zijn de laatste personen die moeten huilen, ze hebben het zelf in de hand gewerkt en hebben zelf keihard gefaald met Bruls voorop. Bruls het is gewoon tijd om op te stappen, want Nederland neemt je niet serieus en hou de eer aan je zelf. Het is gewoon een mediageil persoon en een machtbelustig persoon dat de plank keer op keer mis slaat, alleen hoe erg ook heeft die dat zelf nou niet door dat de bevolking hem niet serieus neemt.

En bruls is maar een van de vele burgemeesters in dit land he, de grootste brul-aap van allemaal. Hij mag dan wel nationale voorzitter voor een korte periode zijn-niet eeuwig gelukkig- maar mbt de algehele materie is hij geen vuurwerk-expert. Net zoals Grapperhaus (justitie) dat ook niet was.
Dus taak voor de nieuwe regering: zet kundige mensen op deze zaken, raadpleeg de branche, vuurwerkexperts, verkopers, (wijk)agenten, slachtofferhulp, artsen die behandeld hebben de afgelopen 5 jaar, etc.

Een maatschappelijk probleem los je op door diepgaand onderzoek, niet door symboolpolitiek.

Ik durf wel te stellen dat de handjes die verdwenen zijn de schuld van o.a. Bruls is.
Je zien totaal het effect niet van een verbod omdat ze compleet op een andere planeet wonen.

Back
Bovenaan