Brandweer GB staakt op vuurwerknacht Guy Fawkes

Cameo

VWC lid
Guy-Fawkes---overview.jpg

Brandweerlieden in Groot-Brittannië zijn van plan te gaan staken op Guy Fawkes Night, ook wel bekend als de Bonfire Night of de vuurwerknacht. De aangekondigde acties tuiten nu al op veel protest in eigen land.

De vakbonden voeren actie tegen aangekondigde bezuinigingen van de Britse regering op de brandweer. Ze roepen leden op tot protesten vergelijkbaar met die in Frankrijk, waar rellen uitbraken na aankondiging dat de pensioenleeftijd verhoogd zou worden naar 62 jaar.

Politici in Groot-Brittannië spreken ondertussen hun afschuw uit over de aangekondigde stakingen. Zij denken dat de vakbonden actie willen voeren over de rug van burgers en zijn bang dat er misschien zelfs doden zullen vallen.

De Guy Fawkes Night is de herdenking op 5 november van het katholieke complot om de protestantse koning van Engeland af te zetten.

Bron: www.powned.tv

Hmm nog nooit van die nacht gehoort..... Maar het lijkt me geen slecht idee dat we die ook eens in Nderland moeten gaan invoeren! Haha.

Misschien dat iemand iets meer diepgang kan geven over die nacht met betrekking tot het vuurwerk? Ben er wel benieuwd naar.

Daar hebben we ons in het Museum ook al eens in verdiept. Enkele informatieve links:

Guy Fawkes night - de traditie

Guy Fawkes dag - Oud en nieuw in November

En we hebben er zelf ook een keer flink meegestookt:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

De Engelsen zelf moeten nog een beetje wennen aan al dat vuurwerk op deze dag. Van oudsher kennen ze er eigenlijk alleen de Bonfires. Dat zijn "brandstapels" zoals wij ze ook wel kennen op sommige plekken met oudjaar. Mensen komen dan bij elkaar en vieren feest.

De verkrijgbaarheid van vuurwerk en het assortiment heeft de afgelopen 10 jaar echter een behoorlijke vlucht genomen. Steeds meer mensen kopen steeds meer vuurwerk en de traditie wordt steeds meer naar die van "een vuurwerknacht" getrokken.

Wel is er nog steeds een enorm verschil tussen de beleving van een Hollandse Vuurwerkliefhebber of een gemiddelde Engelsman die wat vuurwerk koopt. Zo stonden wij er voor enkele honderden ponden aan vuurwerk achter in de auto te laden, terwijl het overige publiek in de winkel met open mond stond te kijken en slechts een pak sterretjes of wat
"potjes" bestelde :D Toen we de dag erna opnieuw in de winkel stonden en bijna weer net zoveel kwamen halen sloeg ook de verkoper stijl achterover. Dat zijn ze daar dus niet gewend. Voor ons Hollanders is het dus echt feest.

Maar ... zorg dat je iemand kent die er woont, want vuurwerk mag alleen afgestoken worden op een eigen stuk erf/grond. Hoe streng die regel wordt toegepast weet ik niet, maar wij kennen gelukkig een prominent VWM-lid die er al ruim 15 jaar woont. En dat scheelt :cool:

Cameo

Laatst bewerkt:
tijdens het vluchtig bekijken van je filmpje las ik toevallig iets intressants .
de cakes in Engeland mogen max 1,5 kg wegen en vuurpijlen 190 gram !!! :thumbsup:
dat is toch echt ff een tandje zwaarder als bij ons .
mischien mag ik het mij niet afvragen maar hoeveel vuurwerk ongelukken gebeuren er dan in Engeland ?
het zal denk ik wat het sier vuurwerk betreft niet veel zijn zeker
want alles blijft in deze gewichts klassen netjes staan denk ik :)

Tja, alles is anders in Engeland, Magnolia. Zowel in de winkel als bij de artikelen krijg je uitstekende, maar ook nadrukkelijke voorlichting. Zo werd mij uitvoerig uitgelegd hoe ik een sterrenmijn moest fixeren. De verkoper was uitermate serieus en nam de tijd.

Verder geloof ik dat het gegeven van de 190 grams pijlen inmiddels ook achterhaald is (filmpje is uit 2005). Men heeft de opslagregels aangescherpt, waardoor niet iedere dealer deze zware pijlen meer kan/mag aanbieden. Dit heeft de prijs ook weer flink opgedreven van de exemplaren die WEL aangeboden kunnen worden. Ook daar gaan de regels dus langzaam onze kant op. In 2005 kon men er nog legale signaalpijlen kopen die het zeer behoorlijk deden. Ik heb begrepen van een kennis in de UK dat deze nu ook niet meer in de handel zijn.

Dan over de ongelukken; de cijfers moet ik eens gaan achterhalen, want ik ben daar eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Ik weet zeker dat het onderwerp (letsel/vandalisme/voorlichting) ook in Engeland een belangrijke rol speelt. Zo hebben zij net als in Nederland nog steeds jaarlijks campagnes om met name ongelukken door/met kinderen te helpen voorkomen. Maar nogmaals; exacte cijfers moeten we maar eens opduikelen.

Maar goed, we gaan zeer offtopic. Laten we hier verder praten over de stakende brandweermannen uit het bericht :bye:

Cameo

ach ja je hebt soms die dingen die je een beetje afleiden .
maar je hebt helemaal gelijk .
ik denk dat het nog wel eens een mooie boel kan gaan worden daar met al die vuren en een stakende brandweer .
je kunt het nou wel afschuwlijk vinden als polietici , maar bedenk je nou ook eens waarom men zo boos is geworden voor dat je de centen in je zak steekt

Back
Bovenaan