Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal herinneren we ons het moment dat we voor het eerst vuurwerk mochten kopen, nog als de dag van gisteren. Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk? Plaats het hier! Als je daarvan nog foto's hebt, bijvoorbeeld van het vuurwerk of de showroom, vergeet die dan niet te plaatsen.

Ik denk bij de vuurwerkwinkel Herveld, leuk klein zaakje om wat thunderkings en rotjes te halen

Winkel in Voorhout die er nu niet meer is en Jan van Kan in Noordwijk zijn voor mij de winkels waar ik leuke herinneringen aan bewaar.

Boerenbond Vuurwerk in Zevenbergen. Dat was we toch een ervaring. Vanuit huis werd er nooit vuurwerk gekocht. Toen zag ik een keer een vuurwerk compilatie op YouTube voorbij komen en wilde ik het toch eens proberen. Ook al vond ik het best wel spannend.

Bij ons in de buurt zat een fietsenmaker, die verkocht al vuurwerk sinds ik mij kan herinneren, Jo Sluyter was zijn naam. Ik kocht dan mijn eerste flikkersterren zelfstandig en was denk ik rond de 7 jaar. Eerder mocht ik niets kopen van mijn ouders. Dit was dan in 1978 en weet die dag nog goed te herinneren als de dag als gisteren. Daar kwam ik dan met 0,15 cent waar ik dan een klein pakje met 10 sterretjes van kon kopen. Daarna kocht ik kleine pakjes rotjes, kleine rode bommetjes met zwarte letters, per 5 verpakt voor 0,25 cent, wat dan best wel duur was als je er nu zo over denkt. Dit was mijn eerste winkel en eerste kennismaking met vuurwerk dat ik zelf had gekocht. Helaas zijn ze 5 jaar geleden gestopt, zij hadden al die tijd alleen maar Broekhoff, dus Broekhoff heeft voor mij altijd een plek in mijn hart veroverd en is eigenlijk stiekem mijn favoriete importeur, alleen al vanwege nostalgisch oogpunt.

Dat moet toch wel Leenaers in Oosterhout geweest zijn, een meubelzaak waar ik vroeger tegen de kerst het complete foldertje met bestelnummers en prijzen van uit m'n hoofd kende. De astronouten, kanonslagen, shising crackers, bamboo crackers en de jumping jacks waren favoriet. In die tijd mocht je nog vanaf 10 uur in de ochtend stoken en de voorraad moest dus aanzienlijk zijn om dat vanaf 10 uur tot 2 uur (en een beetje later) in de nacht vol te houden

Dat is inmiddels alweer 40 jaar geleden.
Ik was een jaar of 8 en ging naar Tommy de wit, een plaatselijke kapper:p........jazeker...dat kon toenertijd.
Vol verwondering keek ik mijn ogen uit naar al het vuurwerk wat in punts toelopende rieten manden in de winkel stond, en vanaf die dag was ik verkocht/verslaafd.
Rotjes,toen nog per pakje verkocht, gillende keukenmeiden,Romeinse kaarsen,voetzoekers,grondbloemen,fontijnen,Appolo pijlen, donderslagen en paketten in doorzichtige pvc kokers toverden een glinster in mijn ogen.
Wat een geweldige tijd was dit, en wat een mooie herinneringen heb ik aan al die jaren tot nu toe over gehouden.

Veneboer in Hoogeveen, 40 jaar geleden voor het eerst daar gekocht en je kunt er nog steeds vuurwerk kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan