Hoewel het alweer erg laat in het jaar is en het bij de vuurwerkimporteurs natuurlijk onwijs druk is, kon ik toch nog langskomen bij Schuurmans Vuurwerk in Leeuwarden. Vrijdag 2 november vroeg op, om 07.11uur in de auto op weg naar Leeuwarden alwaar ik om 09.00uur een afspraak had met Wieger van der Veen.
Bij binnenkomst werd het mij al direct duidelijk hoe druk het was, mensen liepen snel door de gang en er werd druk getelefoneerd. Met Wieger nam ik plaats in de rustige en prachtige showroom, ieder jaar lijkt die mooier te worden!
Schuurmans 2011
Wieger heeft het doel gesteld om het imago van Schuurmans te veranderen in de komende jaren, hij wilt het weer terugbrengen naar het oude niveau waarbij het vuurwerk stond voor kwaliteit en vernieuwing. De laatste 2 jaar heeft Wieger daar al flink op aangestuurd en dit zal de komende jaren worden doorgezet.
Opvallend voor dit jaar was de introductie van 2 nieuwe lijnen (Imperial en Shogun) en in totaal een enorm aantal artikelen terwijl we ook veel horen dat er wat rustiger aan wordt gedaan met oog op de CE-keuring en alles wat daar bij komt kijken. Wieger had hier een verklaring voor die ik voor het eerst hoorde; de CE-nummers mogen niet gevoerd worden op de vuurwerkartikelen, want er moet nog een vervolgmodule voor kwaliteitswaarborging worden toegevoegd. Deze heeft niemand nog en daar zijn een aantal, waaronder Schuurmans, wel mee bezig, maar voorlopig mogen de artikelen geen CE-nummers bevatten op de labels.
Daarom heeft Schuurmans zich niet meer gericht op het CE, de groepen hebben zij tenslotte toegewezen gekregen, maar de tijd en het geld die zij er anders extra in zouden steken, hebben zij nu in die 2 lijnen en nieuwe artikelen gestoken.
De lijn Kaboom gaat eruit, de bestaande voorraad zal worden verkocht en niet meer worden aangevuld. Dit concept is niet aangeslagen, de naam en de labels bleken niet pakkend genoeg, de labels zijn ook een keer veranderd, maar ook dat heeft niet geholpen.

Schuurmans 2012
Men zit niet stil bij Schuurmans en ook voor volgend jaar staan er alweer een aantal artikelen klaar. De precieze producten zullen we pas in 2012 kunnen bespreken natuurlijk als het definitief is, maar Wieger gaf toch al wel wat informatie. Zo zal en er een nieuwe en kwalitatief betere single shot komen met hardere knal, ze heten Bullets, gaan per 12 in een pakje en krijgen het uiterlijk van Shotgun-patronen. Verder zijn ze bezig met Romeinse Kaarsen en mines die er op kwaliteit uit moeten gaan springen. Zo zullen er zo’n 12-13 artikelen komen waarvan ook zeker een aantal die nooit eerder op de markt zijn gekomen, maar ook een oude vertrouwde komt zeker terug; de Diamond Screamer!
Verder zal volgend jaar blijken dat Schuurmans zich niet meer zal bezighouden met de kleine vuurwerkartikelen zoals kanonslagen voor een prikkie. De enige die overblijft is de Astronaut en die zal in kwaliteit worden verbeterd. Op de kleine artikelen worden tegenwoordig zoveel kortingen gegeven, dat de kostprijs en daarmee de kwaliteit sterk moet dalen om toch niet al teveel er op toe te hoeven leggen. Schuurmans wilt meer kwaliteit bieden, het kleine spul zal dus verbeterd worden of uit het assortiment worden gehaald en dat geldt ook voor de meterpakketten.
Winkeliers
Qua winkels is Schuurmans ook weer aan het uitbreiden, vorig jaar en dit jaar zijn dat er bij elkaar 50. Het marktaandeel van Schuurmans is in de voorgaande jaren me t 15-20% geslonken, dit kwam neer op enkele tientallen winkels, de laatste 2 jaar is dit stabiel gebleven en zijn er dus weer wat winkels bijgekomen waardoor het marktaandeel weer terug klimt naar het oude niveau.
Dit jaar komen er 12 winkels bij in het oosten van Nederland, 5 in het zuiden en zo’n 7-8 in Noord- en Zuid-Holland.

Verder blijft de online verkoop sterk stijgen, ook bij Schuurmans-dealers is het vorig jaar weer tussen de 10% en 15% gestegen. Om de webwinkel te optimaliseren zullen ook de pakketten volgend jaar worden gefilmd en getoond op de website.
Van de cakes staan wel ieder jaar al de films online, zo ook dit jaar van de nieuwe artikelen. Er zijn wat opmerkingen geweest op VWC over deze films, ze laten meer schoten zien dan de cake heeft, er is duidelijk in geknipt en geplakt. Dergelijke bewerking wordt gebruikt om de verkoop ervan te stimuleren, maar dit zou niet de bedoeling zijn bij de losse cakes. Wieger zal hier naar kijken en neemt jullie opmerkingen daarover in dank aan.
De dealers die de Diamond Collection verkopen, zullen ook de Imperial Collection erbij krijgen, Shogun is echter vrij erbij te nemen, niet iedere dealer zal die dus hebben.
Wieger als vuurwerkliefhebber
Aan het eind van ons gesprek ging het uiteraard nog even over het feit dat de tijd snel gaat en dat het zeker alweer kriebelt. Ook bij Wieger is dit het geval, hij is een echte vuurwerkliefhebber, hij leeft ervoor en hij schiet ook ieder jaar een show in Drachten voor een groot publiek. De show ontwerpt hij zelf, voor dit jaar ligt die ook alweer klaar en hij kijkt er alweer naar uit!
Wieger werkt uiteraard de laatste dagen non-stop, tijdens de verkoopdagen houd hij zich de eerste 2 dagen bezig met het logistieke verhaal voor leveringen aan klanten, de derde verkoopdag staat hij in de winkel zelf. Met een groep vrienden verkopen ze dan de hele dag nog vuurwerk, daar beleeft hij niet alleen plezier aan, maar zo krijgt hij ook nog eens een sterker beeld van de wensen van de consument die in de winkel komt, win-win dus.
Aan het eind van de verkoopdag gaat hij naar huis, neemt even rust, douchen etc. om vervolgens om 23.00uur de show op te bouwen. Na 00.00uur wachten zij nog even om iedereen van hun eigen vuurwerk te laten genieten, maar om 00.15uur steken zij met 2 man de fakkels aan en nemen zij de volgende 25 minuten de aandacht over en geven dan een dikke show.

Een laat bezoek, maar deze hadden we absoluut niet willen missen! Wij zijn al erg benieuwd naar enkele nieuwe artikelen, in 2012 zullen wij dan ook eerder in het jaar een bezoekje brengen, dan zal er al wat meer gedetailleerde informatie zijn.
Voor nu bedanken wij Schuurmans Vuurwerk en met name Wieger van der Veen voor de gastvrijheid en tijd die er voor ons gemaakt is. Het was erg gezellig en wij kijken uit naar ons volgende bezoek!
Bij binnenkomst werd het mij al direct duidelijk hoe druk het was, mensen liepen snel door de gang en er werd druk getelefoneerd. Met Wieger nam ik plaats in de rustige en prachtige showroom, ieder jaar lijkt die mooier te worden!
Schuurmans 2011
Wieger heeft het doel gesteld om het imago van Schuurmans te veranderen in de komende jaren, hij wilt het weer terugbrengen naar het oude niveau waarbij het vuurwerk stond voor kwaliteit en vernieuwing. De laatste 2 jaar heeft Wieger daar al flink op aangestuurd en dit zal de komende jaren worden doorgezet.
Opvallend voor dit jaar was de introductie van 2 nieuwe lijnen (Imperial en Shogun) en in totaal een enorm aantal artikelen terwijl we ook veel horen dat er wat rustiger aan wordt gedaan met oog op de CE-keuring en alles wat daar bij komt kijken. Wieger had hier een verklaring voor die ik voor het eerst hoorde; de CE-nummers mogen niet gevoerd worden op de vuurwerkartikelen, want er moet nog een vervolgmodule voor kwaliteitswaarborging worden toegevoegd. Deze heeft niemand nog en daar zijn een aantal, waaronder Schuurmans, wel mee bezig, maar voorlopig mogen de artikelen geen CE-nummers bevatten op de labels.
Daarom heeft Schuurmans zich niet meer gericht op het CE, de groepen hebben zij tenslotte toegewezen gekregen, maar de tijd en het geld die zij er anders extra in zouden steken, hebben zij nu in die 2 lijnen en nieuwe artikelen gestoken.
De lijn Kaboom gaat eruit, de bestaande voorraad zal worden verkocht en niet meer worden aangevuld. Dit concept is niet aangeslagen, de naam en de labels bleken niet pakkend genoeg, de labels zijn ook een keer veranderd, maar ook dat heeft niet geholpen.





Schuurmans 2012
Men zit niet stil bij Schuurmans en ook voor volgend jaar staan er alweer een aantal artikelen klaar. De precieze producten zullen we pas in 2012 kunnen bespreken natuurlijk als het definitief is, maar Wieger gaf toch al wel wat informatie. Zo zal en er een nieuwe en kwalitatief betere single shot komen met hardere knal, ze heten Bullets, gaan per 12 in een pakje en krijgen het uiterlijk van Shotgun-patronen. Verder zijn ze bezig met Romeinse Kaarsen en mines die er op kwaliteit uit moeten gaan springen. Zo zullen er zo’n 12-13 artikelen komen waarvan ook zeker een aantal die nooit eerder op de markt zijn gekomen, maar ook een oude vertrouwde komt zeker terug; de Diamond Screamer!
Verder zal volgend jaar blijken dat Schuurmans zich niet meer zal bezighouden met de kleine vuurwerkartikelen zoals kanonslagen voor een prikkie. De enige die overblijft is de Astronaut en die zal in kwaliteit worden verbeterd. Op de kleine artikelen worden tegenwoordig zoveel kortingen gegeven, dat de kostprijs en daarmee de kwaliteit sterk moet dalen om toch niet al teveel er op toe te hoeven leggen. Schuurmans wilt meer kwaliteit bieden, het kleine spul zal dus verbeterd worden of uit het assortiment worden gehaald en dat geldt ook voor de meterpakketten.
Winkeliers
Qua winkels is Schuurmans ook weer aan het uitbreiden, vorig jaar en dit jaar zijn dat er bij elkaar 50. Het marktaandeel van Schuurmans is in de voorgaande jaren me t 15-20% geslonken, dit kwam neer op enkele tientallen winkels, de laatste 2 jaar is dit stabiel gebleven en zijn er dus weer wat winkels bijgekomen waardoor het marktaandeel weer terug klimt naar het oude niveau.
Dit jaar komen er 12 winkels bij in het oosten van Nederland, 5 in het zuiden en zo’n 7-8 in Noord- en Zuid-Holland.





Verder blijft de online verkoop sterk stijgen, ook bij Schuurmans-dealers is het vorig jaar weer tussen de 10% en 15% gestegen. Om de webwinkel te optimaliseren zullen ook de pakketten volgend jaar worden gefilmd en getoond op de website.
Van de cakes staan wel ieder jaar al de films online, zo ook dit jaar van de nieuwe artikelen. Er zijn wat opmerkingen geweest op VWC over deze films, ze laten meer schoten zien dan de cake heeft, er is duidelijk in geknipt en geplakt. Dergelijke bewerking wordt gebruikt om de verkoop ervan te stimuleren, maar dit zou niet de bedoeling zijn bij de losse cakes. Wieger zal hier naar kijken en neemt jullie opmerkingen daarover in dank aan.
De dealers die de Diamond Collection verkopen, zullen ook de Imperial Collection erbij krijgen, Shogun is echter vrij erbij te nemen, niet iedere dealer zal die dus hebben.
Wieger als vuurwerkliefhebber
Aan het eind van ons gesprek ging het uiteraard nog even over het feit dat de tijd snel gaat en dat het zeker alweer kriebelt. Ook bij Wieger is dit het geval, hij is een echte vuurwerkliefhebber, hij leeft ervoor en hij schiet ook ieder jaar een show in Drachten voor een groot publiek. De show ontwerpt hij zelf, voor dit jaar ligt die ook alweer klaar en hij kijkt er alweer naar uit!
Wieger werkt uiteraard de laatste dagen non-stop, tijdens de verkoopdagen houd hij zich de eerste 2 dagen bezig met het logistieke verhaal voor leveringen aan klanten, de derde verkoopdag staat hij in de winkel zelf. Met een groep vrienden verkopen ze dan de hele dag nog vuurwerk, daar beleeft hij niet alleen plezier aan, maar zo krijgt hij ook nog eens een sterker beeld van de wensen van de consument die in de winkel komt, win-win dus.
Aan het eind van de verkoopdag gaat hij naar huis, neemt even rust, douchen etc. om vervolgens om 23.00uur de show op te bouwen. Na 00.00uur wachten zij nog even om iedereen van hun eigen vuurwerk te laten genieten, maar om 00.15uur steken zij met 2 man de fakkels aan en nemen zij de volgende 25 minuten de aandacht over en geven dan een dikke show.





Een laat bezoek, maar deze hadden we absoluut niet willen missen! Wij zijn al erg benieuwd naar enkele nieuwe artikelen, in 2012 zullen wij dan ook eerder in het jaar een bezoekje brengen, dan zal er al wat meer gedetailleerde informatie zijn.
Voor nu bedanken wij Schuurmans Vuurwerk en met name Wieger van der Veen voor de gastvrijheid en tijd die er voor ons gemaakt is. Het was erg gezellig en wij kijken uit naar ons volgende bezoek!