Besluit over afsteken vuurwerk uitgesteld

Doodskopper

VWC lid
De Nederlandse bevolking krijgt mogelijk de kans zijn zegje te doen over de periode waarbinnen op oud en nieuw vuurwerk mag worden afgestoken. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) zinspeelde vandaag na de wekelijkse ministerraad op het houden van zo'n peiling.

Het kabinet schuift een besluit over het toestaan van vuurwerk tijdens de jaarwisseling voor zich uit. Er zal eerst advies ingewonnen worden bij de commissie onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf die zich al buigt over de vuurwerkproblematiek, aldus Ter Horst.

De afgelopen jaarwisseling is voor miljoenen euro's schade aangericht, vooral als gevolg van illegaal vuurwerk. In de Tweede Kamer gingen daarna stemmen op om die overlast aan banden te leggen. Maar een voorstel van Ter Horst en haar collega Jacqueline Cramer (VROM), om de periode waarbinnen vuurwerk mag worden afgestoken te beperken tot vier uur (van tien uur 's avonds tot twee uur 's nachts), viel in slechte aarde.

Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur worden afgestoken. Een veel te rigide maatregel, die moeilijk in de praktijk te brengen is, vonden PvdA, CDA, VVD, PVV en D66. Ter Horst verwees naar de verdeeldheid op dit punt in de Tweede Kamer. Ze opperde een snelle peiling om erachter te komen hoe dat ligt onder de bevolking. "Ik zou niet durven voorspellen hoe de bevolking hierover denkt."

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/92412/-Besluit-over-afsteken-vuurwerk-uitgesteld.html

Ja goed en vervolgens zul je dan zien dat ze deze opinie alleen gaan houden onder de vuurwerk tegenstanders :frusty:

Onduidelijk geschreven stukje, zo lijkt het of de afsteektijd van 10-02 rigide en moeilijk te handhaven is, dat wordt natuurlijk gevonden van het 22-02 voorstel.
Anyway, we snappen 'm. Als ze uitstellen kan ik dat enkel interpreteren als 'eh, we weten het niet', en dat vind ik dom. Alle info ligt op tafel, laat ze dan ook adequaat handelen. Dat is door vooruit te lopen op de EU wetgeving, de tijden ruim te houden, grenzen van het toelaatbare verruimen (gr. sas in knal) en keiharde aanpak van overlast en raddraaiers en dat dan niet alleen op het moment zelf 31-12, maar consequent het hele jaar door en meerdere jaarwisselingen achter elkaar. Verruimen voor de lieverds, harder wezen voor de stouterds.
R. heeft gesproken, ugh. :p:wink:

Laatst bewerkt:
ik denk wel dat nederlanders goeie woordjes kunnen doen voor ons.
het is toch niet voor niks dat er dit jaar 6 miljoen aan vuurwerk is uitgegeven:bye::wink:
en elk jaar word het meer:)

Back
Bovenaan