BCN - Vuurwerktraditie weer voor 2 jaar vastgelegd op de erfgoedlijst

Koala

VWC lid
Goed nieuws: vuurwerk afsteken voor consumenten voor de komende 2 jaar weer officiële traditie!

De Werkgroep Behoud Consumentenvuurwerk Nederland kan met trots bekendmaken dat we ook de komende 2 jaar weer op de lijst immaterieel erfgoed van het Kenniscentrum Nederland staan! De toetsing en beoordeling is met succes doorlopen, waardoor een plek als officiële traditie wederom bevestigd is.

Het afsteken van siervuurwerk door consumenten met de jaarwisseling is sinds 2016 een officieel erkende traditie in Nederland. Door sterke zogenoemde borgingsacties; inspanningen van de werkgroep om de traditie te behouden, blijft het afsteken van vuurwerk een traditie waar veel mensen veel plezier aan hebben.

Wij blijven ons inzetten voor onze traditie! We wensen iedereen een hele mooie aftelperiode en alvast een veilige en feestelijke jaarwisseling!

https://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/afstekenconsumentenvuurwerk

De komende 2 jaar staat voor 3 x oud en nieuw viering ?

En op de erfgoed staan is dat altijd voor een bepaalde periode dan ?

Maar :handsup:

Laatst bewerkt:
Op de erfgoedlijst staan betekent dat je voor de komende 2 jaar weer geregistreerd staat als traditie.

De werkgroep zal niet stil kunnen blijven zitten, voor de komende periode zullen er weer nieuwe borgingsacties uitgevoerd moeten worden.

Top nieuws Pim, voor iedereen die hier een steentje aan heeft bijgedragen, ontzettend bedankt toppers :applause:

Goed werk zeg! Dank voor de inzet!

Worden de borgingsacties ook herzien? Ik denk dat deze nog blijft en aandacht behoeft?
* Contact zoeken met influencers op sociale media voor informatieverstrekking rond veilig vuurwerkgebruik onder jongeren.

Alsjeblieft? Momenteel zijn die nog de negatiefste aanjagers richting slecht gedrag met vuurwerk, en alle mogelijke negatieve gevolgen vandien.
En, ook @ vwc crew, importeurs faciliteren dat vaak zelf met bakken gratis vuurwerk bij de verkeerde personen, die insteek richting hún verantwoordelijkheid mag ook genomen worden.

Maar blij dat het nationale afsteken van vuurwerk nog zeker 2 jaar zeker is. Laat die gemeenten maar verder pruttelen.

Bestaat er eigenlijk een initiatief om het, voor/met NL of zelfs heel EU, op de lijst van UNESCO te krijgen? :D Dát zou me een klapper zijn!! :holland:

Super goed nieuws!

Wat ik mij (schijnbaar als enige) afvraag,
Wat betekend dit voor de steden waar nu een afsteekverbod is voor de komende 2 jaar??

Gewoon weer legaal stoken? Ik hoop het voor die steden van harte

Super goed nieuws!

Wat ik mij (schijnbaar als enige) afvraag,
Wat betekend dit voor de steden waar nu een afsteekverbod is voor de komende 2 jaar??

Gewoon weer legaal stoken? Ik hoop het voor die steden van harte
Dat het op de erfgoedlijst staat verandert niets aan de status van de gemeenten die een verbod hebben of niet. Het is prettig om vuurwerk op de erfgoedlijst te hebben, maar als de overheid besluit om volgende jaar te stoppen met vuurwerk, dan komt er een verbod, met of zonder erfgoedlijst.

Dat het op de erfgoedlijst staat verandert niets aan de status van de gemeenten die een verbod hebben of niet. Het is prettig om vuurwerk op de erfgoedlijst te hebben, maar als de overheid besluit om volgende jaar te stoppen met vuurwerk, dan komt er een verbod, met of zonder erfgoedlijst.

Ik neem aan dat je t met me eens bent dat iets wat erfgoed is te verbieden vreemd is.
Stroopwafels staan volgens mij ook op die lijst en haring ook, daar is toch ook geen verbod op

Ik neem aan dat je t met me eens bent dat iets wat erfgoed is te verbieden vreemd is.
Stroopwafels staan volgens mij ook op die lijst en haring ook, daar is toch ook geen verbod op
Erfgoed is enkel een stok om mee te slaan, meer is het niet. Leuk dat stroopwafels en haring er ook op staan, wat is je punt?

Back
Bovenaan