Al 220 ton vuurwerk in beslag genomen in België

Al 220 ton vuurwerk in beslag genomen in België

Al beslag op 220 ton vuurwerk in België
ma 26 dec 2011, 11:45

BRUSSEL - De inspectiediensten in België hebben sinds november al 220 ton vuurwerk in beslag genomen, dat illegaal was opgeslagen of illegaal te koop was aangeboden. Dat zegt een woordvoerster van de inspectiediensten in de maandageditie van de Vlaamse krant Het Nieuwsblad.

„Tot nu toe hebben we al zo'n 120 winkels gecontroleerd”, aldus de zegsvrouw. „Sommige winkels bleken niet over de noodzakelijke verkoopvergunning van de burgemeester te beschikken, andere hadden te veel vuurwerk in de winkel opgeslagen, af en toe vonden we ook onveilig vuurwerk.” Het leger vernietigt het vuurwerk.
Veel Nederlanders kopen in de eindejaarsperiode vuurwerk in België. De vuurwerkwetgeving in Nederland is strenger dan bij de zuiderburen. In Nederland mag vuurwerk pas enkele dagen voor oudejaarsavond over de toonbank gaan. In België mag vuurwerk het hele jaar worden verkocht.

Vuurwerk_938852d.jpg

Telegraaf

En het originele bericht uit Het Nieuwsblad:

INSPECTIEDIENSTEN CONTROLEERDEN AL 120 WINKELS
Al 220 ton vuurwerk in beslag genomen

maandag 26 december 2011

De inspectiediensten van de overheid hebben sinds november al ruim 220ton explosieven in beslag genomen, in het kader van hun jaarlijkse eindejaarscampagne rond de illegale opslag en verkoop van vuurwerk.
'Sinds begin november organiseren we, naar jaarlijkse gewoonte, een eindejaarscontrolecampagne om de illegale opslag en de verkoop van onveilig vuurwerk tegen te gaan', bevestigt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie. Geen overbodige luxe, want in Nederland voldoet 26 procent van het vuurwerk niet aan de normen. En bij ons werd vorige dinsdag in twee winkels in Essen nog een grotere hoeveelheid vuurwerk aangetroffen dan toegelaten: in Stock 1000 ging het om 55 kilogram pyrotechnische stof, in de Aveve-winkel 120 kg. Dat terwijl het toegelaten maximum met een vergunning 25 kg is.

Tien bunkers

'Vorige week werden in het zuiden van het land dan weer in één klap tien bunkers met vuurwerk verzegeld na een actie in samenwerking met de politie', zegt De Pauw. 'Tot op heden gaat het om ongeveer 220 ton explosieve stof.'

'Tot nu toe hebben we al zo'n 120 winkels gecontroleerd', zegt De Pauw. 'Sommigen bleken niet over de noodzakelijke verkoopsvergunning van de burgemeester te beschikken, andere hadden te veel vuurwerk in de winkel opgeslagen, af en toe vonden we ook onveilig vuurwerk. Dat wordt allemaal in beslag genomen en bij het leger opgeslagen om daar te worden vernietigd.'

Die controles leidden de speurders naar een tiental depots in Wallonië, waar vuurwerk niet correct opgeslagen bleek. 'De voorraad bleek toe te behoren aan een grote invoerder, wiens naam we niet willen bekendmaken om de rechtsgang niet te belemmeren', houdt De Pauw de boot af.

'Wablieft? 220 ton in beslag genomen. Ik kan me niet voorstellen dat het om zoveel gaat', reageert Patrick De Winter van De Vuurwerkwinkel uit Vosselaar. 'Uiteraard kent de hele sector het verhaal van die invoerder. Maar verzegeling is nog iets anders dan inbeslagname, laat staan verbeurdverklaring. De hele discussie draait rond de transportclassificatie en de verpakking. De rechter zal moeten uitmaken wie gelijk heeft: de invoerder of de controleurs.'

download.jpg.h380.jpg.568.jpg

'Vorige week werden in het zuiden van het land dan weer in één klap tien bunkers met vuurwerk verzegeld na een actie in samenwerking met de politie'

Dat zijn dus de bunkers in Sugny van Bonbridge Alpeco wat ik zo begreep.

gr

Heb je meer info daarover pyromaniac?

Helaas niet.

Ik hoorde dit van een persoon waarvan ik het wel geloven kan.
Verder is het denk ik gewoon afwachten,Maar sta er niet raar van op te kijken aangezien men de laatste tijd toch weer her en der blokken van Bonbridge op de markt ziet verschijnen.

gr

Die blokken van bonbridge hebben altijd daar al gelegen
ook toen ze nog legaal verkocht mochten worden aan de particulier
tevens worden ze ook nog weleens in shows gebruikt.

volgens mij mocht er altijd gewoon klasse 1.3G in die bunkers liggen
en misschien zelfs 1.1G.

lijkt me niet dat als de particulieren het niet meer mogen kopen de bunkers opeens van opslagklasse veranderen.

Die blokken van bonbridge hebben altijd daar al gelegen
ook toen ze nog legaal verkocht mochten worden aan de particulier
tevens worden ze ook nog weleens in shows gebruikt.

volgens mij mocht er altijd gewoon klasse 1.3G in die bunkers liggen
en misschien zelfs 1.1G.

lijkt me niet dat als de particulieren het niet meer mogen kopen de bunkers opeens van opslagklasse veranderen.

Sinomax heeft veel, waaronder ook 1.1 bunkers in Wallonië liggen, kan dus goed zijn dat zij het zijn.

(sorry voor de bump)

Back
Bovenaan