'Afsteken vuurwerk wordt beperkt'

fred 810

VWC lid
Maatregelen na vandalisme

'Afsteken vuurwerk wordt beperkt'

Vuurwerk mag met oud en nieuw alleen nog maar worden afgestoken tussen zes uur 's avonds en twee uur 's nachts.

Kabinet:

De ministers Cramer van Milieu en Ter Horst van Binnenlandse Zaken stellen dat voor. Hun voorstel wordt vrijdag in het kabinet besproken, meldt RTL Nieuws.

Overlast:

Afgelopen jaar mocht er al vanaf tien uur 's ochtends vuurwerk afgestoken worden. Omdat er toen zo veel overlast en vandalisme was, wil het kabinet de afsteektijden beperken.

Bron: www.rtl.nl
Link: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieu...and/0514_1900_Beperking_afsteken_vuurwerk.xml

Net als Richardus al zegt beter dan vanaf 10 uur 's avonds maar toch denk ik dat niet veel of niemand zich hier aan houd.

'Afsteken vuurwerk beperken'

DEN HAAG - Het kabinet buigt zich vrijdag over het beperken van het afsteken van vuurwerk in de nacht van oud op nieuw.

Milieuminister Jacqueline Cramer wilde woensdag in de wandelgangen van de Tweede Kamer alleen kwijt dat er „diverse opties ter tafel liggen”. In de Kamer rees eind januari verzet tegen een voorstel van de bewindsvrouw en collega Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) om vuurwerk alleen nog toe te staan tussen 22.00 en 02.00 uur.

Zo'n rigide maatregel zou moeilijk in de praktijk te brengen zijn, vonden CDA, VVD, PVV en D66.

Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur afgestoken worden. Tijdens de afgelopen jaarwisseling werd voor miljoenen schade aangericht door vooral illegaal vuurwerk, zei minister Cramer destijds in de Kamer.

Prima plan trouwens.. 8 uur lang stoken lijkt me meer dan genoeg. Alleen zal bij sommigen de intensiteit van het afsteken dan wat toe nemen. Vanaf dit jaar wil ik dan ook geen gezeik horen over de overlast :devil:

Het zat er een beetje aan te komen.
Maar of deze wijziging zal bijdragen tot minder vandalisme?
Dacht het echt niet.
Daar zullen hele andere maatregelen voor nodig zijn.

ik hoop tocht egt niet dat ze dit door gaan voeren.. de gene die zich bezig houden met vandalisme doen dat toch nog steeds en dat maakt niet uit of er beperken komen op tijdstippen dat er vuurwerk mag worden afgestoken, ik zou toch ook nog graag vuurwerk willen afsteken voordat het al donker is want je hebt genoeg vuurwerk wat mooier is als het buiten nog licht is dan dat het al donker is.
ook zal zoals patrick al zei veel intensiver gestookt worden dat wat tot veel meer gevaarlijke situaties kan leiden.
ik ben echt tegen vandalisme maar ik heb toch echt liever dat ze een prullenbak mollestreren dan dat ik keer op keer moet weg duiken voor vuurwerk van andere omdat er dan zoveel gestookt wordt en de mensen dan niet uitkijken waar ze mee bezig zijn.
ook denk ik dat de jeugt massaal lak heeft aan deze regeling en zou iedereen ook gewoon oproepen om 10 uur 's ochten te stoken..

voor mij zou dit niet zo heel veel uitmaken... alleen jammer dat je net de schemering niet meer meepakt dat is toch een erg leuke periode van zo'n 31e.

maar goed we zien het wel dit jaar, heb op dit moment geen behoefte aan vuurwerk terwijl ik vorig jaar om deze tijd mijn eerste ritjes naar onze zuiderburen al gemaakt had.....

heb zaterdag zelfs de politie gebeld omdat er vanaf 20.00 tot 23.00 uur vuurwerk werd afgestoken door de plaatstelijke hangjeugd.

ja ik word oud geloof ik.:bonk:

Zeer waardeloos. Je houdt het vandalisme dus echt niet tegen op deze manier. Meeste vandalen halen hun ongein toch niet op de dag zelf uit, maar in de avond en vooral de nacht.

Men beperkt de "overlast" alleen voor de grote zeikerds die overdags niets kunnen hebben. Zeker voor de jeugd is dit een trieste zaak. Volwassenen kunnen immers nog op blijven.

Ander nadeel is dat men nu de hele dag niets te doen heeft en men de hele dag kan gebruiken om te zuipen, blowen of weet ik veel wat. En dat komt de veiligheid niet ten goede.
Men leert blijkbaar niets van het beperken van tijden. In Engeland moeten pubs ook vroeg dicht met als gevolg dat men onwijs doorzuipt met ernstige dronkenheid en gezeik ten gevolgen.

Maar mocht men dit doorzetten, dan heeft de regering weer een extra inkomstenbron na de verhoging van BTW, de vliegtax en de verpakkingstax.

Ergens hoop ik dat juist na die extreme maatregelen gaat blijken dat het juist averechts werkt en alles naar de knoppen gaat. Maar dan zullen ze wel heel het afsteken van vuurwerk gaan verbieden. Dan gaan we weer ouderwets zuipen, kerstbomenroven etc met al het andere gezeik erbij.

Ik heb zo'n gevoel dat er een tijd gaat komen dat er geen Oud en Nieuw meer gevierd zal worden.

Laatst bewerkt:
De vuurwerkoverlast / vandalisme begint al ver voor Oud en nieuw dus die paar uurtjes zullen echt geen verschil maken.

Er liggen diverse opties op tafel nu maar hopen dat de minister niet met nog meer waan ideeën komt aan zetten om het vuurwerk te beperken.

Laatst bewerkt:
Het zal idd ook zeer sneu zijn voor de jeugd, gewoon het niet meer mee kunnen maken wat oudejaars dag is. Dan heb ik het vooral over de kinderen die nu nog op basisscholen zitten , de nieuwe generatie. En dat allemaal door mensen die de essentie van oudejaarsdag niet snappen en door de zeikerige mensen uit de samenleving.

Ik vrees ook dat men zich er toch niet aan gaat houden en dan word het een grote ongecontroleerde pest hoop van ellende die dag. Nee dat is de oplossing...

achja we zien wel weer.....

Welnee, ze gaan gewoon alles en iedereen bekeuren die voor 6 uur bezig is. Zijn ze hier al erg goed in om je voor alles te bekeuren.

1 ding is zeker, de boete die ik zal krijgen zal van mn schoonvader komen.

Dit is een erg slecht vooruitzicht van dit jaar. Overdag stoken geeft toch dat speciale gevoel. En zoals hierboven al werd gezegd, komen sommige vuurwerk stukken overdag beter uit dan in de avond. En zelf vind ik het altijd geweldig om 's ochtends om 10 uur de dag in te luiden.

Verder denk ik dat er nog meer blauw op straat komt, waardoor politie staat natuurlijk nog verder wrodt uitgebreid. En de boetes zullen vloeien. En wie zijn hier weer de dupe van? De onschuldige kinderen die een paar rotjes afsteken overdag. De echte vandalisten worden toch niet gepakt.

Ze snappen nog steeds niet hoe het werkt :angry:

Het vandalisme vond het meest plaats tussen 0.00 en 2.00 uur.
Schiet lekker op om dan 10 uur in de ochtend te veranderen in 18.00 uur savond's :bonk:
Neem van mij aan, en dat zeg ik al het hele jaar door.. zolang de ratdraaiers niet aangepakt worden zullen zij onverstoord tussen 0.00 uur en 2.00 uur gewoon weer het vuurwerk gebruiken zoals ze dat vorig jaar ook gedaan hebben.

Zoals lawine pijlen zonder stok ergens op een auto vast plakken.
3 en 4 inch (Ilegaal) titanium salute niet in de mortier maar in een bushokje,
zware vlinders naar hulpverlenend personeel gaan gooien.
Ik wordt zo moei van die gasten in den haag :angry:

Nog zo iets, verpakkings belasting ingevoerd, moet niet gekker worden.
En weten jullie ook al dat nederland een van de wijnige landen zal zijn waarbij Na de europese regelgeving in 2010 zijn verpakking naar alle waarschijnlijkheid niet zal veranderen.
De bewuste kippengaas bakken met staalband er om heen.
En dat wij naar alle waarschijnlijkheid ten aller tijden het meest neer moeten tellen voor ons vuurwerk omdat de verpakking hier gehandhaafd zal blijven.

Ik zie het al voor me.
Sta ik met een dikke portomonee smorgens om 9.00 uur bij de winkel omdat de vuurwerkverkoop gaat beginnen... ben ik aan de beurt.. zegt u het maar meneer, waarmee kan ik u van dienst zijn?
Nou ik wil graag een slof astrounouten en 5 romijnse kaarsen 25 schots.
Ok, komt er aan.
1 uur later als de verpakking verwijdert is legt zij of hij mijn bestelling op de balie met de woorden... anders nog iets.
Ik zal dan moeten zeggen, nee dat was het.

Vervolgens moet ik 85,- euro betalen, maar vergeet niet dat ik er wel een zakje bij kan krijgen voor 0,25 euro cent.

Echt van de pot gerukt zijn ze, ALLEMAAL.
Slavendrijvers zijn het daar in denhaag, stelletje rand debielen :frusty::frusty::frusty:

Zo het is er weer ff uit.
Giron

Laatst bewerkt:

Het kabinet buigt zich vrijdag over het beperken van het afsteken van vuurwerk in de nacht van oud op nieuw.

Milieuminister Jacqueline Cramer wilde vandaag in de wandelgangen van de Tweede Kamer alleen kwijt dat er "diverse opties ter tafel liggen''. In de Kamer rees eind januari verzet tegen een voorstel van de bewindsvrouw en collega Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) om vuurwerk alleen nog toe te staan tussen 22.00 en 02.00 uur.

Moeilijk

Zo'n rigide maatregel zou moeilijk in de praktijk te brengen zijn, vonden CDA, VVD, PVV en D66.

Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur afgestoken worden. Tijdens de afgelopen jaarwisseling werd voor miljoenen schade aangericht door vooral illegaal vuurwerk, zei minister Cramer destijds in de Kamer.

Bron: Spits nieuws

Pff dat zal wel ***** zijn. Ik vind het juist leuk om overdag de hele dag met een tas vuurwerk door de wijk/straat te lopen en dan lekker te knallen. Ik vind dat denk ik nog leuker dan savonds siervuurwerk afsteken. Ik zal dus gewoon sowieso overdag vuurwerk afsteken als dit wordt ingevoert. Ik denk dat het niet gaat helpen want er wordt altijd ook al veel voor oudjaarsdag afgestoken:)

Het plan slaat kant nog wal en is ook kansloos als je het beoogde doel ernaast legt. Even terug naar de kern en dan stap voor stap:

Probleem
Raddraaiers en vandalen richten op oudejaarsdag vernielingen aan en zorgen voor diverse vormen van overlast. De kosten lopen de spuigaten uit en men is het zat. Onze politiek moet er iets aan gaan doen.

Voorgestelde oplossing
Onze overheid beperkt de tijd dat je vuurwerk af mag steken. Hierdoor zal de vandaal moeten wachten tot 18:00 met het aanrichten van vernielingen. Dit zal (volgens de initiators van het voorstel) de schade en overlast flink gaan terugbrengen.

En waarom werkt dit niet?
Heel simpel. Het vizier wordt gericht op de verkeerde groep mensen. Het tuig dat zich rond O&N bezighoud met het opblazen van Abri's en andere objecten trapt elders in het jaar diezelfde Abri zonder vuurwerk aan diggelen. Het middel maakt ze niet uit, alleen het effect. Hardere maatregelen en strenger toezicht, maar vooral ook meer alertheid van iedereen kan het vandalisme een serieus halt toeroepen. Al moeten we ons (helaas) wel realiseren dat er altijd een klein percentage zal blijven bestaan.

Het huidige voorstel heeft weliswaar impact op de reguliere vuurwerkliefhebber en de knulletjes met de grondbloemen & rotjes op zak, maar de doorgewinterde vandaal ligt er echt niet wakker van.

Conclusie
Begrijpelijk dat onze regering iets moet doen. Het vandalisme is ons allen een doorn in het oog. Het is echter jammer dat nu een voorstel wordt gedaan op basis van onjuiste veronderstellingen. Het benadeelt niet alleen de goedbedoelende liefhebber maar bestempeld ook opnieuw de vuurwerkliefhebbers als de probleemgroep. Vooral dat laatste is ernstig.

Hoe dan ook, laten we blij zijn dat "de schade" nog beperkt is als het enkel bij alleen deze maatregel blijft. Het overdagstoken zal ik wel een beetje missen, maar dit is een veel beter scenario dan pas om 0:00 collectief verplicht (om de beurt?) gaan stoken op een dorpspleintje.

Ben benieuwd hoe dit voorstel zich zal ontwikkelen. Ik denk zelf dat het er gewoon door zal komen.

Groet,
Cameo

Ben het wel met cameo eens op dit gebied. Sowieso gebeurt het vernielen met vuurwerk dat sowieso (9 van de 10x) niet in nederland is verkocht. Dus je kunt wel gaan zeggen kortere stooktijd, minder verkoopunten, strengere regels en ga zo maar door. Degene die het willen doen het toch wel.

Ook ben ik zeer benieuwd hoe men dit wil handhaven mocht het doorgaan. Ik neem aan dat er niet genoeg blauwe zijn op straat om iedereen aan te pakken op een dergelijke dag.

Back
Bovenaan