773 vuurwerkslachtoffers, verdubbeling ten opzichte van vorig jaar

MelvinVW

VWC lid
Om de druk op de zorg niet verder te laten oplopen was het afsteken van vuurwerk, behalve categorie F1, deze jaarwisseling wederom verboden. Uit onderzoek van VeiligheidNL in samenwerking met de NVSHA, NVT en InEen blijkt dat er dit jaar ondanks het verbod 102 procent meer vuurwerkslachtoffers zijn dan vorig jaar: in totaal 773 slachtoffers.

Het vuurwerkverbod is dit jaar, gezien het aantal slachtoffers, waarschijnlijk veel minder nageleefd dan vorig jaar, maar leidt nog altijd tot een daling van het aantal vuurwerkslachtoffers als je dit vergelijkt met 2019 (40% daling). Van het totaal aantal vuurwerkslachtoffers zijn er 256 behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH) en 517 op de huisartsenposten (HAP). Een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar (108 slachtoffers op de SEH en 275 op de HAP).

Veel jonge vuurwerkslachtoffers door F1 vuurwerk
Het aantal vuurwerkslachtoffers onder de 12 jaar is gestegen van 120 kinderen vorig jaar naar 190 kinderen dit jaar. Bijna de helft van hen had het vuurwerk zelf afgestoken (48%). Ze liepen veel brandwonden op (55%) of oogletsel (15%). Deze leeftijdsgroep mag geen vuurwerk afsteken, ook geen F1 (ook wel fop- en schertsvuurwerk of kindervuurwerk genoemd). Bijna de helft (47%) van de kinderen onder de 12 jaar liep letsel op door F1 vuurwerk, en nog eens 18 procent door grondbloemen/grondtollen (waarvan meestal niet bekend is of het om F1 of F2 vuurwerk gaat). Ruim de helft van de slachtoffers op de SEH en HAP was jonger dan 20 jaar (53%); bij de voorgaande jaarwisseling was dit aandeel hoger (63%).

Tiktok challenge
Naar schatting heeft een klas vol kinderen letsel opgelopen als gevolg van de zogenaamde “TikTok challenge”: het uittrappen van brandend (F1) vuurwerk omdat dit een hardere knal zou geven (8% van de letsels bij kinderen onder de 15 jaar). De meesten moesten naar de SEH. Voorafgaand aan de jaarwisseling werd al een aantal slachtoffers van deze ongevallen door het uittrappen van vuurwerk behandeld bij brandwondencentra, maar die vallen buiten de registratieperiode van dit onderzoek (31 december en 1 januari).

Vooral brandwonden en oogletsel
De meest voorkomende letsels waren, evenals de jaren ervoor, brandwonden (37%, vorig jaar 41%), vooral aan de handen en vingers. Het aandeel oogletsels is licht gestegen tot 19 procent (vorig jaar 14%). Eén op de vijf slachtoffers (19%) had letsel aan het hoofd. Zoals elk jaar veroorzaakten vuurwerkongevallen enkele amputaties, dit jaar van een of meerdere vingers en allemaal door zwaar illegaal vuurwerk. Evenals eerdere jaren raakten vooral jongens en mannen gewond (80%).

Type vuurwerk dat letsel veroorzaakt
Ruim één op de vijf letsels is veroorzaakt door F1 vuurwerk (22%). Vorig jaar was dit 15 procent van het totaal. Het aandeel letsels door zwaar illegaal vuurwerk lag met 24 procent iets lager dan tijdens de vorige jaarwisseling (29%), en ook carbid veroorzaakte relatief iets minder letsels dan vorig jaar (12% versus 15%) Het aandeel van vuurpijlen/knalvuurwerk (14%) en ander consumentenvuurwerk als cakes, fonteinen, compounds (7%) is vergelijkbaar met vorig jaar. Door de flinke stijging van het totaal aantal vuurwerkongevallen ten opzichte van vorig jaar was het absolute aantal letsels voor alle typen vuurwerk uiteraard groter dan vorig jaar. Het aandeel omstanders dat geraakt werd door andermans vuurwerk was dit jaar 48 procent. Dat is iets meer dan vorig jaar (44%).

Oorzaken
Dat er meer vuurwerk is afgestoken heeft er voor een deel mee te maken dat je dit jaar in België wel vuurwerk kon kopen. Daarnaast hebben we het vermoeden dat ook de afname van het draagvlak voor de lockdownmaatregelen een rol heeft gespeeld. Veel oogletsel had voorkomen kunnen worden door het dragen van een vuurwerkbril. En veel kinderen en ouders houden zich niet aan de leeftijdsgebonden vuurwerkverboden. Onder de 12 jaar mag er niets afgestoken worden en onder de 16 jaar alleen categorie F1. Volgens Martijntje Bakker – directeur VeiligheidNL - is een vuurwerkverbod alleen niet voldoende om het aantal slachtoffers te verminderen. ‘Welk type vuurwerk afgestoken mag worden, vanaf welke leeftijd en welke voorzorgsmaatregelen van belang zijn is nog lang niet bij iedereen duidelijk. Aandacht voor voorlichting blijft essentieel.’

Vuurwerkverbod niet voldoende
Volgens Martijntje Bakker, directeur VeiligheidNL, is een vuurwerkverbod alleen niet voldoende om het aantal slachtoffers te verminderen. Er zou volgens haar meer voorlichting moeten komen over welk vuurwerk wel en niet afgestoken mag worden, vanaf welke leeftijd en welke voorzorgsmaatregelen van belang zijn.

Rapport:
https://www.veiligheid.nl/organisatie/actueel/verdubbeling-vuurwerkslachtoffers

Laatst bewerkt:
GWAVMVd.png

MBMhMpF.png

Wacht ff... zit carbid ook in de cijfers?
En waarom wordt dat vakkundig uit het verhaaltje gehouden?

De laatste alinea is dan weer tenenkrommend, alle cijfers wijzen één richting op: F2 legaal houden en zwaar handhaven op F4. Maar toch, een vuurwerkverbod is niet voldoende hoor dames en heren.

Blijft ook zo kansloos dat ze blijven vergelijken met de jaarwisseling van 2019-2020. Het jaar dat single shots en vuurpijlen nog toegestaan waren welke ongetwijfeld voor het grootste deel van de ongelukken met legaal vuurwerk zorgen.

Daarnaast leunt dit hele onderzoek op de redenen welke door de slachtoffers verteld worden. Als er een ongeluk is gebeurd met illegaal vuurwerk zal lang niet iedereen dit eerlijk vertellen en dan wordt het genoteerd onder vaak een legale oorzaak.

Van de slachtoffers valt 38% bij voorbaat al onder illegaal vuurwerk, 22% is F1 vuurwerk en is niet eens mogelijk om te verbieden, 21% valt onder overig/onbekend en we kunnen allemaal wel raden dat dit geen fontein of ratellint was. Dan is er nog 12% carbid, wat niet eens vuurwerk is dus god mag het weten waarom dit wordt meegeteld. Dan blijft er nog 7% over van vuurwerk wat ze zouden kunnen verbieden. Nou, dit zijn in dit geval 54 hele slachtoffers, waarvan hoogstwaarschijnlijk ook slachtoffers van illegaal vuurwerk tussen zitten die het niet eerlijk hebben verteld. Met het verbieden van consumentenvuurwerk haal je deze slachtoffers niet eens weg want dit jaar was het ook verboden.

Toch weten ze het weer zo te verdraaien en interpreteren dat een verbod de problemen gaat oplossen. Echt moedeloos wordt je ervan. Met een beetje logisch nadenken en zonder anti-vuurwerk bril prik je hier echt meteen doorheen. Helaas gaat het in de praktijk bij een groot deel niet zo...

7 procent, ja, zeven!!! procent van de slachtoffers is te voorkomen met een permanent vuurwerkverbod op legaal consumentenvuurwerk. Bij een dergelijk verbod zal illegaal vuurwerk waarschijnlijk toenemen zoals we afgelopen 2 jaar hebben gezien. Daar zijn meerdere aanwijzingen voor zoals bijvoorbeeld de stijgende hoeveelheden onderschept illegaal vuurwerk. Die vermindering van 7 procent slachtoffers bij een verbod zal dus opgevuld worden door het afsteken van illegaal vuurwerk.

En daar gaan we nu op focussen: een vuurwerkverbod. Ze focussen zich op een vermindering van 7 procent van het aantal slachtoffers. Daarbij kijken ze weg van de illegale handel. Dat is letterlijk wat klavertje zegt: we erkennen het, maar dat is geen reden om geen verbod in te stellen. Sterker nog, ze stemmen tegen een motie die de aanpak van het illegale vuurwerk wil intensiveren.

Waar ik echt niet bij kan is dat de media het ware verhaal niet groot uitmeet. Dat de politiek nu niet even heel snel korte metten maakt met deze waanzin. Dat de burgemeesters nu niet snappen dat een vuurwerkverbod echt voor de bühne is.

Het doorvoeren van een verbod is gewoonweg symboolpolitiek waarbij ondertussen weggekeken wordt van het échte probleem. Dat blijft bestaan. De relschoppers staan straks met nog zwaardere cobra’s in hun handen, de vaders met hun zoons staan straks met lege handen...

Trouwens valt het me op dat de zware letsels, en zeker de amputaties, zonder twijfel worden toegeschreven aan illegaal (knal)vuurwerk. Dat is voorgaande jaren niet zo duidelijk gesteld meen ik me te herinneren.

Al met al cijfers waar de branche en de diverse belangenverenigingen wat mee kunnen.

Blijft toch altijd een raar gegoochel met cijfertjes.
21% is overig/onbekend type vuurwerk is een vreemde constatering?!
En dus 7% komt van cakes, fonteinen en compounds, dat is dus ongeveer 54 personen.
En grofweg hebben daar ongeveer 2/3 (verhouding 256/517)zich op de SEH gemeld, ongeveer 36 personen.

Zo lang ze dit verbod er in houden zullen de cijfers ieder jaar hoger zijn, tot ver boven de cijfers van toen zelfs F3 nog legaal was. Let maar op.

Hoe meer men richting het illegale circuit geduwd word hoe meer halve zolen shells lopen te schieten in woonwijken en met cipollas lopen te strooien met hun dronken harses.

Blijft toch altijd een raar gegoochel met cijfertjes.
21% is overig/onbekend type vuurwerk is een vreemde constatering?!

Dat overig is een allegaartje. Begreep dat er bij ons 0 op de spoed en 1 op de HAP was geweest. Die laatste was mishandeld door 2 jongens die hij aansprak op het afsteken van Vuurwerk. Wordt dan als ‘overig’ gescoord.

Maar uhh idd 7% van de letsels door F2 terwijl dit qua omzet (helaas ontbreken de getallen door verbod) waarschijnlijk het grootste aandeel is. Ik denk niet dat Klaver en Ouwehand hier blij van worden..

BAH ik kan zo slecht tegen die stomme f*cking idioten op Nu.nl. Ik geef aan dat het verbod niet gaat helpen en alleen maar voor meer slachtoffers zorgt en dan reageert zo'n dom trutje dat "de meeste slachtoffers vallen door legaal vuurwerk"

Nadat ik aan haar uitleg dat dat niet klopt gaat ze zo bitchy lopen zeggen dat ik m'n tijd verspil om op haar te reageren, en mijn keurige rustige reactie daarop word g*dverdomme geblokkeerd door de moderators.

Dit is precies de reden waarom ik steeds minder tijd besteed aan proberen om aan men uit te leggen waarom een verbod niet helpt, men wilt niet luisteren. Dit soort elitaire mensen zorgen echt voor enorme polarisatie en brengen mij bijna over de grens om ook mee te gaan doen om met cobras te strooien op oud&nieuw :p

BAH ik kan zo slecht tegen die stomme f*cking idioten op Nu.nl. Ik geef aan dat het verbod niet gaat helpen en alleen maar voor meer slachtoffers zorgt en dan reageert zo'n dom trutje dat "de meeste slachtoffers vallen door legaal vuurwerk"

Nadat ik aan haar uitleg dat dat niet klopt gaat ze zo bitchy lopen zeggen dat ik m'n tijd verspil om op haar te reageren, en mijn keurige rustige reactie daarop word g*dverdomme geblokkeerd door de moderators.

Dit is precies de reden waarom ik steeds minder tijd besteed aan proberen om aan men uit te leggen waarom een verbod niet helpt, men wilt niet luisteren. Dit soort elitaire mensen zorgen echt voor enorme polarisatie en brengen mij bijna over de grens om ook mee te gaan doen om met cobras te strooien op oud&nieuw :p
Naar mijn ervaring begrijpen de meeste mensen het wel alleen willen ze het niet begrijpen

Zo lang ze dit verbod er in houden zullen de cijfers ieder jaar hoger zijn, tot ver boven de cijfers van toen zelfs F3 nog legaal was. Let maar op.

Hoe meer men richting het illegale circuit geduwd word hoe meer halve zolen shells lopen te schieten in woonwijken en met cipollas lopen te strooien met hun dronken harses.

Eens. Sprak afgelopen nieuwjaarsnacht iemand die voor het eerst met shells heeft geschoten. Toen ik aangaf dat je hiermee de bak in kunt draaien reageerde hij verbaasd. ‘Is dat echt zo?’. Hij vroeg zich vervolgens af of hij het volgend jaar weer zou gaan doen of dat het toch maar verstandig was het bij deze ene keer te laten. Geeft in elk geval aan dat er steeds meer burgers zijn die zwaar illegaal vuurwerk kopen zonder dat ze door hebben wat ze vervolgens in hun handen hebben. Dankzij een verbod, anders had hij het gewoon bij legaal Nederlands vuurwerk gehouden. Werkt goed zo’n verbod :bonk:

Overigens zag het er wel geweldig mooi uit, dat dan weer wel.

Die (negatieve)berichten over vuurwerk blijven bij NU.nl ook altijd verdacht lang bovenaan staan.
Bericht is van 16:00 en staat nog steeds bovenaan.

Het is belachelijk dat dit zo groot wordt uitgemeten in het nieuws. Met een half miljoen SEH bezoeken en meer dan 70 miljoen doktersafspraken op jaarbasis, vallen deze cijfers in het niet. Het is dus puur een hetze en dit zou dan ook nooit landelijk 'nieuws' mogen zijn. Puur propaganda tegen onze zo geliefde traditie.

Dat viel mij ook al op dat negatieve berichten te lang boven aan staan. Zeker bij nu.nl. maar ach ik probeer positief te blijven en iedereen ziet wel het verbod heeft ook echt gewerkt toppie volgend jaar weer. Nee ze kunnen het vuurwerk beter terug doen en reguleren. Als ik de regering was zou ik ver van GroenLinks en die veganisten uit de buurt blijven en ze een keer geen gehoor geven. Alle problemen rond de jaarwisseling is hun schuld immers ook en maar vast houden aan 2019/2020 en 2020/2021 toen er een lockdown was en zie het resultaat nu voor dit jaar. Die partijen zijn gewoon een gevaar voor de maatschappij niks meer niets minder iedereen wist dit. En toch wouden ze dat verbod en was het een succes nee helaas en totaal onnodig geweest.

Las bij het consultatie een mevrouw, zij was van de VVD dat het haar pijn doet dat de minderheid met veel bombarie en stampvoeten hun zin krijgen. Eerst was het ja zwarte Piet dat was de eerste discussie toen kwam vuurwerk. Haar zat het hoog dat december geen december meer is en de magie van december verdwijnt als dit doorgaat. Echter vergeet mevrouw wel dat meer en deels tegen het verbod is wat ze ook niet kunnen negeren daar.

Wat ik nu net weer op het journaal zie: Bijna 200 kids gewond door cat1/tiktokchallenge. Waar zijn de ouders in deze? 'Mijn kind doet zo iets niet hoor'

Er moet echt terug vuurwerkvoorlichting op scholen komen. Wat een wereld leven we toch in..... tiktokchallenge halleluja.

Veel jonge vuurwerkslachtoffers door F1 vuurwerk
Het aantal vuurwerkslachtoffers onder de 12 jaar is gestegen van 120 kinderen vorig jaar naar 190 kinderen dit jaar. Bijna de helft van hen had het vuurwerk zelf afgestoken (48%). Ze liepen veel brandwonden op (55%) of oogletsel (15%). Deze leeftijdsgroep mag geen vuurwerk afsteken, ook geen F1 (ook wel fop- en schertsvuurwerk of kindervuurwerk genoemd). Bijna de helft (47%) van de kinderen onder de 12 jaar liep letsel op door F1 vuurwerk, en nog eens 18 procent door grondbloemen/grondtollen (waarvan meestal niet bekend is of het om F1 of F2 vuurwerk gaat). Ruim de helft van de slachtoffers op de SEH en HAP was jonger dan 20 jaar (53%); bij de voorgaande jaarwisseling was dit aandeel hoger (63%).

Tiktok challenge
Naar schatting heeft een klas vol kinderen letsel opgelopen als gevolg van de zogenaamde “TikTok challenge”: het uittrappen van brandend (F1) vuurwerk omdat dit een hardere knal zou geven (8% van de letsels bij kinderen onder de 15 jaar). De meesten moesten naar de SEH. Voorafgaand aan de jaarwisseling werd al een aantal slachtoffers van deze ongevallen door het uittrappen van vuurwerk behandeld bij brandwondencentra, maar die vallen buiten de registratieperiode van dit onderzoek (31 december en 1 januari)

Verspil je moeite niet aan het overhalen van de gemiddelde nu.nl-reaguurder, die lui zijn niet te redden, daarnaast wordt elke onwelgevallige mening (zoals je al gemerkt hebt) actief tegengewerkt door de moderators, en dat niet alleen op het nieuwsberichten gerelateerd aan vuurwerk.
Ik ben in november (na aankondiging van het verbod) gestopt met het lezen van de comments aldaar, en ik had geen betere keuze kunnen maken.

Ja, net als schoolzwemmen. Lekker wegbezuinigen en je dan verbazen dat er opeens kids niet meer kunnen zwemmen en verzuipen.

Back
Bovenaan