7000 kilo gevaarlijk vuurwerk onderschept

raar bericht ook vuurwerk wat in nederland is verboden mag toch worden doorgevoerd naar land van bestemming.of was de illegale partij voor nederland en was hij meegelift in de oostenrijk container???

Vind het ook een beetje waazig dit.
In Oostenrijk gelden totaal andere regels dan in dit vuurwerkvreezende landje dat probeert elk ander land naar onze maatstaven te sturen!!!

gr

Als de inhoud van de container bij controle in NL anders is dan wat er op de vrachtbrieven staat wordt deze logischerwijs in beslag genomen. Dit geld ook voor bijvoorbeeld voedingswaren e.d.

Het betreft hier om een partij knallers !
Het gaat om zogenoemde Vipers !
Zag het net op het nieuws voor bij komen.

Het gaat om deze knallers:
Foto's van de NOS.
313891.jpg

313889.jpg

313893.jpg

313892.jpg

Leuk joh dat er een vracht artikelen worden vernietigd die bestemd zijn voor een ander land.
Ik hoop dat een ander land dat ook eens doet bij Nederlandse artikelen, nee dan wordt het weer janken geblazen.
Dat ze eens boeven gaan vangen.

Een knaller met 34 gram kruit per stuk, vind ik geen vuurwerk meer hoor.
Ik vind het geen probleem dat het in beslag is genomen.
Als de bestelling achteraf wel klopt, mag het wat mijn betreft wel naar Oostenrijk gaan...

Dat komen we denk ik nooit te weten.
Dat zal wel opgelost worden tussen Nederland en Oostenrijk neem ik aan:wink:.

In de haven van Rotterdam is zevenduizend kilo zeer gevaarlijk knalvuurwerk uit China in beslag genomen. Het vuurwerk zat in een container met gewoon vuurwerk dat bestemd was voor Oostenrijk, meldt de VROM-inspectie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag.

Het in beslag genomen vuurwerk betrof zogenoemde vipers. Ze bevatten per stuk tot 34 gram flitspoeder, terwijl in Europa maar een halve gram is toegestaan. Het vuurwerk behoort tot het zwaarste dat ooit is aangetroffen. De inspectie stelt een onderzoek in naar de herkomst en bestemming van de partij.

De vondst werd gedaan op de dag dat Nederland met China een overeenkomst tekent om informatie uit te wisselen over illegale handel in vuurwerk. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma (CDA) sloot het verdrag in Beijing.

Bron: Fok!

"Ze bevatten per stuk tot 34 gram flitspoeder, terwijl in Europa maar een halve gram is toegestaan."

In Nederland mag er helemaal geen flash in knallers aanwezig zijn, waar dit in bijvoorbeeld België maximaal 2 gram flashpowder mag zijn. Ik vraag me af waar dan die halve gram voor Europa uit bovenstaand bericht vandaan komt.

Als de bestelling achteraf wel klopt, mag het wat mijn betreft wel naar Oostenrijk gaan...

Helemaal mee eens. Als de inhoud van deze container bekend was dan zou dit gewoon doorgevoerd moeten kunnen worden. Maar zoals in dit geval, dat lijkt me tenminste, was het niet bekend. Dan kan dat op schepen hele gevaarlijke situaties. Denk er maar eens over na dat hiernaast een containertje met chemicaliën staat. Moet ik nog verder gaan?:frusty:

@cigarman, ik vind jou wel een beetje ver gaan hoor. 34gr knaller wat is daar erg aan? ja ik weet niet maar als je een beetje freak bent moet je dat wel leuk vinden of sta je alleen maar met astronauten de 31e. begrijp me niet verkeerd maar ik krijg er gewoon een raar beeld bij. alsof je het niet leuk vind als er verderop iemand een cobra afsteekt wat meer kruid bevat. Dan krijg ik echt zo'n beeld dat jij dan weg loopt/rent. tuurlijk is het veel kruid. maar kom op man.voel je niet aangevallen ofzo. hoor graag jou mening.

kijk je heb vuurwerk in alle categorieen. en dit is wat zwaarder whats the problem? om dan te zeggen dat dit geen vuurwerk is vind ik ver gaan. wat zijn het dan? granaten? of ben jij niet stiekem die journalist/media die dat allemaal als granten omschrijft. ;):P geintje

kijk je heb vuurwerk in alle categorieen. en dit is wat zwaarder whats the problem? om dan te zeggen dat dit geen vuurwerk is vind ik ver gaan. wat zijn het dan? granaten? of ben jij niet stiekem die journalist/media die dat allemaal als granten omschrijft. ;):P geintje

sommige moeten namelijk niks van illegaal weten en houden het gewoon bij nederlands vuurwerk. Zelf vind ik een knal van een cobra ook loei hard en kan ik me prima vermaken met de knallertjes uit belgie

Dingen zoals c6 is gewoon gevaarlijk daar is iedereen mee eens OK het is leuk om ene keertje te hebben want zo'n knal heb je niet vaak maar als het fout gaat gaat het ook echt fout.

En 34gr vind ik ook wel redelijk gevaarlijk dat is ongeveer 35 nitraten.

het is toch echt vuurwerk hoor, word geproduceerd met als doel om men te vermaken, in tegenstelling tot grataten die dmv fragmentatie mensen omleggen.

Tja, het is natuurlijk geen vuurwerk waarmee het fout moet gaan, dan heb je een groot probleem, en al helemaal de opslag van grote partijen van dit spul in woonwijken is een doorn in het oog, maar wanneer er eentje op een veilige manier word afgestoken kan ik het wel waarderen :)

Inderdaad hoe moet je het anders noemen? In landen als san marino zijn knallers als cobra6/viper/squalo/rambo gewoon legaal te koop.

En daar worden ze toch echt gewoon onder de naam vuurwerk verkocht.
Kijk dat wij hier in nederland babyscheetjes gewend zijn wil nog niet zeggen dat deze knallers onder granaten/dynamiet vallen. Nee dat maakt de media er weer van.

Overigens voor de mensen die me niet geloven hier een site in san marino

http://www.fishline-equus.com/catalog/index.php?cPath=25_41

Voor de Cobra 6 moet je volgens mij een wapenvergunning hebben om deze te mogen kopen.
anyway die knallers doen me denken aan de oude matchcracker nr 8 oftwel de super widow maker.

Gevaarlijk vuurwerk onderschept.

De inspectie van VROM heeft vandaag in de Rotterdamse haven een partij van 7000 kilo uiterst explosief vuurwerk in beslag genomen. De partij zat verstopt in een container met gewoon vuurwerk uit China en had als bestemming Oostenrijk.

Het is een van de zwaarste soorten vuurwerk dat in Nederland ooit in beslag is genomen. De 700 dozen met zogenaamde vipers waren onjuist geclassificeerd. Ook gaven de etiketten aan dat er ander vuurwerk in zat.

Flitspoeder
De 70000 stuks vuurwerk bevatten het in Nederland verboden flitspoeder. Volgens de Europese norm mag vuurwerk slechts een halve gram flitspoeder bevatten. In de in beslag genomen stuks vuurwerk zit tot 34 gram flitspoeder. Daarmee valt het in de zwaarste categorie vuurwerk, zogenaamd massaexplosief vuurwerk.

De container is bij een steekproef onder risicovolle containers geselecteerd voor nader onderzoek. Het in beslag genomen vuurwerk is afgevoerd voor nader onderzoek. De inspectie van VROM is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de herkomst en de ontvanger van het vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan