30 % van het vuurwerk Onveilig

Bijna 30 procent van het vuurwerk onveilig
Uitgegeven: 18 december 2008 11:20

RIJSWIJK - Bijna 30 procent van het consumentenvuurwerk is onveilig. Dat bleek donderdag uit het jaarlijkse onderzoek van de Vliegende Brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie.
Dat is evenveel als vorig jaar. In 2006 was 15 procent onveilig.

VROM hoopte dat dit jaar een daling te zien zou zijn. De inspectie vindt het teleurstellend dat er geen afname is op te merken.

http://www.nu.nl/algemeen/1886909/bijna-30-procent-van-het-vuurwerk-onveilig.html

In het artikel staat onder andere:"In enkele gevallen ontplofte het vuurwerk spontaan". Ik weet niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Over stabiliteit van sommige Nederlandse cakes zijn we het eens, dat kan vele malen beter. Waarom er geen voorbeeld wordt genomen aan duitsland blijft mij nog altijd onduidelijk. We zien het althans amper langskomen de uitklapbare voetjes.

Eigenlijk zouden sommige NL poten uuuh potten verboden moeten worden en DE en BE potten legaal gemaakt moeten wordem, de stabiliteit is soms ver te zoeken in het consumenten vuurwerk. Onbegrijpelijk :frusty: gelukkig komen er steeds meer 500grammers. Hoe lichter het vuurwerk hoe gevaarlijker naar mijn mening.

Inderdaad, gelukkig zien we ook de vuurwerkklem steeds vaker. Al vraag ik me af of de meeste consumenten voor 6 euro zo'n ding willen aanschaffen.

Inderdaad, gelukkig zien we ook de vuurwerkklem steeds vaker. Al vraag ik me af of de meeste consumenten voor 6 euro zo'n ding willen aanschaffen.

dan nog dan past hij nog niet op alles :X soms zijn de potten breder dan dat de klem kan naar mijn mening

Heb zo'n idee dat degene die de persberichten doet bij het VROM anti-vuurwerk is.
Er wordt namelijk nergens vermeld dat dit vuurwerk niet in de winkels terecht komt.

Het is juist goed dat er een keuring is voordat het in de winkels terecht komt en dat we hierdoor niet met gevaarlijk vuurwerk worden opgescheept.
Vertel alleen dan wel het volledige verhaal, want zo kan het wellicht naar een nitwit overkomen alsof dat onveilige vuurwerk straks in de winkels ligt.

DEN HAAG - Veel legaal consumentenvuurwerk is nog altijd onveilig. Uit tests van TNO blijkt dat bijna dertig procent van het sier- en knalvuurwerk gevaarlijk is.

De VROM-Inspectie is teleurgesteld over de resultaten. De inspectie vindt dat de grote vuurwerkimporteurs te weinig hebben gedaan om na de slechte testresultaten van 2007 veilig vuurwerk in te kopen en gaat volgend jaar strenger controleren. Tijdens vijfhonderd tests van 'risicovuurwerk' bleek opnieuw dat verschillende soorten vuurwerk te vroeg of juist te laat ontploffen. Ook valt vuurwerk te makkelijk om. Bij rotjes en pijlen klopte de chemische samenstelling niet, waardoor afsteken een gevaarlijke onderneming wordt. ,,Tel daarbij op dat enkele grote handelaren naast het legale vuurwerk ook illegaal vuurwerk invoeren, dan is het allemaal zeer teleurstellend'', stelt een VROM-zegsman.

In 2006 bleek 'slechts' zeventien procent van het testmateriaal onveilig. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) wil na de slechte testresultaten en de illegale handelspraktijken van grote importeurs de vuurwerkhandel beter reguleren. Cramer twijfelt nog tussen een vergunning- of erkenningstelsel. ,,Daarover komt eind januari meer duidelijkheid'', aldus de woordvoerder. Verder moet al het vuurwerk in 2010 een CE-keurmerk hebben. Het vuurwerk is dan vooraf gekeurd en voldoet aan Europese veiligheidsnormen.
De Vliegende Brigade Vuurwerk van de VROM-Inspectie heeft dit jaar vier keer zo veel illegaal vuurwerk in beslag genomen als in 2007. De teller staat nu op zo'n driehonderd ton. Een record, aldus VROM. Deze stijging is te danken aan een nieuwe werkwijze waarbij de containers met knallers al vóór de Nederlandse grens wordt tegengehouden. In samenwerking met voornamelijk Duitse en Belgische autoriteiten werd zeventig ton in België 'tegengehouden' en 220 ton in de haven van Hamburg.

De hoeveelheid opgespoord illegaal vuurwerk ín Nederland is lager dan vorig jaar, zo'n dertig ton in tegenstelling tot veertig in 2007. ,,Maar we verwachten dat het nog kan oplopen tot vijftig ton'', aldus de VROM-woordvoerder. Vroeger wisten inspecteurs in Nederland meer illegaal vuurwerk op te sporen. Zo werd in 2006, tot en met eind november, in Nederland bijna tachtig ton opgespoord. Volgens de VROM-Inspectie is de daling sinds 2006 te danken aan de 'tegenhoudacties' in het buitenland en een betere samenwerking met de Chinese autoriteiten.

http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/18/veel-legaal-vuurwerk-nog-steeds-onveilig

Back
Bovenaan