26 procent van het 'legale' geimporteerde vuurwerk afgekeurd

getiem

VWC lid
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22166192/__Kwart_vuurwerk_afgekeurd__.html

Kwart van geïmporteerd vuurwerk afgekeurd

DEN HAAG -
Ruim een kwart van het geïmporteerde vuurwerk (26 procent) voldoet niet aan de Nederlandse eisen. Dat blijkt uit controles van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het vuurwerk heeft bijvoorbeeld rondvliegende delen, kan omvallen, heeft een verkeerde chemische samenstelling of een zeer snel opbrandend lont.

De afgekeurde partijen zijn uit de handel genomen. Tegen de importeurs wordt proces-verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie beslist dan verder over eventuele straffen.
Vorig jaar werd 18 procent van het geïmporteerde vuurwerk afgekeurd.

Zo dat is heavy, aardige strop.
Begrijp het niet helemaal een importeur is toch op de hoogte van de eisen?

Zo dat is heavy, aardige strop.
Begrijp het niet helemaal een importeur is toch op de hoogte van de eisen?

Ja maar ze zoeken vaak de grens op, vergeet niet dat ze concurrentie hebben uit illegale hoek een kwart is niet zomaar een foutje maar opzoeken van de grens.

Alleen de eerste overtreding al(overtredingen zijn wegvliegende brandende delen):bonk::bonk::bonk:
Dat moet toch ook godv##domme.

26% minder vuurwerk,het is maar goed dat er een hoop vuurwerk uit het buitenland halen,anders hadden wij hier een tekort aan vuurwerk. :D

Alleen de eerste overtreding al(overtredingen zijn wegvliegende brandende delen):bonk::bonk::bonk:
Dat moet toch ook godv##domme.
Hahaha, ja debiel hè. Had het er net nog met een verkoper over dat Nederland dit soort ongein (net als die absurde en illegale RACT) in 2017 niet zomaar meer kan doen zonder door de EU op de vingers te worden getikt.

Ja ik moet hier om lachen(als een boer met kiespijn)kijk daarom is nederland gek op europa elk land mag nou eenmaal strenger dan de europa regels NIET zwakker.:frusty:

@Genius Lijkt mij eerder dat Nederland (VROM) erin faalt de CE keurmerken juist toe te passen dan andersom. We zijn gek in Nederland om alleen negatieve regels uit de samenwerkingsverband met Europa te halen. Zie ook met de hoge kosten, de wetten enzovoorts. We merken echt niks positiefs anno 2013.

Schandalig dat zo'n groot percentage is afgekeurd, schande vooral dat we t pas zo laat horen. Hopen dat niet teveel mensen gedupeerd zijn. Nederlandse overheid is goed bezig onze hobby compleet te ver*****n. Hoog tijd dat eens mensen met verstand en passie voor/in vuurwerk de VROM overnemen.

ook de pontiticaal is afgekeurt kreeg ik tehoren bij welkoop,en of ik dan een pot uit de wat schaft de pot box wou ::mad:ik zei nee want ik had 3 pontificaal besteldt .en kreeg als alternatief 3 hattrick er voor terug.:D dat zijn fluitbakkie,s in 3 traps effect.

@Genius Lijkt mij eerder dat Nederland (VROM) erin faalt de CE keurmerken juist toe te passen dan andersom. We zijn gek in Nederland om alleen negatieve regels uit de samenwerkingsverband met Europa te halen. Zie ook met de hoge kosten, de wetten enzovoorts. We merken echt niks positiefs anno 2013.

Schandalig dat zo'n groot percentage is afgekeurd, schande vooral dat we t pas zo laat horen. Hopen dat niet teveel mensen gedupeerd zijn. Nederlandse overheid is goed bezig onze hobby compleet te ver*****n. Hoog tijd dat eens mensen met verstand en passie voor/in vuurwerk de VROM overnemen.

Je mag wel bij ons in de kerk komen preken zoveel hoop en vertrouwen wat jij hier uitspreekt, nou als het om vuurwerk gaat en nederland heb ik dat niet.kijk zolang ze belgisch en duits consumenten vuurwerk op een hoop gooien met shell's en erger nog ultimate pyro shit heb ik het geloof verloren dat wij hier ooit een normaal vuurwerk beleid/aanbod zullen krijgen

Legt het nou aan mij of is 26 procent best veel.
Is een kwart dat is een hoop hoop dat er niet teveel geduupeerde zijn.
Iemand al enig idee wat is afgekeurd is.
Garden of eden zowiezo maar voor hoeveel procent telt dat.

Kwart geïmporteerd vuurwerk afgekeurd

Meer dan een kwart (26 procent) van het vuurwerk dat ons land binnenkomt, voldoet niet aan de Nederlandse eisen. Het vuurwerk heeft bijvoorbeeld rondvliegende delen, kan omvallen, heeft een verkeerde chemische samenstelling of een zeer snel opbrandende lont.

Dat blijkt uit controles van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De afgekeurde partijen zijn uit de handel genomen. Tegen de importeurs wordt proces-verbaal opgemaakt.

Vorig jaar werd 18 procent van het geïmporteerde vuurwerk afgekeurd. Andere jaren was dat zo'n 23 procent.

Keurmerk
Al het geteste vuurwerk had een keurmerk en zou dus moeten voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen. Zo'n keurmerk, de CE-markering, kan in het buitenland worden afgegeven. Importeurs zijn echter verantwoordelijk voor het keurmerk.

"Dat een kwart van de geteste geïmporteerde artikelen is afgekeurd, betekent niet dat met een kwart van alle vuurwerk iets mis is. De inspectie zoekt gericht naar artikelen waar de consument extra risico loopt bij afwijkingen", meldt de ILT.

Bron: RTL Nieuws

Hoewel de kop én de eerste alinea anders doen vermoeden, slaat die 26% dus enkel op het vuurwerk dat door de ILT is getest en niet het op het landelijk gemiddelde.

Back
Bovenaan