Kabinet wil geen verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

ylke

VWC lid
Het kabinet wil geen algeheel verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat schrijven minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer in een brief die in handen is van het ANP. Zij noemen een verbod te vergaand, mede omdat grote delen van de bevolking met de jaarwisseling dit vuurwerk wil blijven afsteken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) adviseerde eind vorig jaar om vuurpijlen en knalvuurwerk voor consumenten te verbieden “om letsel te voorkomen, omdat het grote overlast veroorzaakt en uitnodigt tot roekeloos gedrag”.

Gevaarlijkste moment van het jaar
De jaarwisseling geldt als het gevaarlijkste moment van het jaar: honderden mensen moeten met verwondingen naar de spoedeisende hulp, onder meer met beschadigde ogen. Elk jaar valt er gemiddeld één dode en er worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd, waaronder ongeveer zeventig tegen agenten en andere hulpverleners. Daarbovenop is er ieder jaar ook nog voor miljoenen euro’s aan schade.

De politie is “zwaar teleurgesteld”, zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen politieambtenaren. “Agressie en geweld tegen politie is een groot probleem tijdens de jaarwisseling. Door een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen los je daar een groot deel van op.” Volgens Verkuijlen heeft de politiek met het OVV-rapport “dé kans” om maatregelen tegen de overlast met oud en nieuw te nemen. “Door dat niet te doen, missen ze nu een schot voor open doel.”

“Niet te handhaven”
Het plan van de minister en de staatssecretaris om gemeenten zelf te laten beslissen over vuurwerk- en vuurwerkvrije zones noemt hij “niet te handhaven”. “Het is voor agenten onmogelijk om in het heetst van de strijd te zien voor welke straat een verbod geldt en voor welke niet.” Ook noemt hij het dubbel dat in wijken waar een afsteekverbod is, vuurwerk nu wel gewoon in de winkels daar verkocht kan worden.

De politie pleit al langer voor een verbod op dit vuurwerk. Korpschef Erik Akerboom sprak eerder van ,,een ernstige bedreiging” voor agenten, andere hulpverleners en het publiek. Ook onder meer oogartsen, de Dierenbescherming en verzekeraars willen een vuurpijl- en knalverbod.

Bron

Gelukkig maar :)

Jammer dat ze niet helemaal duidelijk maken dat het een schijnverbod zou zijn, dat niet de daadwerkelijke problemen aanpakt. Nu gooien ze het op "omdat grote delen van de bevolking met de jaarwisseling dit vuurwerk wil blijven afsteken". Dat is op zich ook wel zo, maar dan haal je de angel niet uit de discussie. Nu komt precies dezelfde shitstorm eind November gewoon weer op gang.
Niettemin, in elk geval deze slag 'gewonnen', zo zie ik het een beetje :)

De politie is “zwaar teleurgesteld”, zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen politieambtenaren. “Agressie en geweld tegen politie is een groot probleem tijdens de jaarwisseling. Door een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen los je daar een groot deel van op.” Volgens Verkuijlen heeft de politiek met het OVV-rapport “dé kans” om maatregelen tegen de overlast met oud en nieuw te nemen. “Door dat niet te doen, missen ze nu een schot voor open doel.”

Bron

Juist de mensen waarvan je verwacht dat daar de intelligentie zit, laten de onkunde maar weer eens zien! :bonk:

Verder klinkt het goed, uiteindelijk bepaald Den Haag!

Inderdaad zeg.. :bonk:

“Agressie en geweld tegen politie is een groot probleem tijdens de jaarwisseling. Door een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen los je daar een groot deel van op.”

Hoe dan? Agressie an sich is een (a)sociaal probleem. Vuurwerk, specifiek rotjes en vuurpijlen in dit geval, zijn hooguit een "hulpmiddel" voor zulke tokkies. Niet eens een katalysator, laat staan de oorzaak. En is het geen legaal vuurwerk, dan grijpen ze wel naar illegaal vuurwerk, stenen, flessen, stokken, fietsen, what ever... Die Ruud Verkuijlen heeft een nogal waardeloze manier van redeneren. Wat een kuiken :no:

Juich nog niet te hard he, voor je weet pakken ze de tijden ook nog aan in de definitieve versie om een begin te maken aan het afknijpen van deze "mileuhorror" :bonk::rolleyes:

En als deze regels geen effect hebben beginnen ze weer over (delen) verbieden staat erin.

Juich nog niet te hard he, voor je weet pakken ze de tijden ook nog aan in de definitieve versie om een begin te maken aan het afknijpen van deze "mileuhorror" :bonk::rolleyes:

En als deze regels geen effect hebben beginnen ze weer over (delen) verbieden staat erin.

Helemaal mee eens, ze blijven het links en rechtsom proberen! Wakker blijven mensen!

Eindelijk weer eens een positief bericht. Vind het echter wel jammer, dat alleen de eerste alinea positief is en dat daaronder alleen maar negativiteit volgt. Geweld en agressie tegen hulpdiensten (tijdens de jaarwisseling) mag wat mij betreft nog zwaarder worden bestraft, laat daar geen discussie over bestaan, maar om nu te stellen dat een verbod op onder andere Nederlands knalvuurwerk, lees kanonslagen, bijdraagt aan het oplossen van dit probleem kan ik niet helemaal plaatsen.

Uiteraard is het nog niet klaar, maar dit hebben we alvast binnen en brengt bij velen een dikke lach te voor schijn denk ik.
Top nieuws dit.

Aanvulling op dit bericht, afkomstig van rtl.nl:

Gratis vuurwerkbrillen en aansteeklonten
In een concept-Kamerbrief van minister Grapperhaus van Veiligheid en Justitie in handen van RTL Nieuws, staat: "Een verregaande maatregel als een verbod ligt pas in de rede als andere maatregelen niet werken." Wel moeten gratis vuurwerkbrillen en aansteeklonten wordt verstrekt bij de aankoop van vuurwerk.

Dit jaar mogen alleen nog vuurpijlen worden verkocht als ze een stabilisatiebuis hebben. Zo moet het omvallen van vuurpijlen tijdens het aansteken, worden voorkomen. Verder wil het kabinet meer voorlichting gaan geven over de gevaren van vuurwerk. Niet alleen via tv, maar ook via social media.
En de minister en de staatssecretaris gaan in gesprek met gemeenten om te zien hoe er op lokaal niveau afspraken kunnen worden gemaakt om het afsteken van vuurwerk te reguleren.

Die reacties onder het bericht op nu.nl ook.. echt geniet er nog maar even van jongens!
De realisten onder ons zien idd wel in dat dit uitstel van executie is, mits er op gebied van overlast en ongelukken niet heel gauw heel veel verbeterd.
Ik hoop dan ook dat de burgemeesters, politie en waar mogelijk de branche samen optrekken om de excessen aan te pakken, zodat de hobby en traditie zelf 'gewoon' kan voortbestaan.

Oftewel;
- strenge(re) aanpak overlast (te vroeg, te hard)
- geweld/agressie (tegen hulpverleners) keihard aanpakken
- betere aanpak (handel in) illegaal vw
- meer aandacht voor veiligheid (gratis brillen, verplichte vuurpijlbuis, strenge keuring, voorlichting)
- op lokaal niveau hotspots lokaliseren en handhaven
- op lokaal niveau op gevoelige plaatsen dan maar een verbod instellen

Er is niet 1 zaligmakende oplossing...

Het zou alleen fijn zijn als ze nu een beleid zouden uitspreken voor een bepaalde periode, dan weet ook iedereen waar hij aan toe is voor een vaste periode.
En dan het liefste voor 2-5 jaar.

We hebben weer even rust!! Goed nieuws. Er verandert dit jaar dus helemaal niets, behalve dan de verplichte vuurwerkbril. De anti-vuurwerklobby heeft weer aan het kortste eind getrokken. Maar ze zullen ongetwijfeld niet stil blijven zitten.

Ik heb eigenlijk alleen maar nieuws over deze kwestie voorbij zien komen waar men het steeds heeft over dat er "nog geen verbod komt". Dus nog maar even genieten.

En dat we dus allemaal doen!!! Volgend jaar wordt het dan misschien een vuurwerk vakantie. Zolang België en Duitsland wel vuurwerk blijven verkopen, dan gaan we daar toch massaal heen met oud- en nieuw? Lekker shoppen in het buitenland en daar afsteken bij het vakantiehuis. Mag het niet op het vakantiepark zelf? Dan lopen we toch naar de openbare weg, waar het wel mag in de grensstreek....
Mij stoppen ze niet hoor, ik vier oud- en nieuw met vuurwerk!!! En ik zal dat voorlopig ook blijven doen, zelfs met een vuurwerkverbod in Nederland....

Zolang België en Duitsland wel vuurwerk blijven verkopen, dan gaan we daar toch massaal heen met oud- en nieuw? Lekker shoppen in het buitenland en daar afsteken bij het vakantiehuis. Mag het niet op het vakantiepark zelf? Dan lopen we toch naar de openbare weg, waar het wel mag in de grensstreek....
Mij stoppen ze niet hoor, ik vier oud- en nieuw met vuurwerk!!! En ik zal dat voorlopig ook blijven doen, zelfs met een vuurwerkverbod in Nederland....

Ik zie dat toch nog steeds als de uiterste noodoplossing als het verbod daar is....

Maar moet er nog even niet aan denken, de voorpret, de kostelijke sfeer in de vuurwerkwinkels, de kruitdampen op straat, de sfeer in de straat die volstroomt met vreemden van wie dat geweldige vuurwerk toch is en tenslotte het 0.00 uur moment waarop het totale oorlog is.

DAAR gaat het om! GEEN alternatieven, geen betutteling, maar de traditie houden zoals deze is. Duidelijker kan ik het niet zeggen....

Ik zie dat toch nog steeds als de uiterste noodoplossing als het verbod daar is....

Maar moet er nog even niet aan denken, de voorpret, de kostelijke sfeer in de vuurwerkwinkels, de kruitdampen op straat, de sfeer in de straat die volstroomt met vreemden van wie dat geweldige vuurwerk toch is en tenslotte het 0.00 uur moment waarop het totale oorlog is.

DAAR gaat het om! GEEN alternatieven, geen betutteling, maar de traditie houden zoals deze is. Duidelijker kan ik het niet zeggen....

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden :thumbup:

Zolang België en Duitsland wel vuurwerk blijven verkopen, dan gaan we daar toch massaal heen met oud- en nieuw? Lekker shoppen in het buitenland en daar afsteken bij het vakantiehuis. Mag het niet op het vakantiepark zelf? Dan lopen we toch naar de openbare weg, waar het wel mag in de grensstreek....
Geldt voor heel veel mensen denk ik, met name in de grensstreken. Die kopen dan nog meer over de grens dan ze nu al doen.
En hoe gaat NL vervolgens een totaalverbod handhaven? Zeker op Oudjaarsavond is daar geen beginnen aan... voor elk persoon die ze pakken steken er 10 anderen weer wat af. Ze hebben er helemaal geen mankracht voor om die dag en zeker rond 00:00u een verbod te handhaven, onbegonnen werk. Ze roepen dan de chaos en agressie over zichzelf af.

Back
Bovenaan