Knallen met vuurwerk? In Breda weten ze je via een app te vinden.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
694

BREDA - Wie in Breda rond de jaarwisseling een zware vuurwerkknal veroorzaakt, kan snel worden opgespoord.

Als eerste gemeente in Brabant gaat Breda de komende weken werken met een zogeheten 'knal detectie instrument'. Met het systeem kan redelijk nauwkeurig de locatie van een zware knal worden bepaald. Het systeem registreert de explosie en maakt die binnen enkele seconden zichtbaar op een tablet of smartphone, zodat toezichthouders (boa's, politie) snel in actie kunnen komen.

Het is één van de innovaties die de gemeente Breda deze jaarwisseling inzet om vuurwerkoverlast tegen te gaan, zo schrijft burgemeester Paul Depla in een brief aan de gemeenteraad.

Een andere vernieuwing is de 'tactische inzet' van de Beter Buiten-app, waarmee schades aan publieke eigendommen door vuurwerk worden geregistreerd. Door die meldingen beter te bestuderen, kunnen sneller patronen worden ontdekt en kan er sneller worden ingegrepen.

Op basis van positieve ervaringen van de afgelopen twee jaar is er in Breda nu geen locatie als hotspot aangewezen waar gemeente en politie extra alert zijn op overlast. Dat betekent dat er geen aparte draaiboeken zijn opgesteld voor wijken als Westeinde en Geeren-Noord.

https://www.bndestem.nl/breda/knall...a-weten-ze-je-via-een-app-te-vinden~aeeba8d6/

Wat kost zo'n systeem en dring je hier echt de overlast mee terug? Of lok je het juist uit? Als puber kende ik genoeg jongens die dit soort berichten als uitdaging zagen om het systeem te testen.

Ik heb soms ook last van die harde knallen midden in de nacht, dus van mij mag er wat aan gedaan worden. Maar of dit nou de meeste effectieve manier is?

Lijkt gewoon te gaan om die zogenaamde Db meters/sensoren die ze op div locaties ophangen en die dan bij overschrijden van een ingesteld getal/aantal Db's, meldingen verstuurd naar de "basis"
Vanuit die basis stuurt men dan een melding naar dienstdoende ambtenaren om ze te vragen er is heen te gaan om te kijken.
Vaak is het zo dat de knal al lang is geweest,de dader weg is en dan komt er ergens een keer iemand kijken bij "plaats delict"
Eng zeg :D

Fake nieuws volgens mij.
Een paar uurtjes geleden ging hier in de straat een forse 100 shots box de lucht in (waarom? vraag je jezelf dan wel weer af. Het was nog volle bak licht hier....).
Ik heb tot nu toe geen ambtenaar gezien. Er stonden ook nog een flink aantal mensen omheen (waaronder mijn jongste zoontje met vriendje). Niemand die iets deed, behalve klappen... :applause:

Ik moet overigens ineens denken aan iets wat ik en mijn vriendjes vroeger deden: Wij woonden vlak langs de A16 waar in een bepaalde bocht een flitspaal stond. Onze favoriete bezigheid in het weekend was wel voor die paal heel hard met je broeksriem slingeren zodat hij als een bezetene foto's begon te schieten... Flits-flits-flits! Totdat hij stopte omdat het rolletje op was ofzo... :p
Ik wil niemand op ideeën brengen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de kwajongens van nu "hetzelfde" zouden doen bij zo'n dB-meter! :D

het helpt helemaal niks. Misschien dat ze er een paar tussen uit pikken. Heb jaren lang in teteringen gewoond. Is een dorpje ernaast en valt onder gemeente breda. Heb de politie nog nooit gezien. En om de 5 min hoorde je vannuit breda een dikke knal! Nou dan hebben ze het heel druk! Dit is niet te doen.

Back
Bovenaan