'Die buurman kan ook ergens anders zijn vuurwerk afsteken'

Fegefeuer

VWC lid
Scheveningers mogen proberen zelf vuurwerkvrije straten aan te wijzen. Gaat dat zonder ruzie? Burgemeester Krikke gelooft van wel.

Niels Klaassen 08-11-17, 10:38

Knallen of niet? Dat is de grote vraag met de jaarwisseling. Met een sentiment dat neigt naar een algemeen vuurwerkverbod is het voor burgemeester Pauline Krikke van Den Haag op eieren lopen. Het debat over de rotjes is ongeveer net zo explosief als dat over Zwarte Piet. Dus kijkt Krikke wel uit om al te rigoureuze maatregelen af te kondigen bij haar eerste jaarwisseling aan het roer.

Daarbij is het nog altijd wachten op het grote vuurwerkonderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Dat komt begin december, en kan cruciaal zijn voor het toekomstige knalbeleid.

Tot die tijd kiezen lokale overheden een eigen aanpak. In Den Haag gaat dat in kleine stapjes, voorzichtig, en niet te snel, blijkt uit de brief die Krikke gisteravond naar de raad stuurde.

Zo blijft het aantal officiële vuurwerkvrije zones gelijk, maar mogen bewoners in het stadsdeel Scheveningen gaan experimenteren met 'hyperlokale' knalvrije gebieden rond straten, pleinen of speelplekken.

Verheugt u zich al op het afsteken van een stevige 100.000-klapper? Of hoe zit het met uw liefde voor het betere knalwerk?
Pauline Krikke: ,,Nou, veel verder dan sterretjes aansteken gaat het niet hoor. Ik vind siervuurwerk supermooi. Maar u treft me niet op oudejaarsavond tegen zessen aan met zo'n weet-ik-hoeveel-duizendklapper.''

Een bijzonder onderdeel van de plannen is de proef met vrijwillige vuurwerkvrije zones. Hoe werkt dat?
,,Stel: verderop in de straat ligt een speeltuin. Jij en je buren vinden dat daar eigenlijk geen vuurwerk afgestoken moet worden. Je gaat in overleg daarover en als iedereen het wil, vraag je een bord aan de gemeente en dan is het een vuurwerkvrije zone.''

Maar als de buurman op nummer 10 het ermee oneens is, is het heibel.
,,Je zult zien dat mensen het over heel veel plekken snel eens worden: speeltuinen, bepaalde pleinen: er zijn echt plekken in de wijk waar het logisch is dat er niks wordt afgestoken. En die buurman kan ook ergens anders zijn vuurwerk afsteken. Het gaat niet over complete wijken of een stadsdeel.''

En bewoners controleren dan zelf?
,,Ja, wij stellen borden ter beschikking, maar we kunnen niet handhaven. Omdat we daar bij lange na de capaciteit niet voor hebben natuurlijk, maar ook omdat we het feest echt willen teruggeven aan de bewoners. Dit helpt daarbij.''

De massale respons - dik 13.000 deelnemers - op een Haagse enquête geeft maar weer aan hoezeer het onderwerp leeft. En de uitkomsten zijn helder: voor een groot vuurwerkvrij gebied is niet genoeg draagvlak.

Zo'n dertig procent van de deelnemers vindt het (heel) belangrijk om zelf vuurwerk te mogen afsteken, tegenover zestig procent die dat (helemaal) niet belangrijk vindt. En 64 procent van de ondervraagden ziet heil in vrijwillige knalvrije straten of pleinen. Zolang het op 'hyperlokaal niveau' is, kan dat werken, geloven de onderzoekers en de gemeente. De proef in stadsdeel Scheveningen moet uitwijzen of dat in de praktijk inderdaad goed uitpakt.

Het rapport biedt verder een boeiend beeld van verschillende opvattingen tussen aangrenzende wijken, met soms 'bruuske' scheidingen, zoals bij de Vogelwijk (vóór andere vuurwerkregels) en Duindorp (meer tegen): ,,Mensen vieren de jaarwisseling vanuit een sterke routine'', constateren de onderzoekers. ,,En de verschillen in opvattingen gaan diep: de buurt doet er minder toe dan 'ons soort mensen'.''

Dus is het devies voor de gemeente: help buurtbewoners bij het maken van die nieuwe hyperlokale afspraken, maar ga er niet als een scheidsrechter bovenop zitten.

Er is niet veel draagvlak voor een totaalverbod. Terwijl experts en politici daar wel op aandringen.
,,Die tijdgeest zie ik ook. Maar ik vind: er loopt een onderzoek, dan moeten we niet nu alvast conclusies trekken. En als je ingrijpende maatregelen neemt, zoals een vuurwerkverbod, dan moet dat gelden voor het hele land, niet voor één stad.''

https://www.ad.nl/den-haag/die-buurman-kan-ook-ergens-anders-zijn-vuurwerk-afsteken~a73b56c5/

Tsja, we gaan het zien. kijken of dit positieve gevolgen gaat hebben. Zelf ben ik bang dat er 0.0 gecommuniceerd gaat worden naar buren toe, en dan vervolgens maar beboet gaat worden als niemand weet dat er een "hyperlokaal" vuurwerkverbod staat.

Er gaan er een paar bekonkelen dat het voor hun deur niet mag en de buurman ernaast die wel wat wilt afsteken is dan buitenspel gezet. Sfeeropbouwend!

Tsja, we gaan het zien. kijken of dit positieve gevolgen gaat hebben. Zelf ben ik bang dat er 0.0 gecommuniceerd gaat worden naar buren toe, en dan vervolgens maar beboet gaat worden als niemand weet dat er een "hyperlokaal" vuurwerkverbod staat.

Het is onmogelijk om beboet te worden in een vrijwillige vuurwerkvrije zone !

Ik vind het een absurd idee van de gemeente Den Haag, roept alleen maar ellende op.

Laatst bewerkt:
Eeuwige gezeur en moeilijke gedoe met regeltjes en het verzinnen van regeltjes. Kap ermee en laat Nederland of in iedergeval diegene die het leuk vinden lekker op 31 december vuurwerk afsteken.

Er gaan er een paar bekonkelen dat het voor hun deur niet mag en de buurman ernaast die wel wat wilt afsteken is dan buitenspel gezet. Sfeeropbouwend!

Hoop van harte dat Krikke c.s. straks geen bloed aan de handen zullen hebben. Ik vind dit echt een levensgevaarlijke ontwikkeling.

Overigens blijkt eens te meer het belang van het deelnemen aan enquetes, polls, peilingen etc. De uitslag van de Haagse enquete speelt wel degelijk een (voor ons positieve) rol in het geheel.

Een bijzonder onderdeel van de plannen is de proef met vrijwillige vuurwerkvrije zones. Hoe werkt dat?
,,Stel: verderop in de straat ligt een speeltuin. Jij en je buren vinden dat daar eigenlijk geen vuurwerk afgestoken moet worden. Je gaat in overleg daarover en als iedereen het wil, vraag je een bord aan de gemeente en dan is het een vuurwerkvrije zone.''

Dat kan wel heel makkelijk geregeld worden:bonk:

En bewoners controleren dan zelf?
,,Ja, wij stellen borden ter beschikking, maar we kunnen niet handhaven. Omdat we daar bij lange na de capaciteit niet voor hebben natuurlijk, maar ook omdat we het feest echt willen teruggeven aan de bewoners. Dit helpt daarbij.''
Nou nou, wat een feest. Hou eens op zeg. Hoe denken ze dan dat bewoners dit kunnen handhaven. Ik denk dat een deel zelf niet wil optreden en hiervoor de politie belt. Indien mensen wel zelf handhaven en optreden dan zie ik het ook zo maar gebeuren dat het uit de hand loopt. Verbaas me toch ook elk jaar weer wat alcohol met mensen doet en zeker tijdens de jaarwisseling lijkt me dat geen goede combi.

Ben benieuwd of we dit echt terug gaan zien in de straten van Scheveningen en vooral ook wat er dan op zo'n bord staat.

Ik wordt hier zo moe van! Het gaat maar om 1 dag per jaar. Wat zeg ik? 8 Uur per jaar, van 18.00 uur tot 02.00 uur. Met om 00.00 het hoogtepunt!!

Zoiets als een kikker langzaam gaar koken. Alles hier in Nederland gaat in kleine stapjes..todat er geen terugweg meer mogelijk is.

Tja ren interessante ontwikkeling.

Ze doen eigenlijk beroep op het fatsoen van mensen en niet iedereen heeft dat nog tegenwoordig.

Vorig jaar heb ik oud en nieuwe bij vrienden gevierd. Dat was in een vrij kleine straat met op het einde Van de straat een groot grasveld op nog geen 15 meter afstand.

Rond half 10 savonds, ging ik al wat losse cakes stoken voor het huis van mijn vriend. Na 10 minuten kwam de overbuurman naar ons toe. Op een vrij strenge toon opperde hij ons om te stoppen omdat hij bang was dat er vuurwerk op zijn huis zou belanden en zijn woning in de brand zou vliegen :bonk:

Wij stonden met z'n 8trn op de oprit n hij was alleen, dus echt bedreigd voelden wij ons niet, wij hebben nog enkele potje afgestoken en zijn toen weer naar binnen gegaan.

Om 12 uur heb ik tegen de rest van de groep gezegd dat we het grote spul op het grasveld gaan afsteken, niet omdat ik bang was voor de overbuurman maar omdat ik ook wil dat de buurman tevreden is ook al had hij het ons op een betere manier kunnen vragen.

De buurman is later nog naar ons toe gekomen op het veldje om ons een gelukkig nieuwjaar te wensen en hij biede zijn excuses aan voor zijn boze toon van eerder. Eind goed al goed dus :p

Nou weet ik dat niet iedereen het zoals mij had opgepakt, in principe had ik gewoon alles voor het huis mogen stoken maar omdat ik wist dat daar heibel van kwam ook al was ik in mij recht heb ik mij toch aangepast.

Straks ben je de enige die wil stoken, staat de buurt je boos aan te kijken...
Gelukkig wordt er in mijn buurt volop gestookt

Ik snap de gedachte, en het is inderdaad een beroep doen op het fatsoen. Ik denk dat het in sommige situaties een stukje awareness zal opleveren bij stokers die niet inzien dat er overlast van is. Helaas denk ik ook dat er situaties zullen zijn waarbij de 'boze burgers' voor eigen rechter gaan spelen. En dat laatste kon wel eens levensgevaarlijk worden op zo'n avond.

Het vervelende is dat beide uitkomsten niet goed zijn voor ons. Als het eerste gebeurd dan zullen er meer zones volgen, en zal het uitgelegd worden als 'beperken heeft de overlast verminderd'. Als het tweede gebeurd zal ook het vuurwerk in een kwaad daglicht komen.

Als ik het vertaal naar mijn eigen straat, denk ik dat het veel gewenster is als er een duidelijke afspraak is: ervaar je overlast, overleg met elkaar. Als ik om 8 uur los ga en de buurman of buurvrouw komt naar mij toe omdat ze nét haar kleine in slaap probeert te krijgen, dan kan er van alles geregeld worden. Misschien moeten we het fatsoen weer eens opbrengen om rekening met elkaar te houden zonder de ander te beperken in zijn/haar manier van leven.

Ik snap de gedachte, en het is inderdaad een beroep doen op het fatsoen. Ik denk dat het in sommige situaties een stukje awareness zal opleveren bij stokers die niet inzien dat er overlast van is. Helaas denk ik ook dat er situaties zullen zijn waarbij de 'boze burgers' voor eigen rechter gaan spelen. En dat laatste kon wel eens levensgevaarlijk worden op zo'n avond.

Het vervelende is dat beide uitkomsten niet goed zijn voor ons. Als het eerste gebeurd dan zullen er meer zones volgen, en zal het uitgelegd worden als 'beperken heeft de overlast verminderd'. Als het tweede gebeurd zal ook het vuurwerk in een kwaad daglicht komen.

Als ik het vertaal naar mijn eigen straat, denk ik dat het veel gewenster is als er een duidelijke afspraak is: ervaar je overlast, overleg met elkaar. Als ik om 8 uur los ga en de buurman of buurvrouw komt naar mij toe omdat ze nét haar kleine in slaap probeert te krijgen, dan kan er van alles geregeld worden. Misschien moeten we het fatsoen weer eens opbrengen om rekening met elkaar te houden zonder de ander te beperken in zijn/haar manier van leven.

Mee eens, dialoog en fatsoen moet gemotiveerd worden en niet geforceerd.

Nou ben ik wel benieuwd naar hoe dat bord er uit gaat zien, wordt het een "verbod" of een "gebod" uitstraling.

Oke, een voorstel voor een gedoogzone wordt meteen afgewezen in dit land maar opeens mogen de burgers zelf hun vuurwerkvrije zones uitkiezen? Wat is dit voor onzin....

Ik ben erg benieuwd hoe ze dit in de praktijk gaan doen? Een officieel bord (verkeersbord kwaliteit) is erg duur en duurt even om te maken. Je moet dan al een deadline opstellen voor het inleveren van de gekozen; vuurwerk vrije plaatsen. Het bord moet fatsoenlijk vast zitten? Anders neem een tegenstander van het bord deze uit protest weg.

En zo komen er naast de praktische twijfelgevoelens ook andere twijfels naar boven, mensen gaan echt niet 3 blokken lopen om 12 uur 's nachts... Omdat 1 iemand uit de straat vuurwerk als 'overlast' ervaart, en daarom een vuurwerkvrije zone van de straat wilt maken.

altijd het zelfde gezeur. een gezellig samen zijn met de buren op oudjaarsavond zonder vuurwerk, dat is het zelfde als de jaarlijkse buurt bbq. op oudjaarsavond hoort er gewoon vuurwerk bij, in je straat, voor je eigen deur!!!! en dan krijg je natuurlijk de vraag kan het niet gezellig zijn zonder vuurwerk. nee niet op oudjaarsavond. gelukkig heb ik niet zo een zeikburen.

altijd het zelfde gezeur. een gezellig samen zijn met de buren op oudjaarsavond zonder vuurwerk, dat is het zelfde als de jaarlijkse buurt bbq. op oudjaarsavond hoort er gewoon vuurwerk bij, in je straat, voor je eigen deur!!!! en dan krijg je natuurlijk de vraag kan het niet gezellig zijn zonder vuurwerk. nee niet op oudjaarsavond. gelukkig heb ik niet zo een zeikburen.

Alleen een bbq is dan veel te tam als je liever wilt stoken. Gelukkig zijn degenen die niet stoken altijd wel buiten te vinden hier.

Back
Bovenaan